۱۳۹۹ خرداد ۱, پنجشنبه

هنجار (۳)


 
 پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان
 شین میم شین

۷
·      هنجارها می توانند خصلت فراخوانی با شدت و حدت مختلف، به شرح زیر داشته باشند:

الف
·      فرمان

ب
·      امر

ت
·      نهی 

پ
·      امر به معروف

ث
·      رهنمود

ج
·      توصیه و پیشنهاد

ح
·      اجازه

۸
·      اجرا و مراعات هنجارها معمولا با واکنش های اجتماعی تضمین می شود، که به نوبه خود، خصلت هنجاری کسب می کنند و فرم های سختگیرانه و یا سهل گیرانه به خود می گیرند.

۹
·      هنجارهای زیر از آن جمله اند:

الف
·      مجازات قضائی


ب
·       مجازات مالی (جریمه) 

ت
·       مجازات اخلاقی (تنبیه)

پ

·      سرزنش از سوی افکار عمومی

ث
·      تمجید (تحسین) از سوی افکار عمومی

ج

·      تحقیر از سوی افکار عمومی

۱۰
·      هنجارها ضمنا می توانند در پیوندهای سیستمی گوناگون  حیات اجتماعی با خودویژگی های زیرین مؤثر واقع شوند:

الف
·      هنجارهای مصرف مواد با خودویژگی های فنی ـ اقتصادی

ب
·      هنجارهای برنامه ریزی در عرصه برنامه ریزی اقتصاد ملی با خودویژگی های زیر:

۱
·      با خودویژگی های سیاسی ـ اقتصادی 

۲
·      با خودویژگی های قضائی

۳
·      با خودویژگی های اخلاقی

۱۱
·      هنجارها می توانند به پیوندهای زیرین مربوط باشند:

الف
·      به پیوند عملی یکباره

ب
·      به پیوند عملی مکرر

ت
·      به طبقه ای از پیوندهای عملی

۱۲
·      می توان میان هنجارهای زیر تفاوت قائل شد:

الف
·       میان هنجارهای درونی رفتار فردی انسان ها

·      مراجعه کنید به ماکسیم ها و انگیزه  

ب
·      میان هنجارهائی که در جامعه معتبرند.

۱۳
·      تفاوت یاد شده، اما تفاوت سیالی است و آن دو می توانند به یکدیگر بدل شوند.

۱۴
·      توجه به تفاوت هنجارها و احکام به لحاظ معرفتی ـ نظری و منطقی اهمیت زیادی دارد و ما نباید آندو را یکسان تلقی کنیم و با یکدیگر عوضی بگیریم.

·      مراجعه کنید به حکم  

۱۵
فونکسیون هنجارها

الف
·      هنجارها مطلبی در باره واقعیات امور ادا نمی کنند.

ب
·      هنجارها به توصیف و یا توضیح و یا پیش بینی عملی و یا شیوه عملی نمی پردازند.

پ
·      هنجارها کارشان عبارت است از تعیین تکلیف و یا دستورالعمل و یا فراخواندن به انجام اعمال و به مراعات شیوه های عمل و امثالهم.

ت
·      احکام و هنجارها شاخص فونکسیون های کاملا مختلف (اگرچه در حیات اجتماعی واقعی متعلق به یکدیگر) و ناگسستنی شعور اند.

ث
·      احکام و هنجارها شاخص جنبه های «از آن خود کردن آگاهانه جهان»  به وسیله انسان ها هستند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر