پروفسور دکتر اورسولا لمکول
(۱۹۳۷ ـ ۲۰۱۴)
برگردانی و درنگی
از
فصل اول
صلح، آزادی، عدالت:
فرضیه های هنجاری روابط بین المللی
پروفسور دکتر رایموند زایدالمن
مبانی سیاست بین المللی
روابط بین المللی و مسئله ارزش های اساسی
الف
روابط بین المللی و منافع هادی شناخت
۱
· وقتی که در علوم سیاسی در سال های ۶۰ بحث بر سر الزام و چگونگی و چیستایی احکام ارزشی در تجزیه و تحلیل علمی (مشاجره بر سر احکام ارزشی) بود، طرفداران علم پیرو احکام ارزشی و علم انتقادی، مفهوم منافع هادی شناخت را مطرح کردند.
۲
· با مفهوم منافع هادی شناخت می توان در وهله اول معاییری برای توسعه مسئله گزاری های علمی و برای نتایج بررسی حاصله به برکت آن استخراج کرد.
۳
· این علاوه بر آن، تشکیل آلترناتیوها و مدل های انتظامی، انواع ایدئال و سیاست رفرم عملی را مجاز می دارد و در ارزیابی استراتژی های پیشبرد مدد می رساند.
۴
· انتحاب چنین منافع هادی شناخت را می توان به طرق اخلاقی، مذهبی و یا در پوشش تاریخی، استدلال و اثبات کرد، ولی نمی توان انها را به طور منطقی استخراج کرد
۵
· این یک وضع هنجاری است که زمانی هم معتبر است که مؤلف مربوطه توضیح نمی دهد و روشن نمی سازد و یا بازتاب نمی بخشد.
۶
· نه منافع هادی شناخت به لحاظ منطقی درستی وجود دارند و نه منافع هادی شناخت نادرستی.
· حتی اگر از چالش های علمی و سیاسی میان نمایندگان مواضع ارزشی مختلف تکانه های بارآور برای علم و عمل آمده باشند.
۷
· امتحان منطقی صحت، صحت امپیریکی و وضوع آناتیتیکی (تجزیتی ـ تحلیلی) اما باید همیشه زمانی صورت گیرد که منافع هادی شناخت عام از معاییر قضاوت، مدل ها و پیشنهادات عملی خاصی استخراج شوند و در واقعیت سیاسی پیاده شوند.
۸
· از این رو، باید میان ترفندهای اقناعی (دیسپوت) بر اساس پوشش های ارزشی متفاوت و بر اساس نتایج بررسی متفاوت اکیدا تفاوت گذاشت که یکی مسئله اتیک (اخلاق) سیاسی است و دیگری مسئله حرفه ای بودن علمی ـ اجتماعی است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر