پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
خلاقیت
ادامه
۱۷
- مبانی تعیین کننده توسعه توده ای خلاقیت به شرح زیرند:
الف
- مناسبات تولیدی سوسیالیستی
ب
- مطابقت منافع جامعتی، کلکتیو و شخصی مبتنی بر مناسبات تولیدی سوسیالیستی
پ
- شعور سوسیالیستی توده های زحمتکش.
۱۸
- بر این مبنا، توسط دولت سوسیالیستی کلیه شرایط لازم برای توسعه مستمر و هر چه بیشتر خلاقیت کل خلق به طور همه جانبه فراهم می آید.
۱۹
- این شرایط مهم به شرح زیرند:
الف
- توسعه همه جانبه تخصص زحمتکشان و توسعه تخصص آنان در مطابقت با توسعه دورنمامند شان.
ب
- پیوند ارگانیکی کار فکری با کار مادی
پ
- همکاری تنگاتنگ علم با تولید.
ت
- توسعه کلکتیویته سوسیالیستی و دموکراسی سوسیالیستی
ث
- شرکت زحمتکشان در پلان بندی و هدایت توسعه جامعتی.
ج
- انتقال و اشاعه آماجگرایانه اطلاعات ضرور.
ح
- انگیزش (تحریک) مادی و فکری مؤثر کردوکار افراد و کلکتیوها.
۲۰
- تحت مناسبات تولیدی و حاکمیتی کاپیتالیستی، تفکر و عمل خلاق تابع قوانین استثمار زحمتکشان و سود ورزی (تحصیل سود) کاپیتالیستی است.
۲۱
- تفکر و عمل خلاق تحت مناسبات تولیدی و حاکمیتی کاپیتالیستی، تابع منافع سیستم حاکمیتی انحصاری ـ دولتی و چه بسا بر ضد انسان ها و پیشرفت جامعتی است.
۲۲
- تحت مناسبات تولیدی و حاکمیتی کاپیتالیستی، روح (ذهن) و کار (کنش) خلاق خلق زحمتکش در کلیه حوزه های مهم حیات جامعتی، به ویژه در حوزه های تولید، سیاست و فرهنگ سرکوب می شوند.
۲۳
- توده های خلق از شرایط مهم لازم برای توسعه خلاقیت، مثلا از آموزش و پرورش همه جانبه، همفرمایی (تصمیمگیری مشترک) در تولید، استفاده جامعتی از نتایج کردوکار خلاق و غیره بی نصیب می مانند.
پایان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر