۱۴۰۲ دی ۲۶, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تئوری شناخت (معرفت) (۱۰)


  

تئوری شناخت (معرفت)

پروفسور دکتر الفرد کوزینگ

برگردان

شین میم شین

   

۱۴

 جان لاک

 (۱۶۳۲ ـ ۱۷۰۴) 

ادامه

 

۳۱

·    شناخت عام و روابط قانونمند چیزها از چشم این امپیریسم یکسونگر که تا حد معینی به «اگنوستیسیسم» آلوده است، پنهان می ماند.

·    زیرا این امپیریسم، ماهیت چیزها را غیرقابل شناسائی قلمداد می کند.

·    (جان لاک، «راجع به فهم انسانی»، جلد دوم، ص ۲۳، ۲۹)

 

۳۲

·    کیفیت خاص تفکر در مقایسه با ادراک حسی را نه جان لاک می تواند درک کند و نه تمامی امپیریسم.

 

۳۳

·    آنها تفکر را به معنی مقایسه و تفاوت گذاری میان ایده های ساده تلقی می کنند.

 

۳۴

·    شناخت بدین طریق، در کشف انطباق و یا عدم انطباق ایده ها در ضمیر انسانی خلاصه می شود.

·    (جان لاک، «راجع به فهم انسانی»، جلد چهارم،  ص ۲)

 

۳۵

·    این ادراک می تواند به طرق مختلف صورت گیرد و لذا جان لاک میان سه نوع شناخت تفاوت می گذارد:

 

الف

·    شناخت الهامی (این توئی تیو)

 

ب

·    شناخت تجسمی (دمونستراتیو)

 

 

·    شناخت حسی (سنسیتیو)

 

۳۶

شناخت الهامی

 

·    به نظر جان لاک، شناخت الهامی روشن ترین و مطمئن ترین نوع شناخت است:

·    در این نوع شناخت، روح با استنباط بیواسطه به درک انطباق و یا عدم انطباق دو ایده نایل می آید.

 

۳۷

شناخت تجسمی

 

·    به نظر جان لاک، در شناخت تجسمی روح انطباق ایده ها را نه به طور بی واسطه، بلکه به کمک ایده های دیگر، به کمک استنتاج و استدلال در می یابد.

 

۳۸

شناخت حسی

 

·    به نظر جان لاک، شناخت حسی نا مطمئن تر است، ولی آن هم دانش مطمئنی را راجع به وجود چیزهای منفرد قابل ادراک حسی فراهم می آورد.

·    (جان لاک، «راجع به فهم انسانی»، جلد دوم، ص ۲، ۱، ۱۴)

 

۳۹

·    هوبس و جان لاک در آثار خود به چالش با نظریات دکارت می پردازند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر