گفته هایی از کنفوسیوس برای زندگی بهتر
کنفوسیوس
معلم مؤثر و فیلسوف برجسته، نظریه پرداز سیاسی و معلم در چین باستان بوده است.
آثار کنفوسیوس
نه تنها بر اهمیت رشد فکری و عقیدتی تاکید دارند، بلکه ضمنا بر چگونگی پیشبرد یک زندگی اخلاقی، شاد و
صلح آمیز نیز اشاره دارند.
کنفوسیونیسم
در ج خ چین
در روند انقلاب فرهنگی مورد حمله شدید جوانان مائوگرا قرار می گیرد و جای آن را مائوئیسم می گیرد
و
جای آثار کنفوسیوس
را
کتاب سرخ مائو.
پس از مرگ مائو و سیاست نوین حزب کمونیست تحت عنوان «سیاست درهای باز»، توسعه غول آسای نیروهای مولده و غلبه روز افزون بر فقر ۱۰ میلیون نفری در چین،
همزیستی نوینی بین مائوئیسم و کنفوسیونیسم آغاز می شود.
مراجعه کنید
به
جمهوری خلق چین ـ سی سال رفرم و سیاست درهای باز
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1784
پایان
جمهوری خلق چین در تحول مدام
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1781
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1782
پایان
این تجدید نظر حزب کمونیست چیناحتمالا
به سبب نیاز جدید و شدید جامعه به اتیک ضد بورژوایی ـ امپریالیستی و الترناتیوی عقیدتی برای مذهب
از
سویی
و
محتوای آموزشی ـ پرورشی و تربیتی و پیشرفت علمی و فنی ستای مثبت کنفوسیونیسم
از
سوی دیگر
بوده است.
ما اکنون به تحلیل مارکسیستی نقل قول هایی از کنفوسیوس می پردازیم
تا ضمن آشنایی بیشتر و عمیقتر با کنفوسیونیسم،
معایب و نواقص و نارسایی های آن را به چالش علمی و انقلابی بکشیم
و
ضمنا
با میراث فقهی ـ فلسفی ـ مذهبی ایران مورد مقایسه قرار دهیم:
۱
اولین قدم را بردارید، روند کار را شروع کنید و سعی کنید این عادت را نیز برای خودتان برقرار سازید.
معنی تحت اللفظی:
از اقدام به کار جدیدی نترسید.
اقدام به هر کاری خواه و ناخواه به تشکیل روندی منجر می شود
و
با گذشت زمان به صورت عادت در می آید.
صرفنظر از صحت و دقت ترجمه این اندرز کنفوسیوس،
انجام هر کاری واقعا هم پس از مدتی «درونی» می شود.
یعنی
بدون مزاحمت مکرر مغز به طور اوتوماتیک توسط عضو مربوطه اندام صورت می گیرد.
یعنی
خصلت عادت به خود می گیرد
و
به سبب عدم مزاحمت مغز،
سهلتر و با صرف انرژی کمتر صورت می گیرد.
مثال:
ماشین نویس (تایپیست)
پس از مدتی
با چشم بسته تایپ می کند.
آشپز بی نیاز از نسخه پخت و پز می پزد.
نجار و عطار و حفار و عمله وبنا و باغبان و دهقان و کارگر هم به همین سان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر