پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
فصل هفتم
بخش دوم
قسمت دوم
۲۳
· کانت را به دلیل «فرامین اخلاقی بی چون و چرا»، سرزنش کرده اند و به تجلیل از فرمالیسم اخلاقی متهم
کرده اند.
۲۴
· گفته شده است که فرامین اخلاقی بی چون و چرا، فرمول
توخالی ئی بیش نیست و ربطی به موارد مربوط به عمل مشخص انسانی ندارد.
۲۵
· کانت خودش به این سرزنش در مقدمه ای بر اثر خود
تحت عنوان «نقد خرد عملی»، جواب داده است:
· «منتقدی در مزمت این نوشته (مبانی متافیزیک
اخلاق)، بر آن بوده است که در آن نه اصلی از اخلاقیت (مورالیته)، بلکه فقط فرمول
جدیدی مطرح شده است.
· اما مگر کسی هم می خواست که قانون اساسی جدید کل
اخلاق را وضع کند و همزمان آن را برای نخستین بار اختراع کند؟
· بی اعتنا به اینکه قبل از او جهان (جهانی که در
آن، هر آنچه که تکلیف است) ناآگاهانه و یا
روی هم رفته مبتنی بر خطا باشد.
· اما هر کس بداند که فرمول برای ریاضیدان به چه
معنی است، فرمولی که ریاضیدان برای حل مسئله ای باید به خدمت گیرد، دقیقا تعیین
کند و هرگز نباید دچار اشتباه شود، چنین کسی فرمولی را که با توجه به کلیه تکالیف
به خدمت گرفته می شود، چیزی بی معنی و صرفنظرپذیر تلقی نخواهد کرد.»
· (کانت، «آثار»، جلد ۴، ص ۱۱۳)
۲۶
· فرمالیسم اخلاقی کانت، در وهله اول، به مثابه
جریانی تئوریکی، با آموزه او راجع به خصلت اپریوریکی (ماورای تجربی) شناخت در
رابطه است.
۲۷
· به نظر کانت، فونکسیون های واحد معینی مبنای هر
شناختی را تشکیل می دهند و بر شناخت تقدم دارند.
۲۸
· این فونکسیون های واحد معین هستند که استنباطات
حسی متنوع را تنظیم می کنند و شناخت را بدین طریق تدارک می بینند.
۲۹
· این فونکسیون های واحد معین، همزمان قانونمندی
های عام شناختند.
۳۰
· به همان سان هم در اتیک (اخلاق.)
· هر عمل هر کس، مستقل از اراده و میل او، در
تحلیل نهایی تابع سمت و سوی اصلی تعیین
شده توسط قانون اخلاقی برای اراده است.
· (کانت، «آثار»، جلد ۴، ص ۲۴۸)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر