تئولوژی نوولی
پروفسور دکتر
هاینتس پپرله
برگردان شین میم
شین
· پس از جنگ جهانی دوم گرایشات
مدرنیستی و رفرمیستی کاتولیکی اشاعه وسیع یافتند و بمثابه انگیزه انطباق با
تغییرات اجتماعی (که عمدتا بوسیله سوسیالیسم صورت گرفته بودند) مؤثر واقع شدند.
· مظاهر عمده در این زمینه را
می توان به شرح زیر جمعبندی کرد:
الف
نئومدرنیسم
1
· تئولوژی نوولی که پس از جنگ در فرانسه
نفوذ عظیمی کسب می کند، حاکی از گرایشات مدرنیستی بوده است.
2
ژان دنیه لو (1905
ـ 1974)
یزوئیت
اسقف کلیسای
کاتولیکی ـ رومی
مؤسس نئومدرنیسم
·
این جریان که تحت نام «نئومدرنیسم» مورد حمله نئوتومیست ها
قرار گرفت و در سال 1950 میلادی در رساله پاپ پیوس
دوازدهم محکوم شد، عبارت بود از یک
جریان تئولوژیکی ـ فلسفی (به بنیانگذاری یزوئیت هائی بنام
لوبا و دینه لو) به قصد ایجاد یک تئولوژی نوین «زنده».
3
·
این مکتب آماج های زیر را در مد نظر قرار داده بود:
الف
·
پایان دادن به تارک الدنیائی گرائی (قطع رابطه با زندگی)
ب
·
پرداختن به مسائل انسان معاصر و جذب مثبت به خود، آن سان که
درجهان بینی های بزرگ معاصر اگزیستانسیالیسم و مارکسیسم صورت می گیرد.
ت
·
برقرار کردن تفاهم بهتری با علوم طبیعی
4
·
شاخص های خصلت مدرنیستی آن به شرح زیر بوده اند:
الف
·
طرفداران آن معتقد بودند که وحی مسیحی نه ابلاغ یک سیستم
فکری، بلکه «معرفی یک شخص» بوده است.
ب
·
طرفداران آن معتقد بودند که مسیخیت قبل از همه عبارت است از
حقیقت امر، حادثه، تاریخ و نه عمدتا مفهوم مندی و تعلیمات.
ت
·
طرفداران آن معتقد بودند که جزمیات (دگم ها) همیشه حقیقت را
بطور تقریبی و مخدوش منعکس می کنند.
پ
·
طرفداران آن معتقد بودند که مسیحیت می تواند در فرم های
روحی مختلفی تجسم یابد و منوط به فلسفه معینی نیست.
ب
کاتولیسیسم چپ
1
·
مظهردیگری از تفکر مدرنیستی و یا رفرمیسم کاتولیکی،
کاتولیسیسم چپ نامیده می شود.
2
·
کاتولیسیسم چپ یک جریان غیرعادی و چند گونه است و طرفدارانش
بطور کلی کمتر به انتقاد از مبانی جهان بینانه کاتولیسیسم و بیشتر بر تغییر تعالیم
اجتماعی و سیاسی کلیسا پا فشاری می کنند.
3
·
کاتولیسیسم چپ در بسیاری از کشورهای اروپا و آمریکای لاتین
طرفدارانی دارد و بخشی از آنان نسبت به طبقه کارگر و سوسیالیسم سمپاتی نشان می
دهند.
4
·
نمایندگان کاتولیسیسم چپ در آلمان و اطریش به شرح زیر بوده اند:
الف
·
کنول مؤلف «کلیسا و حقوق طبیعی اسکولاستیکی» (1962)
ب
·
دایم مؤلف «راجع به استراتژی صلح» (1962)، «کلیسا و آینده» (1963)
ت
·
آمری مؤلف «تسلیم و یا کاتولیسیسم آلمانی در حال حاضر» (1963)
پ
·
دیرکس مؤلف «مشغله کثیف. سیاست و مسئولیت مسیحیان» (1964)
ث
· کوگون مؤلف «نوسازی ناتمام مانده»
(1964)
ج
· کلاین هاپل،
ردینگ، هیر، مسیچک، فاسندر، گوگن هایمر، آفهویزر، گالنگر، مایر و غیره که مجلاتی تحت عناوین زیر منتشر می کنند:
1
· دفاتر فرنکفورتی
2
· دفاتر کار
3
· مجله مسائل جامعه و
کاتولیسیسم.
ت
ماری ژوزف پیر
تایلهارد شاردن (1881 ـ 1955)
یزوئیت، فیلسوف،
آنتروپولوگ، ژئولوگ، پالئونتولوگ
هدفش ذوب علم و
مذهب در یکدیگر بود.
اثار او هنر،
فرهنگ و ادبیات را تحت تأثیر قرار داده است.
1
· سومین مظهر تفکرمدرنیستی در
حال حاضر تایلهاردیسم است.
2
· پیر تایلهارد دو
شاردن یکی از پالئونتولوگ های (دانشمند
علوم مربوط به موجودات جهان باستان) فرانسه بوده است.
3
پاپ پیوس
دوازدهم (1876 ـ 1958)
از سال (1939 ـ
1958) پاپ کلیسای کاتولیک رومی بوده است.
· در کتاب سرشار از هومانیسم
او که در سال 1955 میلادی پس از رحلتش انتشار یافته و از سوی پاپ پیوس دوازدهم بدون نام بردن از او محکوم شده، کوشش
همه جانبه بی سابقه ای برای احیا و جامه عمل پوشاندن به مدرنیسم به عمل آمده است.
4
· اگرچه او منکرمدرنیست بودن
خویش بوده و برای دفاع از عقیده نمی خواهد به «احساسات مذهبی» توسل جوید، با این حال
مدرنیست بودن او واضح و روشن است.
5
· قصد نهائی او نیز عبارت است
از آشتی دادن مسیحیت با علم.
6
·
او دراثر اصلی خود تحت عنوان «انسان در کاینات» بر مبنای
تئوری توسعه (تکامل) استدلال می کند و قصد تدوین جهان بینی ئی را دارد که با نتایج
علوم عمدتا سازگار ولی با فلسفه اسکولاستیکی ناسازگار باشد.
7
·
اصل اساسی فلسفه او مدرنیستی است.
·
برای اینکه در آن جزمیات (دگم ها) فقط بمثابه فرمول های
مشروط به زمان تلقی می شوند که انسان کوشیده بکمک آنها خدا را در ذهن خود متجسم
کند.
8
·
مدرنیسم در تمامت تاریخ خود جنبش کاتولیک های عمیقا مؤمنی
بوده که در تلاش حفظ و تحکیم شعور مذهبی بوده اند.
9
·
اما با این حال نباید عناصر فکری پیشرفته مدرنیسم را نا
دیده گرفت.
10
·
مدرنیسم جریانی در فلسفه کاتولیکی است که هدفش نه فقط خارج
ساختن کاتولیسیسم از اسکلت قرون وسطائی ـ دگماتیکی اش، بلکه علاوه بر آن، جنبش
کسانی است که اهداف زیرین را در سر دارند:
الف
·
نمی خواهند اجازه دهند که مذهب برای توجیه نظام اجتماعی موجود
مورد سوء استفاده قرار گیرد.
ب
·
قصد پیوند با سنن مسیحیت آغازین را دارند.
ت
·
از مسیحیت نتایج و نظراتی رااستخراج می کنند که مثبت اند.
پ
·
همکاری میان مسیحیان و غیرمسیحیان را الزامی می سازند.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر