پروفسور دکتر مانفرد بور
(۱۹۲۷ ـ ۲۰۰۸)
برگردان
۵
خرد حد و مرز جامعه بورژوائی را نشان می دهد!
ادامه
۱۴
توماس فون اکوین
(۱۲۲۵ـ ۱۲۷۴)
ایتالیائی الاصل
از پرنفوذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ
از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک
از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک)
میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.
کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.
· به نظر توماس فون اکوین، انسان واسطه میان خدا و زمین است.
۱۵
· فلسفه عصر جدید، اما برعکس، انسان را به عنوان موجودی مستقل، به عنوان «فاعل» (سوبژکت) در نظر می گیرد و «انسانتصویر» اجتماعی ـ انتقادی انسان، بر این مبنا تعیین می گردد.
۱۶
· فلسفه عصر جدید خود را موظف می داند، که نظام جامعتی کهنه و فرتوت را در مطابقت با «طبیعت واقعی» انسان ها تحول بخشد.
۱۷
· تلاش فلسفه عصر جدید، در پیوند دادن «طبیعت واقعی» انسانی به حیات جامعتی، کانت، فیشته و هگل را به این نتیجه می رساند که جامعه بورژوائی نقطه پایانی روند رهایش بشریت نمی تواند باشد.
۱۸
· چرا که اندیشه کانت، مبنی بر «سنتز مرزشکن احساس آگاه» پیوند تنگاتنگی با آموزه او در باره «هدف نهائی علم حقوق در چارچوب خرد»، با «عالی ترین بضاعت سیاسی» و با «صلح ابدی» دارد.
۱۹
یوهان گوتلیب فیشته
(۱۷۶۲ ـ ۱۸۱۴)
از برجسته ترین نمایندگان ایدئالیسم آلمانی
· آموزه (تعلیمات) فیشته راجع به «فاعل مستقل» (سوبژکت خودمختار) شرط لازم برای فرمولبندی حقوقی او، مبنی بر زندگی بر اساس کار استوار است.
۲۰
· و اندیشه «ایده خرد» هگل، شرط لازم برای نظرات زیر او ست:
الف
· «جامعه بورژوائی با تضادهای خود و در تحقق خود، حاکی از نمایش فسق و فجور، فقر و فلاکت و فساد جسمانی و اخلاقی اجتماعی است» و
ب
· «جامعه بورژوائی علیرغم انباشت ثروت انبوه، به اندازه کافی غنی نیست.
· یعنی ثروت جامعه بورژوائی برای ریشه کن کردن فقر بیش از حد و ممانعت از پیدایش و تکثیر بی خانمانی کفایت نمی کند.»
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر