۱۳۹۹ تیر ۱۸, چهارشنبه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۵۶)


·

پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین

فصل هفتم
بخش دوم
قسمت سوم


 
۱
·     انسان می تواند به سبب تمایلاتش، با فرامین بی چون و چرای کانت که سمتگیری شان همواره سعادت فردی است، در تضاد قرار گیرد.
·     بنابرین، انسان از این لحاظ، همیشه میان تکلیف و تمایل قرار دارد.

۲
·     انسان با تمایلات خود آزادانه تصمیم می گیرد.
·     البته تمایلات او باید چنان باشند که او به انجام تکلیف نایل آید.
·     یعنی از فرامین بی چون و چرای کانت، تبعیت کند.
·     یعنی فقط در این چارچوب به تمایلات خود آزادانه پر و بال   بخشد.

۳
·     پیش شرط چنین تصمیمگیری ئی از قرار زیر است:
·     به نظر کانت، اختیار (آزادی) لیاقت انسان در پیروی از فرامین بی چون و چرا ست و باید «به مثابه مشخصه تمایلات  کلیه موجودات خردمند پیش شرط قرار داده شود.»
·     (کانت، «مجموع آثار»، جلد ۴، ص ۸۲)

۴
·     امکان چنین تبعیتی از فرامین بی چون و چرا، مبتنی بر قانون خرد عملی است:
·     تو می توانی کاری را انجام دهی.
·     برای اینکه تو مجاز به انجام آنی.

۵
·     خصلت فرمال فرامین بی چون و چرای کانت (و هر قانون اخلاقی دیگر)، نشان دادن سمت و سویی است که بنا بر آن می توان ارزش هر رفتار معین انسانی را، یعنی ارزش اخلاقی آن را مورد قضاوت قرار داد.

۶
·     به نظر کانت، برای قضاوت، فقط فرم رفتار انسانی تعیین کننده است و نه محتوای رفتار انسانی.

۷
·     مهم آنچه که انسان انجام می دهد، نیست.
·     مهم این است که کردوکار او مبتنی بر چه موضعگیری ئی است.

۸
·     به قول کانت، «ارزش اخلاقی هر عمل مبتنی بر تکلیف، در نیت مورد نظر نیست.»
·     به همین دلیل، «تکلیف، ضرورت هر عمل مبتنی بر رعایت قانون است.»
·     (کانت، «مجموع آثار»، جلد ۴، ص ۲۶)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر