ابوعلی سینا
(۹۸۰ ـ ۱۰۳۷)
متولد در بخارا و رحلت در همدان
پزشک، فیزیکدان، فیلسوف، حقوقدان، ریاضی دان، ستاره شناس و
کیمیاگر
آثار:
قانون الطب
اصول عام (تئوری پزشکی)
فهرست الفبائی داروها (داروها و شیوه
تأثیربخشی آنها)
امراض عضوی (پاتولوژی و تراپی)
امراض عمومی (جراحی و امراض عمومی)
تولید داروهای شفابخش
تفاسیر خلاق ابن سینا از فلسفه ارسطو بحث فلسفی جدیدی را در
این زمینه به راه انداخته بود.
مسائل فلسفی مورد بحث ابن سینا
متافیزیک
لوژیک (منطق)
اتیک (اخلاق)
ابوعلی سینا دانشمندی که کلیت مذاهب را زیر سوال برد.
از ابو علی سینا کتاب فلسفی به نام شفا به جای مانده است که وی در این
کتاب با دلایل و براهین عقلی، باورهای مذهبیون را باطل اعلام می کند.
ابو علی سینا در کتاب شفا منکر وجود هرنوع معجزه می شود.
ابوعلی سینا در این کتاب منکر زنده کردن مردگان توسط عیسی و تبدل عصای موسی به مار و دونیم کردن ماه توسط پیامبر اسلام می شود.
ابوعلی سینا در این کتاب منکر زنده کردن مردگان توسط عیسی و تبدل عصای موسی به مار و دونیم کردن ماه توسط پیامبر اسلام می شود.
وی همچنین نظریاتی در رد وحی و وجود
دوزخ و بهشت می دهد.
ابو علی سینا در
زمان خود از سوی روحانیون به الحاد و کفر متهم شد.
و به دستور خلیفه المنجدبالله در سال 555 هجری کتاب هایش سوزانده شد.
سهروردی تالیف شفا ابن سینا را غفلت او از پیامبر اسلام می داند.
ابن رشد از اندلس می گوید چگونه است که ابن سینا قوانین زیست شناسی برای انسان و موش را یکسان می داند حال آنکه انسان اشرف مخلوقات است.
و به دستور خلیفه المنجدبالله در سال 555 هجری کتاب هایش سوزانده شد.
سهروردی تالیف شفا ابن سینا را غفلت او از پیامبر اسلام می داند.
ابن رشد از اندلس می گوید چگونه است که ابن سینا قوانین زیست شناسی برای انسان و موش را یکسان می داند حال آنکه انسان اشرف مخلوقات است.
به خدا قسم که علم
او فریبنده و سبب گمراهی خلق است.
امام فریدالدین ابن غیلان حکیم قرن شش در یک رساله در محکومیت ابوعلی سینا می گوید :
امام فریدالدین ابن غیلان حکیم قرن شش در یک رساله در محکومیت ابوعلی سینا می گوید :
چگونه کسی می تواند آنچه انبیای الهی گفته اند را منکر شود نه معجزه را قبول کند
و نه اعتقاد به قیامت را.
به خدا سوگند که او در قیامت از سرافکندگان است.
امام محمد غزالی می گوید :
امام محمد غزالی می گوید :
چگونه است که شخصی چون ابن سینا گفته ی قرآن که آسمان و
زمین در شش روز آفریده شده را انکار می کند و می گوید همه چیز از ازل بوده است ؟
حسن الاربلی محدث وحکیم قرن هفتم در بستر مرگ می گوید :
حسن الاربلی محدث وحکیم قرن هفتم در بستر مرگ می گوید :
شهادت می دهم که
خدا بزرگتر است و ابن سینا کذاب است.
کتاب شفای ابن
سینا در اروپا سالیان سال تدریس شد و باعث رنسانس و روشنگری گردید اما افسوس که
مردم سرزمین ابن سینا به گفته های او پشت کردند و تا به امروز درگیر خرافات مذهبی
اند.
پروفسور دکتر ماتهویس کلاین
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین
میم شین
هومانیسم رنسانس
۱
·
اینکه چرا ایده صلح آنتیک
در مرحله توسعه جامعه بشری در آن روزگار قابل تحقق نبود، احتیاج به توضیح مفصل
ندارد.
۲
·
علل ناکامی ایده صلح آنتیک
به شرح زیرند:
الف
· قدرت مالکیت خصوصی
ب
· تضادهای اجتماعی ـ طبقاتی
میان برده داران و غلامان، میان استثمارگران و استثمار شوندگان.
پ
· تضادهای درونطبقاتی موجود
در طبقه برده دار.
ت
· تضادهای دولتی و ملی و ...
۳
·
ایده های هومانیستی زیرین نیز به همین دلایل، ناگزیر ناکام می
مانند:
الف
· ایده برابری عمومی، آزادی
و عدالت میان انسان ها.
ب
· ایده برابری در ملک و مال
و برابرحقوقی در آموزش و پرورش.
پ
· ایده همبستگی همبودین و
دوستی میان انسان ها و خلق ها.
۴
·
اما این امر مانع تأثیرگذاری کماکان این ایده ها در طول
تاریخ نمی شود.
۵
· این ایده های هومانیستی در
فرم های کم و بیش رشد یافته خود در ادبیات، شعر و داستان روم، در مسیحیت آغازین،
در آثار برخی از شعرا و علمای قرون وسطی از قبیل فوگل
وایده، فون اشتراس بورگ، ابن سینا، فون پادوئا و
غیره به یادگار می مانند و در جنبش های اجتماعی انقلابی اقشار پائینی در قرون وسطی
بر ضد قدرت های فئودالی حاکم و به ویژه در
هومانیسم رنسانس به شکوفائی و تکامل
خاصی دست می یابند.
۶
دانته الیگیه ری
(۱۲۶۵ ـ ۱۳۲۱)
شاعر و فیلسوف
ایتالیائی
از هومانیست های بزرگ
رنسانس
او در اثر خویش تحت
عنوان «کمدی الهی»
زبان لایت را با زبان
ایتالیائی جایگزین می کند.
· نمایندگان هومانیسم رنسانس عبارت بوده اند از دانته، پترارکا، بوکاچیو، لارنتیوس، والا، پیکودلا میراندولا،
بابلا، اراسموس، هوتن، رویشلین، اگریکولا، موتیانوس روفوس، سباستیان فرانک، که
به احیای ایدئال آموزش و پرورش آنتیک و
به اثبات عزت، شرف، آزادی و استقلال انسانی بر
مبنای خرد انسان ها و توانائی تصمیمگیری مبتنی بر خودشناسی
و دانش آنها می پردازند.
۷
· اینجا هومانیسم (بشردوستی)
و آموزش و پرورش فراگیر علمی به وحدت ناگسستنی با هم می رسند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر