۱۳۹۵ خرداد ۲۸, جمعه

سیری در شعری از مهدی اخوان ثالث (57)


مرد و مرکب
از این اوستا
(1344)
ادامه

ویرایش و تحلیل از
ربابه نون
  
مرد و مرکب

·        این عنوان این شعر بلند و بغرنج اخوان است.
·        ما باید در روند تحلیل این شعر به هویت و ماهیت مرد و مرکب پی ببریم.

1
مرد

·        واژه ی «مرد»، در این شعر اخوان فرمی از بسط و تعمیم سوبژکت، شخصیت، قهرمان، منجی و امثالهم است.

2
مرکب

·        مرکب به اسب و استر و غیره اطلاق می شود که وسیله نقلیه مرد است.
 
3
مرد و مرکب

·        می توان گفت که اخوان دیالک تیک ابزار و آماج را به شکل دیالک تیک مرکب و مقصد بسط و تعمیم می دهد.
·        مرکب وسیله رسیدن سوبژکت به مقصد است.

4
گفت راوی:
«راه از آیند و روند آسود
گردها خوابید
روز رفت و شب فراز آمد
گوهرِ آجین کبودِ پیر باز آمد

چون گذشت از شب دو کوته پاس
بانگ طبل پاسداران رفت تا هر سو
که شما خواب اید، ما بیدار
خرم و آسوده تان، خفتار»

·        معنی تحت اللفظی:
·        راوی روایت کرد:
·        «رفت و آمد در راه به پایان رسید و گرد و غبار خوابید.
·        روز جای خود را به شب سپرد.
·        نیلگون دیرسال مزین به الماس و در و گوهر برگشت.
·        با گذشت پاسی از شب، بانگ طبل پاسداران به هر سو رسید.
·        این بدان معنی زیر بود:
«شما در خواب اید و ما بیداریم.
·        خواب تان راحت و خوش و خرم باد!»

·        این بند شعر فی نفسه از هر لحاظ غنی و غوغا و پرمعنا ست:   

5
گفت راوی

·        ماجرا از قول راوی نقل می شود.
·        هویت و ماهیت راوی باید در روند تحلیل شعر، تعیین شود.   

6
گفت راوی:
«راه از آیند و روند آسود

·        اخوان در این بند شعر، دیالک تیک جدیدی را توسعه می دهد:
·        دیالک تیک آیند و روند را.
·        منظور او دیالک تیک رفت و آمد است.
·        دیالک تیک تردد است.

7
گفت راوی:
«راه از آیند و روند آسود

·        اخوان، تصور و تصویر هنری ـ استه تیکی ـ اتیکی هومانیستی فوق العاده کمیاب و زیبائی از دیالک تیک راه و رفت ـ آمد ارائه می دهد:
·        راه از زحمت و مشقت کمرشکن رفت ـ آمد، آسوده می شود.

·        راه بدین طریق، در آیینه ضمیر راوی، انسان واره می شود.
·        هومانیزه می شود.
·        زحمتکش واره می شود.
·        باربر واره می شود.
·        آن سان که راه، با پایان آیند و روند، نفسی به راحتی می کشد و احساس آرامش و آسایش می کند.

8
گفت راوی:
«راه از آیند و روند آسود

·        این تصور و تصویر اخوان ـ حتی در مقیاس بین المللی ـ کمیاب و کیمیا است.
·        این یکی از خدمات هنری ـ استه تیکی ـ اتیکی مهم اخوان به فرهنگ بشری است.
·        استعدادها و استنباط های نادر از این قبیل، به آسانی کسب نمی شوند.

·        سؤال این است که اخوان در چه روند و روالی به این استغنای فکری، فرهنگی، احساسی، هنری، استه تیکی و اتیکی دست یافته است.
   
9


فریدریش شیللر (1759 ـ 1805)
شاعر، نمایشنامه نویس، مورخ، فیلسوف آلمانی
ویلند، گوته، هردر و شیللر
ستارگان چهارگانه جمهوری وایمار محسوب می شوند.

گفت راوی:
«راه از آیند و روند آسود

·        راوی ـ در هر صورت ـ نسبت به راه، احساس همدردی و همبستگی دارد.
·        سیلی از عشق و احساس و  عاطفه در جان شیدای راوی نسبت به راه، به راه افتاده است.
·        نقش پداگوژیکی  (تربیتی)  هنر و استه تیک را نباید دستکم گرفت.

·        شیللر در چالش نظری مهمی با کانت، یکی از فونکسیون های مهم هنر را تربیت اعضای جامعه برای بنای جامعه مبتنی بر هومانیسم، همبستگی و حمایت از همنوع می دانست.

·        اخوان همین اندیشه تربیتی هنر و استه تیک شیللر را بی کمترین هیاهو و خودنمائی جامه عمل می پوشاند:
·        همدردی با راه، به مثابه طبیعت انسانی ـ اجتماعی گشته.

·        این سمتگیری هنری ـ استه تیکی ـ اتیکی (اخلاقی)  اخوان اما بلحاظ فلسفی به چه معنی است؟   

10
گفت راوی:
«راه از آیند و روند آسود

·        این ـ قبل از همه ـ به معنی دفاع راوی از ناتورالیسم است.
·        این به معنی عشق شاعر به طبیعت است که در هیئت راه در آمده است تا به بشریت خدمت کند.
·        تا پیوند اعضای جامعه را تسهیل کند و بهبود بخشد.
·        راه بسان گاو خر و بزغاله و گوسفند، طبیعت اهلی شده است.

11
گفت راوی:
«راه از آیند و روند آسود

·        اخوان در این جمله، ضمنا دیالک تیک سوبژکت ـ اوبژکت را به شکل دیالک تیک آیند و روند (انسان)  و راه بسط و تعمیم می دهد.
·        این ضمنا به معنی بسط و تعمیم دیالک تیک انسان و جامعه از سوئی و به معنی بسط و تعمیم  دیالک تیک جامعه و طبیعت اول (راه در تحلیل نهائی) است.

12
گفت راوی:
«راه از آیند و روند آسود
گردها خوابید

·        اخوان میان آیند و روند و تشکیل گرد و غبار رابطه علی (علت و معلولی)  برقرار می سازد:
·        به همین دلیل پایان رفت و آمد به فرونشست گرد و غبار می انجامد.
·        اخوان خواننده شعرش را گام به گام و حتی دم به دم، بطور مثبت غافلگیر می سازد و به تحسین و تعجب وامی دارد.

ادامه دارد.

۱ نظر: