شین میم شین
باب دوم
در احسان
حکایت پانزدهم
(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۶۷ ـ ۶۸)
۱
رسولی هنرمند عالم به طی
روان کرد و ده مرد همراه وی
معنی تحت اللفظی:
امپراطور روم
پیکی آشنا به قبیله طی
را
همراه با ده نفر
به سوی حاتم طائی روانه کرد.
سعدی
در این بیت شعر،
برای توصیف رسول،
دیالک تیک پراتیک و تئوری را به شکل دیالک تیک هنرمندی و علم بسط و تعمیم می دهد.
مفاهیم «هنر»، «هنرمندی» و «بی هنری» در فلسفه سعدی از مفاهیم مرکزی مهم محسوب می شوند
که
سعدی
احتمالا
از شاهنامه فردوسی فراگرفته و به سلیقه خود تعریف کرده است تا راه خروجی از بن بست های تئولوژیکی (فقهی) ـ سوسیولوژیکی (جامعه شناسی) پیدا کند.
مثلا نااهل بودن پسر نوح و زن لوط و شاهزاده ها
را
سعدی
با استافده از مفهوم هنر ماستمالی و توجیه می کند
که
در ادامه تحلیل آثارش خواهیم دید.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر