۱۴۰۰ آذر ۵, جمعه

مائوئیسم و رسالت تاریخی طبقه کارگر (۱۴)

[Mao Zedong]   


پروفسور دکتر  رولف ماکس

(۱۹۷۵)

برگردان

شین میم شین

 

فصل اول

ماهیت ضد سوسیالیستی طرح مائوئیستی جامعه

ادامه

 

۱۳۵

·    ایدئال اجتماعی مائوئیستی را نمی توان فقط در صرفنظر از تحقق وحدت فرد و همبود خلاصه کرد.

·    بلکه فراتر از آن، همان طور که مبارزه ایده ئولوژیکی در جمهوری خلق چین نشان می دهد، ایدئال اجتماعی مائوئیستی با نبردی خشن بر ضد وحدت فرد و همبود در پیوند بوده است. 

 

۱۳۶

·    در این نبرد خشن بر ضد وحدت فرد و همبود، هم فقر عینی موجود و هم تجلیل فقر عینی توسط تبلیغات مائوئیستی به مثابه همبود ظاهری و نمودین، نقش مهمی بازی می کنند.

·    (گروندمن، «مائوئیسم ـ به مثابه روی برگردانی از مفاهیم طبقه و شعور طبقاتی»، ۱۹۷۴،  ص ۱۷ (منتشر نشده))

 

۱۳۷

·    از جوهر ایده ئولوژیکی اصلی سیاست اجتماعی مائوئیستی معلوم می شود که مائوئیسم، رابطه انگلی ـ پراگماتیکی نسبت به اقشار و طبقات مختلف جامعه دارد.  

 

۱۳۸

·    این رابطه در مطابقت با این حقیقت امر است که مائوئیسم در پی تشکیل قدرت سیاسی ئی است که فاقد پیوند طبقاتی مستحکمی باشد. 

 

۱۳۹

·    با این مسئله، نوسان میان اقشار و طبقات مختلف و نحوه و نوع اعمال بناپارتیستی قدرت در رابطه است. 

 

۱۴۰

·    نوسان مائوئیسم میان اقشار و طبقات اجتماعی مختلف و رابطه پراگماتیکی مائوئیسم با اقشار و طبقات اجتماعی مختلف منجر بدان می شود که این جریان مجبور به سوء استفاده از تضادهای اجتماعی موجود گردد و یا به ایجاد تصنعی تضادهای جدید مبادرت ورزد.  

 

۱۴۱

·    بازی با  تضادهای جامعه و به جان همدیگر انداختن  اقشار و طبقات اجتماعی، جزو عناصر اصلی جامعه ـ پراتیک (جامعه ـ عمل) مائوئیستی است. 

 

۱۴۲

·    این بازی و به جان همدیگر انداختن را حتی می توان شرط وجودی حاکمیت  مائوئیستی محسوب داشت.

 

۱۴۳

·    در حال حاضر (سال ۱۹۷۵) این به جان همدیگر انداختن این و آن، خود را قبل از همه، در موارد زیر نشان می دهد:

 

الف

·    تحریک کارگران و انداختن آنها به جان فونکسیونرها (مأمورین دولتی و حزبی و غیره)

·    ضمن دادن شعار عوامفریبانه ی موسوم به «کنترل توده ای»

 

ب

·    تحریک کارگران جوان و انداختن آنها به جان کارگران مسن 

 

پ

·    تحریک فونکسیونرهای جوان و انداختن آنها به جان فونکسیونرهای مسن

 

ت

·     تحریک جوانان منتقل شده به دهات و انداختن آنها به جان دهقانان

 

۱۴۴

·    ارتش به مثابه ابزار اعمال قدرت به درد تحت کنترل قرار دادن این تضادها می خورد.

 

۱۴۵

·    دلیل برجسته سازی خاص ارتش و ارتقای مقام و جایگاه ارتش به لحاظ قدرت این است که ارتش وزنه موازی (پارسنگ) لازم برای بازی مائوئیستی با تضادهای اجتماعی است. 

 

۱۴۶

·    ما اینجا شاهد آنیم که نحوه و نوع اعمال بناپارتیستی قدرت و رابطه پراگماتیکی نسبت به اقشار و طبقات دیگر جامعه، تأثیرات بیواسطه بر نقش ارتش در دکترین مائوئیستی جامعه و در پراتیک مائوئیستی جامعه دارد. 

 

۱۴۷

·    هدف و آماج این دکترین و پراتیک مائوئیستی جامعه این است که «همه طبقات اجتماعی به یکسان بی قدرت و به یکسان خاموش، در مقابل چماق به زانو درآیند.»

·    (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۸، ۱۹۶۰، ص ۱۹۶)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر