پروفسور دکتر ماتهویس کلاین
برگردان
شین میم شین
۱۷
· با ناشی دانستن اتیک (و مورال) از الزامات عینی حیات مادی جامعه، اتیک برای اولین بار، شالوده عینی به طورعلمی مستدل پیدا می کند و بس می کند، مجموعه ای از مطالباتی باشد که انسان ها به طور اپریوریستی (ماورای تجربی) دارند.
· مثلا ببرکت عقل انتزاعی، روح مطلق، طبیعت انسانی و غیره دارند.
۱۸
· اتیک عبارت است از تصویر به طور تئوریکی تعمیم یافته مناسباتی که خود از آن سرچشمه می گیرد و به واسطه قواعد و قوانین اساسی خود، بر آن مناسبات متقابلا تأثیر می گذارد.
۱۹
· اگر اتیک مارکسیستی قواعد و قوانین اساسی و مطالبات خود را بر حیات مادی جامعه و در تحلیل نهائی بر مناسبات اقتصادی استوار می سازد، این بدان معنی نیست که این قواعد و قوانین اساسی و مطالبات را مستقیما و به طور بیواسطه از اقتصاد استخراج می کند.
۲۰
· پیوند اخلاق با اقتصاد در جامعه بسیار توسعه یافته انسانی، بسیار بغرنج است.
۲۱
· تصورات و هنجارهای اخلاقی از استقلال نسبی برخوردارند.
۲۲
· در تصورات و هنجارهای اخلاقی نیروی عادت و سنت نقش بزرگی بازی می کنند.
۲۳
· از این رو ست که اصول و هنجارهای اخلاقی برای مدت معینی جانسختی از خود نشان می دهند و ادامه حیات می دهند.
· حتی زمانی که شرایط موجد (ایجاد کننده) آنها به طور ماهوی تغییر یافته باشند و یا به طور کلی از بین رفته باشند.
۲۴
· شرایط اقتصادی هنجارها و اصول اخلاقی و محتوای آنها و سمت و سوی توسعه آنها را نه به طور مستقیم و بیواسطه، بلکه تنها در تحلیل نهائی ـ و در جامعه طبقاتی قبل از همه به واسطه سیاست و حقوق ـ تعیین می شوند.
۲۵
· در جامعه سوسیالیستی پیوند شرایط اقتصادی با توسعه اخلاقی ساده تر می شود و آسانتر قابل مشاهده می گردد.
۲۶
· با تشکیل سیستم جامعه سوسیالیستی توسعه یافته، مطالبات جدید بسیاری بر اخلاق سوسیالیستی افزوده می شوند.
۲۷
· شالوده این مطالبات اخلاقی را روندهای ماهوی انقلاب علمی و فنی و تکمیل هرچه بیشتر مناسبات تولیدی سوسیالیستی تشکیل می دهند.
۲۸
· از آنجمله اند مطالبات خاص در زمینه روابط همبود سوسیالیستی در زمینه های زیر:
الف
· در تولید
ب
· در شخصیت کارگران
پ
· به ویژه در زمینه احساس مسئولیت
۲۹
· چون انسان های جامعه سوسیالیستی الزامات عینی حیات اجتماعی خود را الزامات خویشتن خویش احساس می کنند و تحقق می بخشند، چون آنها معارف اتیک مارکسیستی را از آن خود می سازند و به آنها در کارهای عملی خویش به خاطر کل همبود سوسیالیستی جامه عمل می پوشانند و آنها را آگاهانه در روند اجتماعی وارد می سازند، بنابرین، همزمان روند تکمیل مداوم و هر چه بیشتر روابط اخلاقی را رهبری می کنند و عملا موجب پیشرفت پیگیر توسعه اخلاق می گردند.
۳۰
· ضرورت تاریخی و آماجگذاری اخلاقی در واقعیت سوسیالیستی و انعکاس تئوریکی آن در اتیک مارکسیستی ـ به لحاظ سمت و سوی اصلی توسعه و تکامل آن ـ برهم انطباق می یابند.
· ولذا سمتگیری در جهت تحقق آماجگذاری های اتیکی مارکسیستی به سمتگیری در جهت کاربست و تحقق آگاهانه قانونمندی های عینی تاریخی بدل می شود.
۳۱
· مارکس می گوید:
«ما پیامبرانه با لوح نوینی در دست، وارد صحنه جهان نمی شویم تا اعلام کنیم که حقیقت اینجا ست و باید در برابرش به سجده در آمد!
ما فقط به طبقه کارگر نشان می دهیم که چرا باید به مبارزه برخیزد و شعور چیزی است که طبقه کارگر باید آن را از آن خود کند، حتی اگر خود نخواهد!»
(مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۱، ص ۳۴۵)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر