اگر کسانی را دوست داری، باید حاضر به آزادسازی
آنها باشی!
پاولو کوئلو (نویسنده برزیلی)
سرچشمه:
صفحه فیس
بوک
روژین
خسروی
میم
·
·
آزادی
تنها چیزی است که در زر ورق هدیه جا نمی گیرد.
1
· آزادی را نمی توان به کسی به سوقات برد.
2
· آزادی بوسیله خود هر کس، هر گروه، دسته و طبقه در
دیالک تیک ضرورت و آزادی (جبر و اختیار) رقم می خورد.
3
·
رهائی
همیشه از گردنه تنگ و دشوار خود رهانی می گذرد.
·
خود رهانی
از قیود طبیعی و اجتماعی و فکری.
4
· کسب آزادی در روندی ستیزمند و عرق ریز و پر افت و
خیز امکان پذیر است.
روژین
که این کار هم بدون تغییر امکان پذیر نیست!
·
حق با روژین است:
· توضیح ما
کوتاه بود و ناقص و نارسا.
· حسن هماندیشی
هم همین است:
· آدمی در
روند هماندیشی به ناقص اندیشی خود پی می برد.
· آزادی را
باید در دیالک تیک آزادی ایدئال و آزادی
رئال درک کنیم و توضیح دهیم:
1
آزادی
ایدئال
· آزادی
ایدئال را می توان به شکل آزادی روحی، فکری، وجدان و غیره بسط و تعمیم داد.
· آزادی
ایدئال درک جبر و ضرورت است.
· انسان به
میزان آگاهی اش از جبر طبیعی و اجتماعی آزاد است.
· هرچه
آگاهی انسان افزایش یابد، اختیار و آزادی اش به همان میزان افزایش می یابد.
·
خر به همین دلیل، نمی تواند آزاد باشد.
· با پوزش
از خر ـ خادم دیرین بشریت.
2
آزادی
رئال (واقعی)
· آزادی
رئال (واقعی) عبارت است از آزادی ایدئال جامه عمل پوشیده، مادیت یافته.
· آزادی
رئال عبارت است از گذار از عالم روح به عالم ماده.
· گذار از
عالم اندیشه به عالم عمل
· گذار از عالم تئوری به عالم پراتیک.
3
نیکوس کازانتزاکیس (1883 ـ 1957)
نویسنده، شاعر، خبرنگار، مترجم و
جهانگرد یونانی
نویسنده ای که دغدغه جامعه بشری
را داشته و به تحلیل عمیق آنها پرداخته است.
آثار:
(در ایران با نام «سرگشته راه حق»
ترجمه شده است.)
· وقتی نیکوس
کازانتزاکیس در اثر خود تحت عنوان «زوربای یونانی» می نویسد، «پیش شرط آزادی
مبارزه در راه آزادی است.
· و لذا می
توان حتی در زندان بود و علیرغم آن آزاد بود»، منظورش همین است:
· مبارزه
برای مادیت بخشیدن به آزادی ایدئال.
· مبارزه
برای جامه عمل پوشاندن به ایده و اندیشه آزادی.
· مبارزه
برای گذار از ایدئالیته (اندیشه وارگی) به رئالیته (واقعیت)
4
· بدون
عملی گشتن نظر، آب هم حتی از آب تکان نمی خورد، چه برسد به تحقق آزادی.
5
·
تشکیل
آزادی ایدئال در ذهن اما گام اساسی مهمی در راه کسب آزادی است.
·
چرا؟
6
· برای
اینکه تشکیل آزادی ایدئال همان و جستجوی طبیعی و قانونمند در جهت پیدا کردن جفت دیالک
تیکی آن، یعنی آزادی رئال همان.
7
· به عبارت
دیگر، درک هر جبر اولین گام برای غلبه بر آن است.
· درک هر
قانونمندی عینی اولین گام برای استفاده هدفمند از آن قانونمندی است.
8
· هر
شناختی از هر چیزی همواره نطفه تغییر آن چیز را در بطن خویش دارد.
· هر
شناختی از هر چیزی همواره آبستن بالقوه تغییر آن چیز است.
9
·
امتحان این حقیقت امر دشوار نیست:
· کودک حتی پس از
آشنائی با مثلا هنر خانه سازی، از اشتیاق سوزان به خانه سازی عملی سرشار می شود.
10
· می توان
گفت که تئوری خانه سازی به عنوان مثال، آرام و قرار از انسان سلب می کند تا از قفس
کله بیرون پرد و در عالم واقع بکمک خاک و سنگ و سیمان و آهک و آهن و آب و غیره جامه
عمل بپوشد.
11
· آزادی
آدمی پا به پای شناخت و شعورش و نتیجتا پا به پای عمل تحول بخشش افزایش می یابد.
·
به قول درست روژین:
·
با تغییر طبیعت اول و طبیعت دوم تحقق می یابد.
12
· بدون کسب
تئوری مربوطه و عملی کردن آن نمی توان به آزادی واقعی دست یافت.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر