پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
آنالیز و سنتز در عصر جدید
۴
· معایب ضمنی متد امپیریکی ـ آنالیتیکی به شرح زیر بوده اند و خواهند بود:
۱
· اعتیاد به بررسی پدیده های طبیعی در انفراد آنها
۲
· اعتیاد به بررسی پدیده های طبیعی در خارج از پیوند فراگیر کلی آنها
۳
· نادیده گرفتن حرکت و رابطه متقابل پدیده های طبیعی
۴
· بررسی پدیده های طبیعی در سکون آنها.
۵
· همه معایب فوق الذکر به قول انگلس، راه را برای تشکیل طرز تفکر متافیزیکی (ضد دیالک تیکی) و «کوته بینی خاص قرون ماقبل» هموار ساخته است.
· (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۲۰)
· مراجعه کنید به متافیزیک
از متد متافیزیکی تا متد دیالک تیکی
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4910
ب
راسیونالیسم
۱
· اما خصلت متافیزیکی مطلق کردن یکجانبه متد سنته تیکی (متد مبتنی بر سنتز و یا ترکیب) از سوی راسیونالیسم نیز کمتر از خصلت متافیزیکی روش امپیریستی نبوده است.
رنه دکارت (۱۵۹۶ ـ ۱۶۵۰)
فیلسوف، ریاضی دان و عالم علوم طبیعی
از مؤسسین راسیونالیسم مدرن عصر جدید آغازین
تفکر راسیونالیستی او را کارتزیانیسم نیز می نامند.
دکارت به وجود ایده های مادرزاد باور داشت.
۲
· به ویژه دکارت و اسپینوزا متد ترکیبی ـ استقرائی هندسه اقلیدسی را سرمشق مهمی برای همه علوم می دانستند.
۳
· در حالیکه به قول لنین، «جان لاک و امپریست ها روش آنالیتیکی (تجزیه و تحلیل) را عمده می کردند» و راسیونالیست ها روش سنته تیکی (روش مبتنی بر سنتز و یا ترکیب) را مطلق می نمودند، هوبس در تلاش برآمد که هر دو روش یاد شده را در یک متد واحد متحد سازد.
· (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۸، ص ۲۲۷)
۴
توماس هوبس
(۱۵۸۸ ـ ۱۶۷۹)
فیلسوف، ریاضی دان بریتانیائی و تدوینگر بزرگ «دولت ـ تئوری» در
عصر جدید آغازین
کتاب معروف او «هیولا» نام دارد
· به نظر هوبس شناخت علمی «در تجزیه و انفصال به عناصر مربوطه و در ترکیب آنها نهفته است.
۵
· از این رو هر متدی که ما برای پژوهش علل چیزها مورد استفاده قرار می دهیم، یا تصنیفی است و یا استنتاجی و یا تا حدودی تصنیفی و تا حدودی استنتاجی است.
۶
· معمولا متد استنتاجی، آنالیتیکی نامیده می شود و متد تصنیفی، سنته تیکی (ترکیبی) نامیده می شود.»
· (هوبس، «اصول اساسی فلسفه» جلد ۱، فصل ۶ ، ص ۶)
۷
· اما برای هوبس نیز دو متد یاد شده (متد آنالیتیکی ـ امپیریستی و متد سنته تیکی ـ راسیونالیستی) بدون داشتن رابطه ای با هم در جوار یکدیگر قرار می گیرند و او پژوهش علمی یا متد آنالیتیکی را به خدمت می گیرد و یا متد سنته تیکی را و یا بخشا از متد آنالیتیکی و بخشا از متد سنته تیکی را.
۸
· هوبس اگرچه هیچکدام از آندو را مطلق نمی کند، ولی علیرغم آن، متد آنالیتیکی و متد سنته تیکی کماکان به طور متافیزیکی از هم جدا می مانند و به وحدت دیالک تیکی شان سوق داده نمی شوند.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر