۱۳۹۴ مرداد ۱, پنجشنبه

تأملی در سؤالات نادر فتوره چی (11)


تحلیلی از
یدالله سلطانپور  

چرا همه عاشق فوتبال و واليبال و تیم «بارسا» شده اند؟

·        حریفی در کامنتی بر این سؤالات فتوره چی نوشته بود که طرح چنین سؤالاتی آسان، ولی پاسخ به آنها دشوار است.

1
چرا همه عاشق فوتبال و واليبال و تیم «بارسا» شده اند؟

·        نمی توان به حریف به سادگی حق داد.
·        چون طرح مسئله و حل مسئله دیالک تیکی را با هم تشکیل می دهند.
·        یعنی چه بسا دو روی سکه واحدی اند.

·        کسی که مسئله ای را طرح می کند، یا راه حل آن را می داند و یا شرایط عینی و ذهنی برای حل آن فراهم آمده است.
·        مگر اینکه مسئله مطروحه، مسئله به معنی حقیقی کلمه نباشد، یعنی یاوه واره باشد.

2
چرا همه عاشق فوتبال و واليبال و تیم «بارسا» شده اند؟

·        آیا واقعا همه مردم ایران از همه اقشار و طبقات اجتماعی عاشق فوتبال و والیبال و بارسا هستند؟
·        یا فتوره چی منظورش از «همه»، طبقه به اصطلاح متوسط و یا طبقه حاکمه است.

·        آیا توده های دهقانی و کارگری و پیشه وری در کشور عه هورا واقعا عاشق فوتبال و والیبال و بارسا هستند؟

·        اگر چنین است، دلیلش چیست؟ 

3
چرا همه عاشق فوتبال و واليبال و تیم «بارسا» شده اند؟

·        فوتبال چیست؟

·        به قول مزدوران رسانه ای طبقه حاکمه، فوتبال افیون توده است.

·        منظور آنها این است که فوتبال، مذهب جدیدی است.

·        به عبارت دقیقتر، فوتبال و مذهب، دیالک تیک آه و افیون اند:

4
·        فوتبال آه توده بی همه چیز است.
·        چون فوتبال به توده بی همه چیز، امید می دهد.
·        امیدی که امید نیست.
·        امیدی که توخالی است.
·        امیدی که واهی است.
·        درست بسان مذهب. 

5
·        فوتبال افیون است.
·        چون توده را تخدیر و زمینگیر می کند.
·        سست و بی حال و علاف می سازد.
·        درست بسان مذهب.

6
·        با فوتبال و مذاهب مختلف توده بی همه چیز که از لکوموتیو انقلاب و معمار تاریخ است، به دنبال نخود سیاه فرستاده می شود.
·        همه انرژی و نیرویش را صرف نخود سیاه می کند و از خود و رسالت تاریخی اش بیگانه می شود.
·        درست بسان مذهب.

7
·        بدین طریق و با این ترفند، مبارزه طبقاتی به مبارزه مذهبی و یا به مبارزه میان تیم های فوتبال روستائی، شهری، کشوری، منطقه ای و جهانی بدل می شود.
·        بخش اعظم نیرو و انرژی مادی و روحی و روانی توده بدین طریق به هدر می رود:
·        چه از طریق عزاداری و موعظه و نماز و مرثیه و حج و زیارت امام و غیره و چه از طریق تماشای بیواسطه و یا باواسطه بازی های فوتبال روستایئ، شهری، منطقه ای، کشوری و جهانی.

8
·        فوتبال بسان مذهب نخود سیاه است.
·        فوتبال یکی از مذاهب جدید است.
·        فقط یکی از مذاهب جدید است.
·        یکی از نخود سیاه های بیشمار است.

9
·        ایراد بینشی فتوره چی، پرسه زدن در سطح پدیده ها ست.
·        همه سؤالات فتوره چی سؤالات سطحی، جزئی، منفرد و خاص اند و نه ماهوی، کلی و عام.
·        اگر فتوره چی کل اندیش می بود، یعنی اگر خردگرا می بود و فلسفی می اندیشید، در آن صورت سؤالات عمیقتر، عام تر و کلی تری طرح می کرد.

10
·        والیبال هم یکی دیگر از نخود سیاه ها ست.
·        طرفداری از تیم بارسا نیز به همین سان.
·        عیرانی ها قبلا شاید طرفدار بایرمونیخ بوده اند و یا منچستر یونیاتد و غیره.
·        اینها هم هاز دم،  نخود سیاه اند.
·        طبقه حاکمه هزاران نخود سیاه متنوع اختراع کرده و مرتب اختراع می کند و ضمنا تبلیغ می کند.
·        این یکی از توطئه های ایده ئولوژیکی طبقه حاکمه است.

11
·        نخود سیاه دیگر مد است.

·        نخود سیاه بمراتب قوی تر از مذهب و فوتبال، سکس است.
·        یکی از کنسرن های متعدد سکس آلمان به روایت خود کنسرن، بیش از 25 میلیون عضو دارد.

·        نخود سیاه دیگر موزیک است.

·        نخود سیاه دیگر توریسم است.

·        نخود سیاه دیگر مسابقات رانندگی با موتور و ماشین و دوچرخه و غیره است.

·        نخود سیاه دیگر قمار در کازینو و یا با انترنت و مسابقات قمار است.
·        نخود سیاه دیگر تنیس است و الی آخر.

12
·        شاید کسی ساده لوح باشد و بگوید که اینها نیازهای اعضای جامعه را بر آورده می سازند.
·        شاید در آغاز پیدایش، چنین بوده باشد.
·        ولی این چیزها دیگر نه بر آورنده نیازها، بلکه جزئی از عادات و چه بسا اعتیادات شده اند.

·        سرمایه داری واپسین همه این نخود سیاه ها را بطرز مولتی فونکسیونال هم برای استثمار مادی توده و هم برای استثمار معنوی و مانی پولیزاسیون فکری و ایده ئولوژیکی توده و هم برای علاف و علیل و مریض و فلج کردن آنها  به خدمت گرفته است.

·        مراجعه کنید به جام جهانی جهان نمای فوتبال در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

  
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر