احمد شاملو در دو مصاحبه جداگانه در سالهای ۱۳۴۵ و ۴۶ با مجلههای فردوسی و تماشا میگوید:
بمناسبت زادروزش
«فروغ شاعر بسیار بزرگی است؛ نه قصهپردازی میکند نه خیالبافی.
صادقانهترین حرفهاییست که میتوان از کسی شنید.
حرفهای آدم صادقیست که تازه روی سخناش هم تنها با خودش است.
اگر نتوانستهایم نهایتاش را دریابیم برای این است که گود است و ناپیداکرانه.
شعر فروغ فرخزاد برای من چیز دیگری است.
شعر فروغ، گاه در نظر من به اعجاز شباهت پیدا میکند و من او را در یک مقیاس جهانی از شاعرانِ برجستهی این روزگار میشمارم.
بسیاری از شاعرانِ بلندآوازهی جهان که بهاصطلاح، عنوان «بزرگترین» را یدک میکشند به عقیدهی من هنوز خیلی مانده است تا به فروغ برسند.
برای من بسیار اتفاق افتاده است که از پارهای خطوط شعر فروغ شگفتزده شدهام و یا حتا مدتها طول کشیده است تا بتوانم آن را باور کنم.»
احمد_شاملو
مشخصه مهم شعر فروغ
انتقاد اجتماعی است.
این شعر فروغ در ایام نوجوانی
سرشته به طعنه و طنز است.
صدور شناسنامه در ان زمان
گامی در جهت مدرنیزاسیون جامعه فئودالی بوده است.
فروغ اما
همیشه
مدرنیزاسیون فرمال و صوری و فرمالیستی را به چالش کشیده است.
فروغ
طرفدار مدرنیزاسیون ریشه ای و رادیکال جامعتی بوده است
اینکه از ابعاد و اعماق آن با خبر بوده و یا نبوده،
خود بحث دیگری است.
فروغ در مصاحبه ای به ستایش از ابوالقاسم لاهوتی
بزرگ ترین شاعر پرولتاریا
پرداخته است.
والله
ما به جنقوریان
حتی اخم نکرده ایم
و
در به در شده ایم.
قیاس به نفس نکنید
از مهتابی به شعر
مهتاب خرمشاهی
.کارتن خواب !
یلدای من
بلندترین شب سال نیست
یلدای من
کودکی است
که کارتون هایش را در کارتن،
خواب می بیند
و هنوز نمی داند
که پدر ژپتو کیست
یلدای من
مردی است
که از "بابا نان داد" شرمنده است
و زنی
که بدنش شام شب هایش شده است
و من با خدا شرط بسته ام
حتی اگر او دیگر نباشد
حتی اگر چشمان من دیگر نبیند
یلدا بلندترین روزی شود
که با مهربانی
همه را از خواب بیدار کند.
۲۸ آذر ۱۳۹۷
در جنقوری اسلامی
نه نر سیاسی وجود دارد و نه زن سیاسی.
همه
از دم
در بند بند تنبانند.
فرق هم نمی کند
که
مذهبی بانشد و یا ضد مذهبی.
حزب اللهی باشند و یا شاه اللهی
هی جفرسون
مگر در یانکستان خودتان به وضع قوانین و قواعد و مقررات اقدام نکرده اید؟
حتی در طویله
خر تو خر نیست.
حتی جنگل
قوانین و قواعد و مقررات خاص خود را دارد.
حالا وقتی نوبت به مذهب رسید
قوانین و قواعد و مقررات مذهبی
مضر شدند؟
نادانی و ریا
نتیجه قوانین و قواعد و مقررات مذهبی اند؟
عقلت کجا ست.
این خرافات تو دال بر نادانی تو نیستند؟
همه ادیان ناتورالیستی
همین جوری اند.
دین زرتشت که تحفه نطنز نیست
منظور فروغ در این شعر
از پیغمبران
نه پیغمبران مذاهب مختلف،
بلکه سران امپریالیسم و فاشیسم اتد.
فروغ شاعری فیلسوف است.
تخریب در ذات کاپیتالیسم است.
(مارکس)
بورژوازی برای تحمیل اراده خود
می تواند همه چیز را درهم کوبد
حتی تمدن وفرهنگ بشری را.
اگر بشریت قادر به عبور به کمونیسم نگردد
خظر سقوط به قهقرا و اسفل السافلین می رود
آموزه های مارکس؟
مارکسیسم چه ربطی به مارکس دارد؟
سیبرنتیک و هوش مصنوعی و غیره
خود از رهاوردهای مارکسیسم است.
آمنه سحر
ماه روزی دوباره می تابد
گرچه اوجِ سپهر تاریکست
در سکوتی صدای من جاریست
راه ما راهِ خیلی باریکست
گرچه خورشید رفته از یادم
باز روزی دوباره می آید
از پسِ روز های یخ زده ام
بوی نابِ بهاره می آید
دردل صبح جهل بیتابم
همچو فرخنده پاک می سوزم
بر نگاه حزین و خسته ی شهر
دلِ صد چاک چاک می سوزم
شهر دل تنگ و جاده ها خالی
کوچ تلخ و نگاره هاغمگین
آسمان خسته و غبار آلود
پشت ابرش ستاره ها غم گین
من زنی روزهاست در بند ام
کنجِ خانه امید می بافم
به تسخیر صبح آزادی
موهایم را سپید می بافم
(این بند شعر معیوب است پ نیاز به ویرایش دارد:
من زنم
روزهاست در بند ام
کنجِ خانه امید می بافم
به هوای وصال آزادی
موی خود را سپید می بافم )
یکی از دلایل تقلب بچههای درسخون و کوشا، فشار والدینشون برای گرفتن نمره کامله.
حریف
بچه درس خوان نیازی به تقلب ندارد.
فشار اما باعث تقلب می شود که دلایل دیگری هم دارد:
مثلا عدم درک اندیشه مربوطه
کمبود وقت برای تمرین و فراگیری اندیشه مربوطه.
مادران و پدران باید بدانند که کمیت (نمره) تعیین کننده نیست.
کیفیت تعلیم تعیین کننده است
خودشون فیلتر می کنند (خبر مرگشون) خودشون هم گرون می کنند (خبر مرگشون) فقط حقوق کارگر و کارمند بیچاره است که تورم زاست و فقط باید ۱۸ درصد افزایش داشته باشه و گرنه برنامه های بسیار جامع !!! و مدون !!! و کارشناسی شده شون ( خبر مرگشون) جرررر میخوره
شهپر
همه جا همین ادعا می شود.
قیمت همه چیز چندبرابر شده است
کارگر برای افزایش چند دلار بر دستمزدش باید دست به اعتصاب بزند.
رهنمود سعدی هم همین بوده:
از فقرا پشیزی بگیر و به تشکیل گنج پادشاه نایل آ.
غافل از اینکه زندگی فقرا وابسته به همین پشیز است
ابراهیم_رئیسی:
نگاه تحولی داشتن بسیار اهمیت دارد. نگاه تحولی داشتن، میتواند ایجاد تحول کند
من ـ زور رؤسا از مفهوم من در آوردی «نگاه تحولی» چیست؟
اولا داشتن «نگاه تحولی» کذایی
چگونه می تواند منجربه تحول طویله شود؟
ثانیا
«نگاه تحولی» (دیالک تیکی اندیشی)
با جزم مشیت الهی
و
شرع آن ور و این ور در تضاد آشتی ناپذیری است.
مگر همه چیز به اراده خدا نیست؟
ما هم عمری خر بوده ایم.
چند سالی است که پس از فرار از طویله سگ شده ایم.
نر:
ایکاش بیشتر شبیه عکست بودی
زن:
لاغر تر؟
نر:
نه
کم حرف تر
ﻧﻪ ﺳﻔﯿﺪﯼ
ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ﺳﺖ
ﻭ ﻧﻪ ﺳﯿﺎﻫﯽ
ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺯﺷﺘﯽ
ﺷﺮﺍﻓﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ به رفتارش است
ماسوری
الف
زشتی و زیبایی
در دیالک تیکی از فرم و محتوا (ظاهر و باطن، صورت وسیرت، ظرافت و شرافت)
تعیین می شود.
سعدی صدها سال قبل گفته است:
صورت زیبای ظاهر هیچ نیست
ای برادر سیرت زیبا بیار.
ب
زشتی و زیبایی
در دیالک تیکی از عینی و ذهنی (اوبژکتیو و سوبژکتیو) تعیین می شود.
مثال:
زیبایی گل سرخ
زیبایی عینی است.
یعنی ربطی به تماشاگر و علایق و سلایق خلایق ندارد.
زیبایی کسی اما بستگی به سنن و استه تیک و اروتیک و اتیک و ملیت و غیره افراد دارد.
یعنی نسبی است.
زن و نر زیبا برای یک اسکیمو
با زن و نر زیبا برای یک ایرانی و آلمانی و اسرائیلی یکسان نیست.
یک گفتمان متین و آروم بیشتر از تمام فریادهای حق به جانب جواب میده
مانا
من - زور از مفهوم «جواب میده» چیست؟
خر کردن مخاطب و سوار شدن بر او؟
هدف از ابراز نظر چیست؟
«گفتمان متین و آروم»
فقط فرم گفتگو ست؟
عرعر و عوامفریبی هم می تواند متین و ارام باشد.
اشاعه خریت و خردستیزی هم می تواند متین و ارام باشد.
تعیین کننده نه فرم گفتگو
بلکه محتوای سخن است.
هدف از هماندیشی
کشف حقیقت است و نه موفقیت در اثبات نظر.
حقیقت
نه در لحظه
نه در بحث واحدی
بلکه در روندی کشف می شود
چه بسا سال ها پس از پایان بحث
ماتریالیسم دیالک تیکی
چه ربطی به بیگانگی ایرانیان با خوداندیشی دارد؟
ایرانیان طوطی وش اند.
هنرشان تکرار کورکورانه دعاوی این و ان است.
هر که ناموزد ز پیر روزگار
هیچ ناموزد ز هیچ آموزگار.
حماس و حزب الله = فاشیسم.
با فاشیسم چه باید کرد؟
ارتش سرخ
با فاشیسم
چه کرده است؟
امپریایلسم امریکا و انگلیس
با فاشیسم
چه کرده اند؟
دقت کردید؟
وقتی حماسیان به خاک اسرائیل حمله کردند،
۱۲ ساعت طول کشید تا ارتش اسرائیل بیاید.
۱۲ ساعت.
اگرچه دهها تن با موبایل مرتب خبر می دادند.
حماس و و جهاد نه دام می بینند و نه دانه و خیال می کنند که هنر کرده اند
نه.
حریف را ما دیری است که می شناسیم.
حریف
اهل هارت و پورت است.
هر هارت و پورت حریف را میتوان تحلیل کرد.
حریف اما دنبال حقیقت نیست.
همه با لاطائلاتی که کپیه و منتشر می کنند
پوز می دهند
حتی اسم نویسنده را ذکر نمی کنند
ایراد این سخن شازده کجا ست؟
شازده
بر خلاف مخالفین و تصور مخالفین
خر نیست
این حرف او را هر خردمندی هم تأیید میکند و هم حتی تکرار.
برگشت از اسلام به زرتشتیت و مسیحیت
کاری ابلهانه و خرانه است.
اسلام
عالی ترین دین در میان ادیان است
دینی بهتر از اسلام وجود ندارد
سظلیون
به انتقاد از انبیا و ائمه می پردازند
بدون اینکه لیاقت معرفتی لازمه را کسب کرده باشند
تا آبروی سطل و سطل ننه ات طلبیسم را نبرند.
کنیز = برده مؤنث
برده در جامعه برده داری
ادم نیست.
ابزار است.
به قول ارسطو:
ابزار سخنگو ست.
مثل گاو و گاوآهن است.
درست به همین دلیل
ارباب
می تواندبرده اش را بکشد
بفروشد
اجاره دهد.
یعنی والدین فرزند را دوست دارن تا دوست داشته شوند ؟
مؤمنین
آره.
افکار را تحت اللفظی معنی نکنید.
فلسفی بیندیشید تا به حقیقت برسید.
قدما تجربه ای با نیای بشر
حضرت میمون
داشته اند:
میمنون مادر را با بچه اش به حمام می اندازند که کفش داغ است
میمون مدتی بچه اش را بغل می کند ولی بعد زیر پا می گذارد.
دلیل علاقه و عشق مادر و پدر به فرزند
در وهله اول
طبیعی ـ غریزی و تحمیلی است و نه عقلی.
دست خودشان نیست.
اگر حتی کسی پسرش را و یا دخترش را به دست خودش بکشد
باز هم از فشار روحی و روانی بی امان
امان نخواهد یافت.
دلیل جامعتی عشق مادر و پدر به فرزند
ادامه حیات عملی آندو در فرزند خویش
از سویی
و
دیدن ماهیت بشری خلاق خود در ایینه فرزند
از سوی دیگر
است.
این همان دلیل عشق خدا به حوا و آدم و جار بلند فتبارک الله ااحسن الخالقین
او ست
خدا در ایینه حوا و ادم
به شناخت خلاقیت خود نایل می آید
و «ویوا (جاوید) خدا»
جار می زند
درنگی در حوالی مهسا و ماهان
ماهان
از جنقوری و جهان
به کلی بی خبر است.
ماهان
مهسا را اصلا نمی شناسد
ماهان
بر سمند خیال خام خود می راند.
ما با ۲۰ هزار مهسا
هماندیشی و منتشر کرده ایم.
مهساها
اصلا سیاسی نبوده اند و نیستند.
جنگ ها و ترورها و عنقلاب ها
در قرن ۲۱ بر سر بند تنبانند
هی چارلی
حیات
برای جانور و نبات
جبری است و نه اختیاری.
حیات
میدان رزم است و نه میهمانی و بزم.
حیات
میدان رزمی
مضاعف است.
یعنی در آن واحد در دو جبهه مختلف باید برزمی تا بتوانی زنده بمانی:
الف
در جبهه رزم بر ضد قوای طبیعی (چه طبیعت درونی و چه طبیعت برونی)
ب
در جبهه رزم بر ضد قوای جامعتی ـ طبقاتی (چه درونی و چه برونی، چه طبقه خاص خود و چه طبقه خصم خود، چه در مقیاس ملی و چه در مقیاس بین المللی)
ایکاش لبی از چشمه سار مارکسیسم
تر کرده بودی
فروغ
شاعرفیلسوف بوده است
و
نه شاعری با فلسفه.
حرف همنوع را تحریف نکنید
تا بتوانید منظورش را بدانید.
فروغ
از فلسفه خبر ندارد.
شعرش ولی سرشته به خرد اندیشنده و یا فلسفه است.
فروغ محشر است.
من دريافته ام که دوست داشته شدن هيچ
و اما دوست داشتن همه چيز است
و بيش از آن بر اين باورم که
آنچه هستی ما را پر معنی و شادمانه می سازد
چيزی جز احساسات و عاطفه ما نيست
پس آن کس نيک بخت است که بتواند عشق بورزد .
هرمان هسه و شادمانی های كوچک
هرمان هسه
۱
من دريافته ام که دوست داشته شدن هيچ
و اما دوست داشتن همه چيز است
این ادعای هسه
خرافه ای بیش نیست.
این به معنی بی خبری هسه از خصلت دیالک تیکی همه چیز هستی است.
دوست داشتن و دوست داشته شدن به تنهایی وجود ندارند تا یکی همه چیز باشد و دیگری هیچ چیز نباشد.
خودخواهی هر موجودی
اله منتاز (بنیادی) است.
کسی از منفوریت خودش لذت نمی برد.
دوست داشتن دیگری در تحلیل نهایی برای دوست داشته شدن است
تازه اگر جدی باشد و نه قلابی.
به همین دلیل
کسب و کار خلایق
ابراز عشق و علاقه الکی به همدیگر است
اصولا
همه چه زشت و چه زیبا
عاشق خویشتن اند
اولا
ترور سلیمان
توسط ترامپ صورت گرفته و نه توسط خلق یهود.
اگر سپاه عنود قصد انتقام داشته باید از ترامپ می گرفت
یعنی در همانجا طوفان الاقصی می کرد
که نوه های آیات عظام خوش می گذرانند.
ثانیا
کشتن پیران و جوانان و نوزادان خلق یهود
و گروگانگیری حتی کارگران پابرهنه کشورهای بدبخت دیگر
چه انتقامی بوده است؟
ثالثا
به بازماندگان سلیمان که بد نمی گذرد
میلیاردر شده اند و به کانادا هجرت کرده اند.
هدف ترامپ هم از ترور سلیمان
جلب دلارهای جماران به یانکستان بوده است.
و گرنه کشتن مردگان متحرک
بیهوده است.
این مونده بود ته انباری یه سالی از تاریخ مصرفش گذشته عین ماستی که آب میندازه آب انداخته حالا سوال بریزم رو لباسا چی میشه؟
سپیده
اولا
برای چی باید بریزی رو لباس ها اگر تاریخ مصرفش گذشته و عملا می بینی که کیفیتش عوض شده؟
تحفه که نیست.
ثانیا
اگر خیلی کنجکاوی
روی چند تکه پارچه به درد نخور بریز و ببین چه می شود اگر آب بدان اصافه کنی و هم بزنی.
فروغ
فیلسوفی ناشناخته است.
فروغ
تنها ایرانی ئی بوده است که توان تفکر داشته است.
فروغ
حتی در سنین نوجوانی
اعجوبه ای بوده است.
شعر فروغ
سرشته به خرد است.
ما چندین هزار صفحه تحلیل از اشعار او منتشر کرده ایم
برخی از اشعار او را
گاهی دو بار تحلیل کرده ایم
به عوض هارت و پورت
بردارید و شعری از او را مورد تأمل قرار دهید
تا هم خودتا ن رشد کنید و هم همنوعان بدبخت تان رشد کنند
ویرایش نگارش:
قبای زندگی جان است بر تن
گرفته خاطرم از کوه و برزن
دلم پرواز شهر دوست خواهد
که آنجا از ازل ما را ست ماّمن
نوریا
دوست را باید میان خیل دشمن جست.
یعنی قبل از پیدا کردن دوست
باید به دشمن شناسی نایل آمد.
بدبختی در این زمان
این است که دشمن حتی یافت نمی شود.
به همین دلیل
کسی دوستی ندارد و شهری به نام شهر دوست
وجود ندارد.
ما جسته ایم نبود.
باید از خوردن شیرینیجات
اکیدا پرهیز کرد
در غیر این صورت بیماری لاعلاج مرض قند به سراغ خر شیرینی خور خواهد آمد.
فرمانده نیروی زمینی ارتش:
تا پایان سال از دو موشک نقطهزنِ نیروی زمینی، رونمایی میشود.
خوب نتیجه این ماجراجویی های جنقوری چه خواهد بود؟
با ترور این و آن که نمی توان شق القمر کرد.
بمبگذاری و آدمکشی که هنر نیست.
نفت و گاز هم چند سال دیگر ته خواهد کشید
آنگاه باید علمای اعظم برای ارضای آقازاده ها
چیزهای دیگری بفروشند
این تهرانِ شما که از تورنتو و لوسآنجلس؛ شیکتره
حریف
همه کنسرن های مد امپریالیستی
در تهران شعبه دارند
و کالاهای خود را به فروش میرسانند
رابطه اقتصادی فقط امپریالیسم آلمان با جماران
سالانه
بالغ بر ۵ میلیارد یوروست
شیکی تهران اما ظاهری است
رشد کشور در زمینه تجارت و صنایع نظامی است و بس.
سطحی فکری و علمی و فنی وفلسفی سکنه جنقوری
تهوع آور است
به تو مربوط نیست مادر جنده
بهزاد یعقوبی
مشخصه مرکزی مهم سطلیون
این است که مغزشان لای پای شان است.
گنجیه واژه های سطلیون
بدون استثناء مربوط به ماتحت اند.
خور و خواب وخشم و شهوت
سطلیون خبر ندارند
ز جهان آدمیت.
تنها دارایی فکری این جماعت
سطلی مملو از عیران کپک زده و گندیده است و بس.
نه شعوری دارند و نه شخصیتی و نه شرم و حیایی.
به کجای این طویله می توان اویخت پالان را؟
اساتید دانش کاه های جنقوری خر پرور
دانشکاهند
و
خیال میکنند که بشر کالای خودفروشی است و به خود قیمت می گذارد و می فروشد
برخلاف تصور بعضی ها
گوسفند
خر نیست.
حتی خود خر
خر نیست.
خر و گوسفند
خردمندتر از خرستیزان خردستیز است.
گوسفند و خر
نیای بشر است.
بشر اگر بیگانه با نیای خود باشد
خرتر از خر است
خروپف همیشه هم بد نیست مادرم پارسال بسختی مریض شد بیمارستان بستری بود و من همراهش بودم یه شب خروپف میکرد و من حقیقتا لذت میبردم از خروپف ش چون میدونستم که حالش خوبه و آروم خوابیده
حریف
آره.
استه تیک افراد و اشیاء
بسته به شرایط تعیین و تعریف می شود.
نان بیات
به وقت گرسنگی
لذیذتر از چلوکباب می شود.
ولی کمتر کسی بی فکر مادر و پدر بدبخت خویش است.
ما که خود شرمنده و پشیمان از خریت و غفلت خودیم
درود مردم ایران، بنیامین هستم، جوری زدیمش ۲۰ دقیقه توی هوا بود افتاد حیاط همسایه، امیدوارم از ما راضی باشید
هی بنیامین
اولا
مرده را قاعدتا نباید کشت و نمی توان کشت.
ثانیا
با کشتن مرده ها
بیت المال جنقوری به طور قانونی و رسمی و علنی غارت می شود.
سلیمان مرده را ترامپ کشت و زن و بچه اش یکشبه میلیاردر شدند.
آن سان که در جنقوری نگنجیدند و به کانادا هجرت کردند.
پس اینهمه لایک که به مطالب ما زده ای
الکی بوده اند؟
لایک به چرندیات بوده اند؟
کامنت همنوع تان را اصلا میخوانید
سکنه جنقوری
مثل ساواکی ها تشریف دارند.
در صدد شناسایی صاحب نظرند
و
بی اعتنا به محتوای نظرند.
هدف شان پرونده سازی برای هر دگراندیش است.
خوب ایراد نظر همنوع تان را ذکر کنید؟
ادب مال ملاها ست.
ما دنبال حقیقتیم.
شاملو فردی هروئینی و خر و خردستیز و خر پرور بوده است.
همین ملاها را همین احمد شاملو ها و جلال ال احمدها روی کار اورده اند.
من ـ زور شاملو از ابراهیم در آتش کیست؟
بت چیست و بت شکن کیست؟
خنده و کریه باید خودجوش باشند و نه فرمایشی.
خنده و گریه زورکی و فرمایشی و تحمیلی میتوانند مرگ آور باشند
پیروان هپروتی شاملوی هروئینی گاز اشک اور و خنده آور نشنیده اند؟
امت
ترکیبی از طبقات آشتی ناپذیر است
و
اختلافات نظری مبتنی بر اختلافات طبقاتی اند
و حل شان در گرو حذف طبقات اجتماعی و گذار به سوسیالیسم است
ما هیچ تر از هیچ پی هیچ دویدیم
جز هیچ در این هیچ دگر هیچ ندیدیم
مولانا
این عرعر مولانا
چیزی جز نیهلیسم (پوچ انگاری حیات و هستی) نیست که نشانه خریت و خردستیزی زباله های عرفان است
نیهلیسم (پوچ انگاری حیات و هستی)
قرن ها بعد توسط نیچه ئیسم، نیهلیسم و فاشیسم و فوندامنتالیسم و انارشیسم
به نیات مختلف تبلیغ شده و می شود.
هدف همه این فرقه های مرتجع
خصومت با زحمتکشان و رنجبران و رهایش نهایی بشریت از قید و بند استثمار و استحمار و گذار به سوسیالیسم است
معنی اولیه کلمه کولتور یا فرهنگ
یعنی کشت و زرع.
ابزار
که کولتور نمیشه.
غریزه چه ربطی به فرهنگ دارد؟
فرهنگ حد و مرزی مهم میان حیوان و انسان است
شیفتهی چاپلوسیها مَشو که خودشیفتهات میکند!
سوسنخانوم
این سخن سوسن نه اعتبار تجربی دارد و نه اعتبار علمی.
چون
کسی که چاپلوسی می شنود
همان کسی است که چاپلوسی می کند.
ما همیشه با دیالک تیک چاپلوسی
یعنی با داد و ستد چاپلوسی
سر و کار داریم.
درست به همین دلیل
نتیجه سوسن مطلقا غلط است.
چاپلوسی به خودشتفتگی کسی منجر نمی شود.
چون
چاپلوس
به بی محتوایی چاپلوسی
بهتر از هر کسی واقف است.
چاپلوس
می داند که چاپلوسی کردوکاری الکی و خر کنکی و توخالی است.
چون
خودش هم مرتب هر کچلی
را
زلفعلی می نامد.
حتی خود شیفته ترین شاعر
برای دریافت چاپلوسی
به چاپلوسی هر ننه قمری و دده دمری می پازد.
گرانمایه زرتشت را من فزونتر
ز هر پیر و پیغامبر دوست دارم
بشر بهتر از او ندید و نبیند
من آن بهترین از بشر دوست دارم
سه نیکش بهین رهنمای جهانَست
مفیدی چنین مختصر دوست دارم
ابرمرد ایرانیای راهبر بود
من ایرانیِ راهبر دوست دارم
نه کُشت و نه دستور کُشتن به کس داد
ازاینروش هم معتبر دوست دارم
مهدی اخوان ثالث (م - امید)
اخوان از تاریخ ط. خبر ندارد.
حضرت محمد
مفتخر بوده که در زمان سلطنت انوشیروان تولد یافته است.
دلیلش چه بوده است؟
دلیلش این بوده است
که سر سفره عن و شیر وان
مغان زرتشتی
همه میهمانان مزدکی را
قتل عام کرده اند که مخالف بردگی بشر بوده اند.
اخوان پسا ز خروج از زندان شاه
فاشیست و شووینیست شده بود.
وودی هرلسن،
هنرپیشه معروف آمریکایی حرف قشنگی زده،
او میگویند (میگوید):
مردم عادی
چه زن یا مرد، اسرأییلی یا فلسطینی، پروتستان یا کاتولیک، عراقی یا آمریکایی، انسان (های) عادی
خواهان زندگی در محیطی است که در آن صلح، عدالت برقرار است
همراه با یک فضائ (هوای) پاکیزه.
وقتی به جهان اطرافمان نگاه میکنیم به این نتیجه میرسیم که خواست مردم اجرا نمیشود و صدای اکثریت مردم به جایی نمیرسد،
آن وقت است که میفهمیم سیستم اجرایی و حاکم از هم پاشیده شده است.
عجب جفنگی.
تروریست حماس
ضمن قتل عام سکنه کیبوتص در اسرائیل
به پدرش زنگ زده و گزارش داده است:
بابا دارم پیر مردی به رگبار می بندم
پناهگاه شان را به اتش کشیده ام و همه را جزغاله کرده ام
جوانان شان را هم اسیر می گیرم.
و
پدرش برای پسرش هورا می کشد و تشویق و تهنیت می گوید و دعا می کند.
هنرپیشگان یانکی
خر اند و از خرما و خر و خورچین بی خبر اند
حاکم از دیوانه پرسید:
مجازات دزدی چیست؟
دیوانه گفت:
اگر #دزد سرقت را شغل خود کرده باشد دست او قطع میشود
اما اگر بخاطر گرسنگی باشد
باید دست حاکم قطع گردد!
بهلول
ایرادات این نظر مملو از ایراد کجا ست؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر