پروفسور
دکتر ورنر هوفمن
برگردان شین میم شین
مقدمه
برگردان شین میم شین
مقدمه
·
عنوان این بررسی باید حیرت انگیز بنظر آید.
1
·
چگونه می توان آنتی کمونیسم
را موضوع و مسئله بررسی آکادمیک قرار داد؟
2
·
چه کسی باورهای هزاران بار تضمین شده را مورد مطالعه و
بررسی قرار می دهد؟
3
·
آیا چنین کاری به معنی مداخله خیره سرانه در وجدان بی
چون و چرای ما نیست، وقتی که روشنفکری در آنتی کمونیسم
چیزی برای جستن و یافتن و گفتن می یابد؟
4
·
البته اینجا سخن از انزجار عمومی جاری درآلمان فدرال نسبت
به سیم خاردار، هنجارهای کار، کنترل پست و تلفن و قدغن
بودن موزیک جاز در کشورهای سوسیالیستی نیست.
5
·
گزارشات روزمره، که ـ بی وقفه ـ هیزم بر آتش انزحار
مردم از نظام سوسیالیستی می نهند، دیری است که دیگر بمثابه مسائل معین و قابل
تجزیه و تحلیل و انتقاد تلقی نمی شوند.
الف
·
مسائلی از این دست به حقایق سمبولیک
بدل شده اند.
ب
·
مسائلی از این دست برای کل سیستم به عنوان مسائلی اند که
«افکار عمومی» آنها را بکرات محکوم و رد کرده و
بلحاظ اخلاقی هزاران بار محکوم به مرگ کرده است.
ت
·
هر اندیشنده بی طرف نسبت به پراتیک
و تئوری عصر کنونی، یعنی نسبت به کمونیسمی
که خود را بطور استالینیستی تحمیل می کند (خواه
در گروهی از کشورها و خواه در جنبش های رزمنده) موضع انتقادی بی چون و چرا دارد.
پ
·
آنتی کمونیسم که بمثابه یک بیماری مسری در جامعه ما تلقی می
شود، دیری است که از مرحله انتقاد صرف پا فراتر گذاشته
و فرم یک جهان بینی
به خود گرفته است.
ث
·
و لذا این سؤال مطرح می شود که آیا طرز تفکری که اینگونه
ریشه دوانده و شیوع عام یافته، طرز تفکری که از اختیار و کنترل هرکس خارج شده، نمی
بایستی بنا بر طبیعت امر، از حد بهانه های مبتذل مربوطه و حتی از حد موضوعی که آن
را شعله ور ساخته، پا فراتر گذارد؟
ج
·
آیا آنتی کمونیسم وزن
مخصوص و قانونمندی خاص خود را کسب نمی کند؟
·
سخن کوتاه!
·
آیا آنتی کمونیسم برای
تفکر و عمل اجتماعی ما ـ تا حدودی ـ اهمیت کسب نکرده است؟
6
·
برای تعیین چند و چون آنتی
کمونیسم، خود را به موضوع نزدیکتر می کنیم، کمونیسمتصویر
رایج در سراسر جامعه را ـ آن سان که نمودار می گردد و هر روز از نو بازتولید می شود ـ از نظر می گذرانیم.
7
·
آنچه ـ قبل از همه ـ نظر ما را به خود جلب می
کند، این است که کمونیسمتصویر موجود ـ بلحاظ
اجتماعی ـ هم یکپارچه است و هم بی حد و مرز.
8
·
وقتی خطوط منفرد آن را در نظر می گیریم، می بینیم که از
چارچوب شعور میانگین جاری در جامعه ما پا فراتر
می گذارد.
9
·
تصور رایج راجع به کمونیسم در
جامعه ما به «نحوی از انحاء» با عوامل زیر پیوند می یابد:
الف
·
با «توتالیتاریسم»
ب
·
با «انقیاد» و نبود آزادی
ت
·
با الحاد و در نتیجه با
بی بند و باری اخلاقی رهبران
پ
نیکولو ماکیاولی (1469 ـ 1527)
شاعر، فیلسوف، دیپلمات و سیاستمدار ایتالیائی
نام او با مباح دانستن هر وسیله ضد اخلاقی
برای نیل به قدرت و دفاع از منافع خود پیوند داده می شود.
ماکیاولیسم به شیوه عمل و رفتار سیاسی مذمومی اطلاق می شود
که قدرت و منفعت شخصی را بر هنجارهای اخلاقی مقدم می داند.
شاعر، فیلسوف، دیپلمات و سیاستمدار ایتالیائی
نام او با مباح دانستن هر وسیله ضد اخلاقی
برای نیل به قدرت و دفاع از منافع خود پیوند داده می شود.
ماکیاولیسم به شیوه عمل و رفتار سیاسی مذمومی اطلاق می شود
که قدرت و منفعت شخصی را بر هنجارهای اخلاقی مقدم می داند.
·
با ماکیاولیسم بی شرم و بی حیا
در سیاست عملی
ث
·
با «دگماتیسم» (جزمگرائی)
ج
·
با دگماتیسمی که در عین
حال با تئوری غیرقابل فهمی عجین شده است.
·
مراجعه کنید به دگماتیسم (جزمگرائی) در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر