۱۳۹۹ خرداد ۲۴, شنبه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۵۴)

·
 
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
 
فصل هفتم
بخش دوم
قسمت دوم
 

۲۳
·     کانت را به دلیل «فرامین اخلاقی بی چون و چرا»،  سرزنش کرده اند و به تجلیل از فرمالیسم اخلاقی متهم کرده اند.

۲۴
·     گفته شده است که فرامین اخلاقی بی چون و چرا، فرمول توخالی ئی بیش نیست و ربطی به موارد مربوط به عمل مشخص انسانی ندارد.

۲۵
·     کانت خودش به این سرزنش در مقدمه ای بر اثر خود تحت عنوان «نقد خرد عملی»،  جواب داده است:
·     «منتقدی در مزمت این نوشته (مبانی متافیزیک اخلاق)، بر آن بوده است که در آن نه اصلی از اخلاقیت (مورالیته)، بلکه فقط فرمول جدیدی مطرح شده است.
·     اما مگر کسی هم می خواست که قانون اساسی جدید کل اخلاق را وضع کند و همزمان آن را برای نخستین بار اختراع کند؟
·     بی اعتنا به اینکه قبل از او جهان (جهانی که در آن، هر آنچه که تکلیف است) ناآگاهانه  و یا روی هم رفته مبتنی بر خطا باشد.
·     اما هر کس بداند که فرمول برای ریاضیدان به چه معنی است‍، فرمولی که ریاضیدان برای حل مسئله ای باید به خدمت گیرد، دقیقا تعیین کند و هرگز نباید دچار اشتباه شود، چنین کسی فرمولی را که با توجه به کلیه تکالیف به خدمت گرفته می شود، چیزی بی معنی و صرفنظرپذیر تلقی نخواهد کرد.»
·     (کانت، «آثار»، جلد ۴، ص ۱۱۳)

۲۶
·     فرمالیسم اخلاقی کانت، در وهله اول، به مثابه جریانی تئوریکی، با آموزه او راجع به خصلت اپریوریکی (ماورای تجربی) شناخت در رابطه است.

۲۷

·     به نظر کانت، فونکسیون های واحد معینی مبنای هر شناختی را تشکیل می دهند و بر شناخت تقدم دارند.

۲۸
·     این فونکسیون های واحد معین هستند که استنباطات حسی متنوع را تنظیم می کنند و شناخت را بدین طریق تدارک می بینند.

۲۹
·     این فونکسیون های واحد معین، همزمان قانونمندی های عام شناختند.

۳۰
·     به همان سان هم در اتیک (اخلاق.)
·     هر عمل هر کس، مستقل از اراده و میل او، در تحلیل نهایی تابع سمت و سوی اصلی  تعیین شده توسط قانون اخلاقی برای اراده است.
·     (کانت، «آثار»، جلد ۴، ص ۲۴۸)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر