میم نون
مریم
انديشه
فعاليت مغز است
·
نجار در روند کار، در روند تبدیل چوب
و تخته به میز و مبل و صندلی، به شناخت دم به دم افزون تر نکات زیر نایل می
آید:
الف
به شناخت عمیقتر چوب و تخته
ب
به شناخت عمیقتر رنده و اره و غیره
پ
به شناخت خویشتن خویش
خود شناسی
ت
به شناخت طبیعت و جامعه (طبیعت دوم)
طبیعت شناسی و جامعه شناسی
·
چرا و چگونه نجار در اثر کار به
عرصه ای ـ در نگاه سرسری ـ خارج از عرصه کار و کارگاه خود نایل می آید؟
1
·
طبیعت شناسی و جامعه شناسی نجار، دلایل
اوبژکتیو (عینی) و سوبژکتیو دارد:
2
شناخت عمیقتر چوب و تخته
شناخت عمیقتر رنده و اره و غیره
·
این موضوعات شناخت نجار، موضوعات عینی
و یا اوبژکتیو اند.
·
هم چوب و تخته و هم اره و رنده و
غیره، همه چیزهای عینی اند.
·
یعنی مستقل از نجار وجود دارند.
·
این بخش از شناخت نجار ـ در تحلیل
نهائی ـ به معنی شناخت واقعیت عینی است.
·
این بدان معنی است که شناخت نجار
به شناخت چوب و تخته و رنده و غیره، یعنی به شناخت چیزهای منفرد و خاص محدود نمی
ماند، بلکه به عالم عام منتقل می شود.
·
چرا و به چه دلیل؟
3
شناخت عمیقتر چوب و تخته
·
اولا به این دلیل که تخته، معلول
چوب است و چوب معلول درخت است.
·
اگر درختی نروید، چوبی تشکیل نمی
شود تا تخته ای از آن تهیه و تولید شود.
·
نجار با شناخت انواع مختلف و
متفاوت و متضاد تخته، خواه و ناخواه به شناخت انواع مختلف چوب و درخت نایل می آید و
با شناخت انواع مختلف درخت به شناخت شرایط متفاوت لازم برای رشد درختان مختلف و
متفاوت نایل می آید.
·
نجار در نتیجه ی این دیالک تیک علت
و معلول ـ در تحلیل نهائی ـ کتاب کل طبیعت را ورق می زند و می خواند.
4
شناخت عمیقتر رنده و اره و غیره
·
اره، رنده و غیره منشاء فلزی مثلا آهنین،
برنجین، مسین و غیره دارند.
·
نجار در نتیجه شناخت این بخش از
واقعیت عینی، طبیعت شناسی خود را تعمیق می بخشد و گسترش می دهد.
·
چه بسا خود به بهسازی اره، رنده و
غیره خود کمر می بندد و با سوهان و غیره آشنا می شود.
·
این اما در مجموع به چه معنی است؟
5
شناخت عمیقتر چوب و تخته
شناخت عمیقتر رنده و اره و غیره
·
این برای نجار بدان معنی است که واقعیت
عینی قابل شناخت است.
·
این بطور منطقی و تجربی بدان معنی
است که وقتی درخت و چوب و تخته و رنده و غیره قابل شناخت باشند، چیزها، پدیده ها،
سیستم ها و روندهای دیگر هستی طبیعی و اجتماعی هم باید قابل شناخت باشند.
·
این به چه معنی است؟
6
شناخت عمیقتر چوب و تخته
شناخت عمیقتر رنده و اره و غیره
·
برای پاسخ به این پرسش باید از خود
پرسید:
·
قابل شناخت و یا غیرقابل شناخت تلقی
کردن واقعیت عینی بلحاظ جهان بینی به چه معنی است؟
7
شناخت عمیقتر چوب و تخته
شناخت عمیقتر رنده و اره و غیره
·
مسئله اساسی فلسفه در دو عرصه به
دو فرم زیر فرمولبندی شده است:
الف
در عرصه ی واقعیت عینی
دیالک تیک ماده و روح
و یا
دیالک تیک وجود و شعور
·
آیا ماده بر روح مقدم است و یا روح
بر ماده؟
·
به عبارت دیگر، آیا وجود بر شعور مقدم
است و یا شعور بر وجود؟
1
·
هر کس، ماده (وجود) را بر روح (شعور)
مقدم بداند، جهان بینی او ماتریالیستی است.
2
·
هر کس روح (شعور) را بر ماده (وجود)
مقدم بداند، جهان بینی او ایدئالیستی است.
ب
در عرصه تئوری شناخت
قابل شناخت و یا غیرقابل شناخت تلقی کردن واقعیت عینی
1
·
هر کس واقعیت عینی را قابل شناخت بداند،
جهان بینی اش در عرصه تئوری شناخت (یعنی جهان بینی اش بلحاظ معرفتی ـ نظری) ماتریالیستی (رئالیسم) است.
2
·
هر کس واقعیت عینی را غیر قابل شناخت
بداند، جهان بینی اش در عرصه تئوری شناخت (جهان بینی اش بلحاظ معرفتی ـ نظری) ایدئالیستی (ایرئالیسم) است.
8
·
نجار با رسیدن به این نتیجه که
جهان و مافیها قابل شناخت است، عملا و عینا ـ یعنی بدون اینکه خود بداند و یا
نداد، بدون اینکه خود بخواهد و یا نخواهد ـ به جهان بینی ماتریالیستی در عرصه تئوری
شناخت می رسد.
·
یعنی به رئالیسم می رسد
·
یعنی به تئوری شناخت ماتریالیستی ـ
دیالک تیکی (مارکسیستی ـ لنینیستی) می رسد.
9
شناخت خویشتن خویش
خود شناسی
·
این دلیل سوبژکتیو واقعیت عینی
شناسی (طبیعت شناسی، جامعه شناسی) نجار است.
·
چون خودشناسی به معنی شناخت طبیعت
دوم (انسان، جامعه) است.
·
به معنی شناخت انسان به مثابه
موجودی طبیعی و اجتماعی است.
·
خودشناسی اما به چه معنی است؟
الف
شناخت خویشتن خویش
خود شناسی
·
خودشناسی مقدمه ی انسان شناسی است.
·
چون خود نجار یکی از انسان ها ست.
ب
شناخت خویشتن خویش
خود شناسی
·
خودشناسی مقدمه همنوع شناسی است.
پ
شناخت خویشتن خویش
خود شناسی
·
خودشناسی مقدمه مرزبندی انسان با جماد
و نبات و جانور است.
ت
شناخت خویشتن خویش
خود شناسی
·
خودشناسی مقدمه جامعه شناسی است.
ادامه دارد.
ویرایش:
پاسخحذفچرا و چگونه نجار در اثر کار
در عرصه ای ـ در نگاه سرسری ـ
به شناخت خارج از آن عرصه کار و کارگاه
نایل می آید؟