۱۳۹۹ مرداد ۱۷, جمعه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۷۰)

·

 

پروفسور دکتر مانفرد بور

برگردان

شین میم شین

 

فصل هفتم

بخش دوم

قسمت ششم

 

 

۷

·     این علت اخلاقی جاری حاوی دلایل مضاعف است:

 

الف

·     این اولا دال بر این است که قدرت های دیگر نباید مانع تصویب قانون اساسی بورژوایی خوب مورد نظر خلقی نباید گردند.

 

ب

·     این ثانیا بدان معنی است که هدف همزمان تکلیف است.

 

۸

·     آن سان که قانون اساسی هر خلقی  به لحاظ حقوقی و اخلاقی  فقط می تواند خوب باشد.

·     قانون اساسی ئی که طبیعتا چنان تشکیل یافته است که مانع هر جنگ تهاجمی است.

 

۹

·     چنین قانون اساسی ئی حداقل به لحاظ فکری فقط می تواند قانون اساسی جمهوری خواهی باشد و بس.

·     قانون اساسی جمهوری خواهی ئی که خلق مربوطه با آن وارد شرایطی می شود که از وقوع جنگ که منبع هر شر و فساد است، ممانعت به عمل آید و برای نوع بشر، علیرغم شکنندگی اش، پیشرفت به شرایط بهتر به طرز منفی تضمین گردد و یا حداقل در پیشرفتش مزاحمتی به عمل نیاید.

 

۱۰

·     اگرچه هر کردوکار مبتنی بر اشتیاق و عواطف قابل سرزنش است و نباید به آسانی تأیید شود، اما علیرغم آن، این امر و شرکت مشتاقانه و عاشقانه در انجام هر امر خیر، به واسطه این تاریخ، انگیزه بخش نکته مهم زیر برای آنتروپولوژی (تکوین انسانی) است:

·     ما با اشتیاق حقیقی همیشه فقط به مثابه اشتیاق ایدئالیستی و اخلاقی خالص سر و کار داریم.

·     در مورد مفهوم حق هم قضیه از همین قرار است.

·     هر دو را نمی توان به لحاظ سود شخصی امتحان کرد. (به محک زد.)

 

۱۱

·     ارتجاع نمی تواند عزم و عظمت روحی انقلابیون را که مفهوم صرف حق در آنان پدید آورده بخرد و آنها را افسار زند.

·     عزم و عظمت روحی ئی که مفهوم جنگ جویانه فئودالی ـ اشرافی افتخار (ناموس) را در مقابل تسلیحات کسانی که حق و خلق را در نظر دارند و خود را حامی حق و خلق می دانند،  بی رنگ و بی اعتبار ساخته است.

·     خلقی که آنان خود را متعلق بدان می دانند.

 

۱۲

·     تعالی روحی ئی که سمپاتی جمعیت تماشاگر خارج از صحنه پیکار را حتی جلب کرده است.

·     جمعیتی که  کمترین نیتی به همکاری با آنان در پیکار نداشته اند.

·     (کانت، «مجموعه آثار»، جلد ۶، ص ۳ و ص ۷)

 

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر