ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ ۖ قُلْ قِتَالٌ
فِيهِ كَبِيرٌ ۖ وَصَدٌّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَكُفْرٌ بِهِ وَالْمَسْجِدِ
الْحَرَامِ وَإِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِندَ اللَّهِ ۚ
وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ ۗ وَلَا يَزَالُونَ
يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمْ عَن دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا ۚ
وَمَن يَرْتَدِدْ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ
فَأُولَٰئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۖ
وَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ﴾
[ البقرة: ۲۱۷]
تو را از جنگكردن در ماه حرام مىپرسند.
بگو:
جنگكردن در آن ماه گناهى بزرگ است.
اما بازداشتن مردم از راه حق و كافر شدن به او و مسجدالحرام و بيرون راندن مردمش از آنجا در نزد خداوند گناهى بزرگتر است، و شرك از قتل بزرگتر است.
آنها با شما مىجنگند تا اگر بتوانند شما را از دينتان بازگردانند.
از ميان شما آنها كه از دين خود بازگردند و كافر بميرند، اعمالشان در دنيا و آخرت تباه شده و جاودانه در جهنّم باشند.
طرز تفکر دیالک تیکی کریم
در این آیه نیز آشکار می گردد:
کریم
جنگ در ماه معینی
را
ممنوع اعلام کرده است.
قاعده این است.
کریم اما از قاعده، دگم نمی سازد.
کریم
دیالک تیک استثناء و قاعده
را
به مسلمین آموزش می دهد.
اگر در ماه حرام مسلمین مورد حمله قرار گیرند، استثنائی وارد عمل می شود.
جنگ در این صورت نه تنها مجاز، بلکه حتی جایز و واجب می گردد.
دلیل کریم شنیدنی است:
شرك از قتل بزرگتر است.
شرک بدتر از شرکت در جنگ و قتل دشمنی است
که سودای برگرداندن مسلمین به شرک (بن پرستی و غیره) را در سر دارد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر