۱۳۹۹ خرداد ۲۶, دوشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۶۵۵)


 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین 

نقش اجتماعی
(رل اجتماعی)
ادامه 
 
۱۶
·    ضمنا معلوم می شود که راه خروج از دشواری های تئوریکی و متدئولوژیکی نقشتئوری (تئوری نقش) بورژوایی را، نباید در تقلیل نقش تا درجه رفتار واقعی و در انکار نقش به مثابه انتظارات و توقعات تلقی کرد.

۱۷
·    چنین کاری، منجر به پرده پوشی تام و تمام این آلترناتیو هر چند مبهم و مه آلود ولی در هر صورت نشاندهنده تضاد بازتاب یافته میان فرد و جامعه خواهد شد و به معنی اعلام انتگراسیون (همپیوندسازی) افراد منفرد در مناسبات بیگانه گشته خواهد بود.

۱۸
·    این مسئله سایه خورده، به مراتب روشنتر در تلاش تنبروک در جهت اثبات بطلان موضع دارندورف و نجات تئوری نقش آشکار می گردد.

۱۹
·    تنبروک موضع داروندورف را از سوء تفاهم ناشی از سنت فکری آلمانی توضیح می دهد.

۲۰
·    از دید تنبروک، جامعه شناسی امریکایی (که مؤسس مفهوم نقش است)، با سوء ظن مبتنی بر اینکه مفهوم نقش دال بر تضاد میان فرد و جامعه است، کاملا بیگانه   است.

۲۱
·    به نظر تنبروک، نقش مندی عمل بشری با خودپویی و آزادی فردی افراد جامعه، روی هم رفته سازگار است.

۲۲
·    فقط با توجه به وضع خودویژه سنت آلمانی است که فرد از جامعه جدا می شود و در وجود اجتماعی (جامعتی) افراد منفرد، بیگانگی دیده می شود.

۲۳
·    تنبروک بدین طریق به این نتیجه می رسد که احساس بیگانگی را نباید از فشار جامعتی بیش از حد، استخراج کرد.
·    این احساس را باید از نقصان در همرنگ و منطبق سازی (ایدنتیفیکاسیون) افراد منفرد با محیط زیست شان و نقش شان دانست.

۲۴
·    البته تنبروک از این نظر حق دارد که آزادی فردی افراد را نباید بر کنار از هستی جامعتی واقعا موجود شان و عمل شان و مستقل از هستی جامعتی واقعا موجود افراد و عمل شان در نظر گرفت.

۲۵
·    اما دست او (بهانه جویی او) در رابطه با موضعش وقتی رو می شود که ادعا می کند که جامعه شناسی بورژوایی ـ امریکایی از تضاد واقعی میان افراد منفرد و جامعه بورژوایی معاصر (که در مفهوم نقش یازتاب یافته است)، بی خبر است.
·    تنبروک برای اثبات ادعای خود اعلام می دارد که چنین تضادی اصلا وجود ندارد و سوء تفاهمی بیش نیست.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر