پروفسور دکتر گونتر
کروبر
برگردان شین
میم شین
16
عام
در مکتب کانت
ایمانوئل کانت (1724 ـ 1804)
برجسته ترین نماینده فلسفه کلاسیک آلمان
اثر او تحت عنوان
«نقد خرد محض»
نقطه عطفی در تاریخ فلسفه و آغاز
فلسفه مدرن محسوب می شود.
کانت در زمینه های زیر دورنمای فراگیر نوینی
به روی فلسفه گشوده است:
اتیک (نقد خرد عملی)
استه تیک (نقد قوه قضاوت)
مذهبفلسفه
حقوقفلسفه
تاریخفلسفه
·
کانت به رابطه ناگزیر میان منفرد و عام پافشاری می کند و
اعلام می دارد که نظر (منفرد) بدون مفاهیم (عام) کور است و مفاهیم بدون نظر توخالی
اند.
1
·
اما علیرغم آن، نطفه دیالک تیکی راه حل کانت ـ ماهیتا ـ
غیردیالک تیکی می ماند.
2
·
او میان عام تجربی که محصول تجرید (انتزاع) از منفردهای
محسوس است و عام واقعی که گویا مستقل از هرگونه تجربه بشری است، فرق می
گذارد.
3
·
عام واقعی بنظر کانت، نه درجهان محسوس پدیده ها و اشیاء
منفرد بلکه به صورت مفاهیم سوبژکتیو (مقوله ها) قبل از هرگونه دانش (و تجربه) وجود
داشته و شرایط لازم برای کلیه تجارب و دانش های (معارف، شناخت) ممکنه را بوجود می
آورد.
4
·
اگر نظر کانت را از صراحت بگذرانیم به این نتیجه خواهیم
رسید که منفرد و عام مجزا از یکدیگر وجود دارند، یکی در جهان اوبژکتیو (عینی)
اشیاء منفرد و محسوس و قابل ادراک برای حواس و دیگری در جهان سوبژکتیو (ذهنی).
17
عام
در مکتب هگل
گئورگ ویلهلم فریدریش هگل (1770 ـ1831)
آثار هگل به 14 بخش طبقه بندی می شود:
آثار آغازین (جوانی)
آثار انتقادی ینا
طرح های سیستمی ینا
فنومنولوژی روح
منطق (کوچک و بزرگ)
طبیعتفلسفه
روح سوبژکتیو
روح اوبژکتیو (خطوط اصلی فلسفه
حقوق)
تاریخفلسفه
آثار مربوط به سیاست روز
هنر فلسفه
مذهبفلسفه
فلسفه و تاریخ فلسفه
دایرة المعارف
علوم فلسفی
1
·
هگل نظریه مبتنی بر ایدئالیسم ذهنی و ماهیتا غیردیالک
تیکی کانت را رد می کند و از موضع ایدئالیسم عینی به مطلق کردن عام دست می زند و
دیالک تیک منفرد و خاص و عام را به جهان مفاهیم منتقل می کند.
2
·
بنظر هگل، عام به مثابه تجلی «ایده مطلق» بر کلیه
منفردها تقدم دارد و دلیل وجودی و جوهر منفردها را تشکیل می دهد.
3
·
عام به مثابه جوهر نه تنها یک عام انتزاعی (مجرد) است،
بلکه عامی است که منفرد و خاص را در بطن خود دارد و زاینده آندو است.
4
·
مفهوم، وحدت سه ممان (گشتاور) منفرد و خاص و عام است که
در رابطه متقابل قرار دارند و به یکدیگر بدل می شوند.
18
عام
در مکتب
فویرباخ
·
فویرباخ مطلق کردن عام از موضع ایدئالیسم عینی بوسیله
هگل را قاطعانه رد می کند و وجود عینی منفرد را مورد تأکید قرار می دهد، ولی ـ به
خطا ـ منفرد را به عنوان ماهیت اشیاء مادی قلمداد می کند و عام را به درجه مسندی
(صفتی) یعنی به درجه یک خاصیت خارجی منفرد اشیاء تنزل می دهد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر