۲۱
· کانت در مطلبی تحت عنوان «راجع به حادثه ای در زمان ما که این گرایش اخلاقی نوع بشر را اثبات می کند»، می نویسد:
۱
· این حادثه، از اعمال نیک و بد مهم آدمیان تشکیل نمی شود تا در اثر آن، آنچه بزرگ بود، کوچک شود و آنچه کوچک بود، بزرگ گردد.
· مثلا به ترفند سحر و جادو، عمارات شکوهمند دولتی محو گردند و به جای آنها، عمارات دولتی دیگری از اعماق زمین سربرکشند.
· نه.
· هیچکدام از این چیزها منظور نظر نیست.
۲
· این صرفا نوع بضاعت فکری تماشاگران است که در این بازی تحولات بزرگ آشکار می گردد.
۳
· این نوعی شرکت عام، ولی قربة الی العام (از جنس ایثار، بدون داشتن سود شخصی) بازیکنان از سویی بر ضد دیگران است که چه بسا با به خطر افتادن جان خودشان در رابطه است.
۴
· این جانبداری می تواند برای خود این بازیکنان بسیار گران تمام شود.
· اما علیرغم آن، عامیت به سبب خصلت نوع بشر به طور کلی برجسته (بلند) می شود و همزمان، قربة الی العامیت (ایثار) به دلیل خصلت اخلاقی آنها.
· دستکم در قوای طبیعی بشری شان اثبات می شود که پیشرفت به سوی شرایط بهتر نه فقط امید انگیز، بلکه در صورتی که توان لازمه در بین باشد، شدنی است.
· (البته این تحلیل کانت تحلیلی اخلاقی و غیرعلمی ئی بیش نیست. اگرچه در آن زمان گامی به جلو بوده است. مترجم)
۵
· انقلاب خلقی به لحاظ فکری غنی (انقلاب بورژوایی فرانسه) که ما امروزه به چشم خود می بینیم، می تواند پیروز شود و یا شکست بخورد.
· می تواند با ذلت و قساوت توأم باشد.
· ذلت و قساوتی که هر انسان متفکر پاک نیت، اگر انجام آزمایش فوق الذکر برای بار دیگر میسر باشد، بتواند امید به انجام سعادتمندانه اش را در دل بپرورد.
۶
· اما تصمیم به انجام آزمایشی با هزینه هنگفتی از این قرار (به نظر من، انقلاب) در مجموعه قوای فکری و روحی کلیه تماشاگران (تماشاگرانی که خود در این بازی شرکت ندارند) صورت می گیرد.
· آرزویی در زمینه شرکت سرشته به اشتیاق در آن که حتی بر زبان آوردنش با خطر همراه بوده است.
· یعنی علتش فقط می تواند بضاعت اخلاقی نوع بشر باشد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر