۱۴۰۲ مرداد ۲۵, چهارشنبه

خود آموز خود اندیشی (۷۱۵)

 Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت پانزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۶۷ ـ ۶۸)

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!
  

۱

رسولی هنرمند عالم به طی

روان کرد و ده مرد همراه وی

معنی تحت اللفظی:

امپراطور روم

پیکی آشنا به قبیله طی

را

همراه با ده نفر

به سوی حاتم طائی روانه کرد.

 

سعدی

 در این بیت شعر،

برای توصیف رسول،

 دیالک تیک پراتیک و تئوری را به شکل دیالک تیک هنرمندی و علم بسط و تعمیم می دهد.

مفاهیم «هنر»، «هنرمندی» و «بی هنری» در فلسفه سعدی از مفاهیم مرکزی مهم محسوب می شوند

که

سعدی

احتمالا

از شاهنامه فردوسی فراگرفته و به سلیقه خود تعریف کرده است تا راه خروجی از بن بست های تئولوژیکی (فقهی) ـ سوسیولوژیکی (جامعه شناسی) پیدا کند.

 

مثلا نااهل بودن پسر نوح و زن لوط و شاهزاده ها

را

سعدی

با استافده از مفهوم هنر ماستمالی و توجیه می کند

که

در ادامه تحلیل آثارش خواهیم دید.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر