پروفسور دکتر ماتهویس کلاین
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین
میم شین
هومانیسم سوسیالیستی
ادامه
۵۶
·
اگر ایده ئولوگ
های بورژوازی آغازین با به خدمت گرفتن میراث هومانیستی، قصد شکستن سنت ها و کسب
قانونیت برای خود داشتند، اخلاف امپریالیستی آنان، سودای برگشت به سنت ها و قطع
رابطه با هومانیسم را برسر دارند و در پی اثبات «آدمیت» ضدانقلابی اند.
۵۷
·
بورژوازی
میراث هومانیستی را برای ورود خویش به تاریخ لازم داشت.
۵۸
·
به قول کلاسیک های مارکسیسم، «سنت همه نسل های مرده مانند کابوسی بر مغز زنده ها سنگینی می
کنند.
·
محافل انقلابی زمانی که به ظاهر مشغول تحول خود و چیزهای دیگرند، زمانی
که سودای تشکیل آن را که هرگز نبوده است، بر سردارند، درست در همین دوران ها، به
احضار ارواح ماضی می پردازند و آنها را به خدمت می گیرند، نام های شان را، شعارهای
رزم شان را و البسه شان را به عاریه می گیرند، تا ملبس به البسه احترام انگیز و
مجهز به زبان عاریتی، برای اجرای نقش تاریخی نوین وارد عرصه جهان شوند.»
·
بورژوازی سنت هومانیستی تاریخ بشری را، قبل از همه، «برای آن لازم داشت
تا در پشت آنها محتوای بورژوائی محدود مبارزات خود را از دیده ها پنهان کند و شور
و خروش خود را تا قله تراژدی بزرگ اعتلا بخشد.»
·
(مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۸، ص ۱۱۵)
۵۹
·
انقلاب
سوسیالیستی، برخلاف انقلاب بورژوائی که «برای نسیان محتوای خویش به یادآوری های
تاریخی ـ جهانی نیاز دارد»، بی نیاز از «توهمات قهرمانانه» است.
۶۰
·
انقلاب
سوسیالیستی، نه فقط می تواند، بلکه «باید برای وقوف به محتوای خویش، مرده ها را به
تدفین مرده های شان وادارد.
۶۱
·
در
انقلابات بورژوائی شعارها از حد محتوا فراتر می روند و در انقلاب سوسیالیستی،
برعکس، محتوا از حد شعارها فراتر می رود.»
۶۲
·
طبقه
کارگر بر عصر انسانی ـ سوسیالیستی ـ کمونیستی که با انقلاب اکتبر آغاز شده، تسلط
دارد و قوامش می بخشد، اما نه در پندار و نه با پندار.
۶۳
·
طبقه
کارگر این وظیفه را، به مثابه آفریننده ای آگاه تحقق می بخشد و لذا به قانونیت
سنتی نیاز ندارد و قانونیت خود را از خود روند تاریخ کسب می کند، از تسلط بر روند
تاریخ.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر