۱۳۹۸ فروردین ۲۴, شنبه

خود آموز خود اندیشی (۱۱۶)


شین میم شین

نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.


شیخ سعدی
(۱۱۸۴ ـ ۱۲۸۳ و یا ۱۲۹۱)
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص ۱۱ ـ ۱۵)

۱
بداندیش تو ست آن و خونخوار خلق
که نفع تو جوید، در آزار خلق

سؤال

سعدی
در
 این بیت شعر،
برای توضیح کردوکار مأموری که با خانه خراب کردن رعایا به پر کردن خزانه دربار می پردازد،
 از
ترکیب دیالک تیک س  و زیان و دیالک تیک د  و خلق،
به
فرمولبندی دیالک تیک س  د  و زیان خلق
مبادرت می ورزد
 و
چنین مأموری را بداندیش دربار و خونخوار خلق
می نامد.

جواب

سعدی
در
 این بیت شعر،
برای توضیح کردوکار مأموری که با خانه خراب کردن رعایا به پر کردن خزانه دربار می پردازد،
 از
ترکیب دیالک تیک سود و زیان و دیالک تیک دربار و خلق،
به
فرمولبندی دیالک تیک سود دربار و زیان خلق
مبادرت می ورزد
 و
چنین مأموری را بداندیش دربار و خونخوار خلق
می نامد.

۲
در
جامعه ـ تئوری سعدی
چنین مأموری
به
تخریب شالوده های مادی همبود
مبادرت می ورزد
و
 لذا
هم
 دشمن طبقه حاکمه
 است
 و
هم
دشمن خلق.

۳
چنین مأموری
در
جامعه ـ تئوری سعدی
تبر بر روند تولید مایحتاج حیاتی همبود (اجتماع)
فرود می آورد
 و
گرگ واقعی
 است.

۴
ما
به
دیالک تیک سود و زیان
 در
فلسفه نیما
نیز
 بکرات برخورد خواهیم کرد و به جای خود مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر