۱۴۰۴ تیر ۲, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (د) دیالک تیک انقلاب (مقایسه روسیه با چین) (۷)

 

 

دومه نیکو لوسوردو
( ۱۹۴۱ ـ ۲۰۱۸ )
 

دیالک تیک انقلاب

 (مقایسه روسیه با چین)

پروفسور دکتر دومه نیکو لوسوردو  

برگردان

 شین میم شین

 

خودویژگی های فلسفی انقلاب چین
ادامه  
 

چگونه می توان تحولی را تشریح کرد که در نقطه مشخصی تحقق می یابد؟     

 

۱

·    مردم چین در تمام طول این این جنبش مقاومت، یعنی بیش از هفتاد سال بعد از «جنگ تریاک» (۱۸۴۰ تا شروع جنبش در ۴ ماه مه ۱۹۱۹) فاقد سلاح ایده ئولوژیکی برای نبرد علیه امپریالیسم بوده است.

 

۲

·    سلاح ایده ئولوژیکی متحجر فئودالیسم فرتوت، درهم شکسته بود.

·    کارآئی خود را از دست داده بود و می بایستی ورشکستگی خود را اعلام کند.

 

۳

·    بدین طریق برای مردم چین، راهی جز پذیرش سلاح ایده ئولوژیکی و راه حل های سیاسی از قبیل تئوری حقوق طبیعی و جمهوری بورژوائی که در زرادخانه انقلابات بورژوائی غرب ـ زادگاه امپریالیسم ـ انبار شده بود، باقی نمانده بود.

 

۴

·    این سلاح ایده ئولوژیکی نیز همانند سلاح ایده ئولوژیکی فئودالیسم، ضعف و عدم کارآئی خود را نشان داد و چاره ای جز دور انداختن آن نبود.

 

۵

·    انقلاب ۱۹۱۷ در روسیه، مردم چین را از خواب بیدار کرد.

 

۶

·    ایده ئولوژی جدیدی، به نام مارکسیسم ـ لنینیسم از محک تجربه پیروز بیرون آمده بود و کارآئی خود را در عمل نشان داده بود.

 

۷

·    تأسیس حزب کمونیست چین را از این رو، باید به عنوان حادثه ای تاریخساز به شمار آورد.

 

۸

·    از لحظه ای که چینی ها مارکسیسم ـ لنینیسم را می آموزند، هراس و رخوت از وجودشان رخت بر می بندد و وارد میدان نبرد می شوند.

 

۹

·    از این  لحظه به بعد است، که دوره تحقیر چینی ها و خوار شمردن فرهنگشان بپایان می رسد.

 

۱۰

·    «مارکسیسم ـ لنینیسم آن سلاح ایده ئولوژیکی برائی است که جانبدار حقیقت است و بعد از جستجوئی طاقت فرسا به دست آمده است.

 

۱۱

·    با چنین سلاح ایده ئولوژیکی کارآئی است که انقلاب ملی چین به پیروزی می رسد و به تسلط دیرین مناسبات نیمه مستعمراتی و نیمه فئودالی خاتمه داده می شود.»

·    (مائو، «آثار منتخب»، ۱۹۶۸ ـ ۱۹۷۸، جلد ۴، ص ۴۸۵ ـ ۴۸۸)

 

۱۲

·    این جستجو با «جنگ تریاک» آغاز شده بود.

·    یعنی قبل از پیدایش مارکسیسم.

·    آری حتی قبل از پیدایش مارکسیسم.

·    برای اینکه در سال ۱۸۴۰، مارکس فقط یک دانشجوی جوان بود وبس!

 

۱۳

·    این مارکسیسم نیست که باعث انقلاب در چین می شود، بلکه این مقاومت صد ساله مردم چین است که پس از جستجوئی جانفرسا، در یک ایده ئولوژی، به خود آگاهی کامل خویش دست می یابد که قادر است انقلاب را به قله پیروزی راهنما شود.

 

۱۴

·    ویژگی فلسفی مهم دیگر کمونیسم چین در حین راهپیمائی دراز تاریخی زاده می شود و به وسیله مائو در سال ۱۹۵۸ چنین فرمولبندی می گردد:

 

الف

·    «حقایق عام مارکسیسم باید در کوره شرایط خاص کشورهای مختلف تکمیل شوند.

 

ب

·    این امر به وحدت میان انترناسیونالیسم و پاتریوتیسم (میهن پرستی) کمکی در خور خواهد کرد.»

·    (مائو، «دیپلوماسی»، ۱۹۹۸، ص ۲۴۲)

 

۱۵

·    یونیورسالیته و یا انترناسیونالیسم انتزاعی، آنسان که گرامشی و تروتسکی مطرح می کنند، ظاهرا در کمونیسم چین هرگز راه نیافته اند.

·    (لوسوردو، «مارکسیسم در قاموس گرامشی»، ۲۰۰۰، ص ۱۱۷)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر