پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
۱
· آماج به یک وضع آتی و یا به یک نقطه پایانی نسبی هر توسعه اطلاق می شود که به وسیله انسانها به طور فکری از میان انبوهی از اوضاع عینی ممکنه پیشاپیش انتخاب می شود (تعیین کیفی آماج) و مقرر می گردد (تعیین کمی آماج).
۲
· آماج تنها به برکت عمل فعال انسانی می تواند تحقق یابد، یعنی از خطه امکان به عالم واقعیت بگذرد.
· مراجعه کنید به دیالک تیک امکان و واقعیت
۳
· آماج به یک چیز آتی نسبت داده می شود، ولی هر تعیین فکری پیشاپیش حالات آتی به معنی آماج نیست.
پیش شرط های آماج
پیش شرط اول آماج
۱
· برای اینکه هر تصویر فکری از آینده، حاکی از یک آماج باشد، باید واقعیت امر مربوط به آن که از قبل تعیین می شود، با امیال و آرزوها و نیات انسان ها مطابقت داشته باشد.
۲
· به عنوان مثال، پزشکی در برخی از موارد می تواند از قبل حدس بزند که بیماری معینی قابل علاج نیست و حتی می تواند مرگ بیمار را پیش بینی کند و بگوید که بیمار پس از یکسال خواهد مرد، ولی مرگ بیمار را نمی توان آماج پزشک تلقی کرد.
الف
· زیرا مرگ بیمار نه آرزو و خواست بیمار است و نه آرزو و خواست پزشک.
ب
· زیرا مرگ بیمار نه با نیات پزشک سازگار است و نه با نیات بیمار.
۳
· بحران های تولید سرمایه داری را هم می توان پیش بینی کرد، ولی نه کارگران و نه سرمایه داران علاقه مند و خواهان بروز بحران نیستند.
۴
· از این رو نمی توان بحران را آماج کردوکار انسانی محسوب داشت.
پیش شرط دوم آماج
۱
· حتی اوضاع و حالات آتی مورد آرزو و خواست انسانها حتما نباید آماج تلقی شوند.
۲
· برای این که تصویر فکری از اوضاع و حالات آتی مطلوب به آماج بدل شود، باید به برکت عمل فعال انسانی قابل تحقق باشد و در خارج از حیطه عمل انسانی قرار نداشته باشد.
۳
· مثلا آفتاب گرفتگی را می توان پیش بینی کرد و حتی برای انجام پژوهش های ستاره شناسی آرزو کرد.
· چون برخی اندازه گیری ها تنها به هنگام آفتاب گرفتگی امکان پذیر می گردند و برای کشف صحت و سقم فرضیه های معینی مورد استفاده قرار می گیرند.
· ولی علیرغم این، آفتاب گرفتگی نمی تواند به آماج کردوکار انسانی بدل شود.
· چون در خارج از حیطه عمل انسانی قرار دارد و مستقل از آن است و عمل انسانی نمی تواند وقوع آن را تحت تأثیر قرار دهد.
۴
· بنابرین آماج ها تنها آنجا مطرح می شوند که شعور انسانی بتواند حالات آتی را به طور فکری از قبل تعیین کند و عمل انسانی بتواند حالات آتی مطلوب را آگاهانه جامه عمل بپوشاند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر