ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
تئوری
۳۴
· چند و چون توسعه امکانات لازم برای تئوری سازی به چند و چون امکانات تجربی واقعی درچارچوب فرماسیون اقتصادی جامعه مورد نظر و به سطح توسعه نیروهای مولده موجود بستگی دارد.
۳۵
· چند و چون تبدیل امکانات تجربی به دانش تجربی واقعی نیز نهایتا به منافع عملی لازم برای الزامی ساختن فرمولبندی دانش تجربی، یعنی تئوری سازی وابسته است.
۳۶
· تئوری های استقرایی زمانی امکان پذیر می گردند که نظام جامعتی ئی باشد که بسان مولدین کالا، تعمیم انتزاعی نسبت به پراتیک روزمره و جامعتی منطبق و لذا به پراتیک به لحاظ اجتماعی سازنده داشته باشد. (مثلا مقایسه ارزشی، مقایسه توزینی و غیره)
۳۷
· جامعه شناسی، زمانی می تواند تشکیل یابد که جامعیت بشری به مرحله ای رسیده باشد که افراد، دیگر با روابط پاتریارکال (مبتنی بر پدرسالاری) و قبیلتی با هم پیوند نداشته باشند.
۳۸
· بسته به این شرایط که تاریخ تاکنونی، تاریخ مبارزه طبقاتی است و طبقات اجتماعی مختلف، در عین حال، نمایندگان بخش های مختلف کار جامعتی اند و در نتیجه، دارای عرصه های تجربی مختلف اند، شرایطی پدید می آید که خدمات تئوریکی معینی فقط بر اساس طبقات اجتماعی معینی و در رابطه با طبقات اجتماعی معینی بارور می شوند.
۳۹
· به عنوان مثال، برای اشرافیت فئودال، راسیونالیته منطقی بورژوازی غیرقابل درک است.
۴۰
· به همین دلیل، اشرافیت فئودال، راسیونالیته منطقی بورژوازی را به درجه چیزی ضد مذهبی (ضد مسیحی) و الحادی تنزل می دهد.
· (اشرافیت فئودال در ایران نیز دیالک تیک ماتریایلستی را به درجه چیزی ضد اسلامی و الحادی تنزل داده است. مترجم)
۴۱
· برای اشرافیت فئودال، اما راسیونالیته منطقی بورژوازی تا زمانی غیرقابل درک است که اشرافیت فئودال، خود را به مثابه طبقه ای تصور می کند که باید حفظ شود.
· طبقه ای که هستی پراتیکی اش (عملی اش) «به مثابه برخوردار از ثروت» مطرح است، یعنی مبتنی بر از آن خود کردن بی غل و غش کار اضافی است.
· کاری که به هیچ وجه من الوجوه با مبادله ای در رابطه نیست.
· مبادله ای که پیش شرط پراتیکی (عملی) راسیونالیته منطقی بورژوازی است.
۴۲
· به همین سان نیز بورژوازی یارای درک دیالک تیک ماتریالیستی را ندارد.
· برای اینکه بورژوازی عاجز از رئالیزاسیون (درک) پیش شرط پراتیک دیالک تیک ماتریالیستی به عنوان پراتیک خویشتن است.
· برای اینکه پیش شرط پراتیکی دیالک تیک ماتریالیستی را تجربه کاری اله منتار (عنصری، اساسی) کارگران مدرن تشکیل می دهد
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر