پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
فصل هفتم
بخش دوم
قسمت سوم
۱
· انسان می تواند به سبب تمایلاتش، با فرامین بی
چون و چرای کانت که سمتگیری شان همواره سعادت فردی است، در تضاد قرار گیرد.
· بنابرین، انسان از این لحاظ، همیشه میان تکلیف و
تمایل قرار دارد.
۲
· انسان با تمایلات خود آزادانه تصمیم می گیرد.
· البته تمایلات او باید چنان باشند که او به
انجام تکلیف نایل آید.
· یعنی از فرامین بی چون و چرای کانت، تبعیت کند.
· یعنی فقط در این چارچوب به تمایلات خود آزادانه
پر و بال بخشد.
۳
· پیش شرط چنین تصمیمگیری ئی از قرار زیر است:
· به نظر کانت، اختیار (آزادی) لیاقت انسان در
پیروی از فرامین بی چون و چرا ست و باید «به مثابه مشخصه تمایلات کلیه موجودات خردمند پیش شرط قرار داده شود.»
· (کانت، «مجموع آثار»، جلد ۴، ص ۸۲)
۴
· امکان چنین تبعیتی از فرامین بی چون و چرا،
مبتنی بر قانون خرد عملی است:
· تو می توانی کاری را انجام دهی.
· برای اینکه تو مجاز به انجام آنی.
۵
· خصلت فرمال فرامین بی چون و چرای کانت (و هر
قانون اخلاقی دیگر)، نشان دادن سمت و سویی است که بنا بر آن می توان ارزش هر رفتار
معین انسانی را، یعنی ارزش اخلاقی آن را مورد قضاوت قرار داد.
۶
· به نظر کانت، برای قضاوت، فقط فرم رفتار انسانی
تعیین کننده است و نه محتوای رفتار انسانی.
۷
· مهم آنچه که انسان انجام می دهد، نیست.
· مهم این است که کردوکار او مبتنی بر چه موضعگیری
ئی است.
۸
· به قول کانت، «ارزش اخلاقی هر عمل مبتنی بر
تکلیف، در نیت مورد نظر نیست.»
· به همین دلیل، «تکلیف، ضرورت هر عمل مبتنی بر
رعایت قانون است.»
· (کانت، «مجموع آثار»، جلد ۴، ص ۲۶)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر