۱۴۰۱ شهریور ۱, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) ایراسیونالیسم (خردستیزی) مدرن و مدافعه از خرد (۸)


پروفسور دکتر مانفرد بور

(۱۹۲۷ ـ ۲۰۰۸)

برگردان

 شین میم شین 

 

۵

خرد حد و مرز جامعه بورژوائی را نشان می دهد!

ادامه

 

 ۱۴

توماس فون اکوین

 (۱۲۲۵ـ ۱۲۷۴)

ایتالیائی الاصل

از پرنفوذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ

از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک

از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک)

میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.

کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.

 

·    به نظر توماس فون اکوین، انسان واسطه میان خدا و زمین است. 

 

۱۵

·    فلسفه عصر جدید، اما برعکس، انسان را به عنوان موجودی مستقل، به عنوان «فاعل» (سوبژکت) در نظر می گیرد و «انسانتصویر» اجتماعی ـ انتقادی انسان، بر این مبنا تعیین می گردد.

 

۱۶

·    فلسفه عصر جدید خود را موظف می داند، که نظام جامعتی کهنه و فرتوت را در مطابقت با «طبیعت واقعی» انسان ها تحول بخشد.

 

۱۷

·    تلاش فلسفه عصر جدید، در پیوند دادن «طبیعت واقعی» انسانی به حیات جامعتی، کانت، فیشته و هگل را به این نتیجه می رساند که جامعه بورژوائی نقطه پایانی روند رهایش بشریت نمی تواند باشد.

 

۱۸

·    چرا که اندیشه کانت، مبنی بر «سنتز مرزشکن احساس آگاه» پیوند تنگاتنگی با آموزه او در باره «هدف نهائی علم حقوق در چارچوب خرد»، با «عالی ترین بضاعت سیاسی» و با «صلح ابدی» دارد.

 

۱۹

یوهان گوتلیب فیشته

 (۱۷۶۲ ـ ۱۸۱۴)

از برجسته ترین نمایندگان ایدئالیسم آلمانی

 

·    آموزه (تعلیمات) فیشته راجع به «فاعل مستقل» (سوبژکت خودمختار) شرط لازم برای فرمولبندی حقوقی او، مبنی بر زندگی بر اساس کار استوار است.

 

۲۰

·    و اندیشه «ایده خرد» هگل، شرط لازم برای نظرات زیر او ست:

 

الف

·    «جامعه بورژوائی با تضادهای خود و در تحقق خود، حاکی از نمایش فسق و فجور، فقر و فلاکت و فساد جسمانی و اخلاقی اجتماعی است» و

 

ب

·    «جامعه بورژوائی علیرغم انباشت ثروت انبوه، به اندازه کافی غنی نیست.

·    یعنی ثروت جامعه بورژوائی برای ریشه کن کردن فقر بیش از حد و ممانعت از پیدایش و تکثیر بی خانمانی  کفایت نمی کند.»

 

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر