پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
۱۶
· از آنجا که راه حل های ارائه شده در مشاجره بر
سر یونیورسال ها، بطور آشکار و نهان، در هرحال به تعالیم اساسی تئولوژیکی (فقهی) مربوط
می شدند، یا به طور مستقیم و یا به طور غیرمستقیم، به توجیه فلسفی سیستم متافیزیکی
دگم های کلیسای کاتولیکی منجر می شدند و یا به نشان دادن بی پایگی و بیهودگی آن و نهایتا به براندازی، نابودی
فلسفی و تار و مار شدن آن می انجامیدند.
۱۷
· پشت سر این کشمکش ها و مشاجرات بر سر یونیورسال
ها، در قرون وسطی، مبارزات جهان بینانه مهمی قرار داشتند.
· مبارزاتی که از انگیزه های سیاسی و اجتماعی ریشه
می گرفتند و حاملین آنها به گروهبندی های سیاسی ـ اجتماعی مترقی و یا ارتجاعی
جامعه فئودالی تعلق داشتند.
۱۸
· از این رو حل مسئله یونیورسال ها از سوی نومینالیسم و رئالیسم، بطور عینی، به معنی موضعگیری
عمیقا جهان بینانه با عواقب اجتماعی ـ سیاسی بود.
· مراجعه کنید به نومینالیسم
و رئالیسم
۱۹
· نومینالیسم و رئالیسم دو تلاش اصلی در جهت حل مسئله
یونیورسال ها محسوب می شوند.
· البته ما جریانات بیشمار دیگر را (که به قول
پرانتل تعدادشان به سیزده بالغ می شد) مورد صرفنظر قرار می دهیم و بلبشوی عمومی
مشاجره بر سر یونیورسال ها را نادیده می گیریم.
۲۰
· راه حل نومینالیستی، مبنی بر اینکه عام، به مثابه نام (کلمه، علامت) صرف،
بعد از منفرد وجود دارد، به معنی سلب
اعتبار از شالوده ایده ای کلیسای کاتولیکی بود.
۲۱
· راه حل رئالیستی، مبنی بر اینکه عام، به مثابه واقعیت حقیقی (واقعیت
راستین)، قبل از منفرد وجود دارد، تلاشی درجهت توجیه فلسفی بی حد و مرز شالوده
ایده ای کلیسای کاتولیکی بوده است.
۲۲
· از این رو زمانی می توان از «مشاجره بر سر
یونیورسال ها» سخن گفت که کشمکش ها بر سر مسئله یونیورسال ها خصلت مبارزات جهان
بینانه به خود گیرند.
۲۳
· این امر با استعمال فرمی از نومینالیسم در مورد
تثلیث (دگم اساسی کلیسای کاتولیکی) از سوی روشلین
انجام می گیرد.
۲۴
· بدین طریق، می توان شروع مشاجره بر سر یونیورسال
ها را دهه های آخر قرن یازدهم و دهه های اول قرن دوازدهم میلادی دانست.
۲۵
· تنها با آموزش روشلین،
که نتیجه تئولوژیکی اش تری ته ئیسم می شود، معنی و اهمیت تئولوژیکی، یعنی
جهان بینانه مشاجره بر سر یونیورسال ها، بطورکلی، آشکار می گردد.
۲۶
· از این لحظه به بعد، هر موضعگیری نسبت به مسئله
یونیورسال ها برای کلیسای کاتولیکی به معنی موضعگیری بر له و یا بر علیه کلیسا
محسوب می شود.
۲۷
· از این لحظه به بعد، کلیه راه حل ها برای مسئله
یونیورسال ها که مخالف با رئالیسم بوده اند، از سوی کلیسای کاتولیکی رسما محکوم و
صاحب نظران مربوطه مجبور به توبه می شوند.
۲۸
· مشاجره بر سر یونیورسال ها در قرون وسطی،
ماهیتا، یکی از فرم های نمودین مبارزه میان ماتریالیسم و ایدئالیسم بوده است.
۲۹
·
به
قول لنین، «در مبارزه نومینالیست ها و رئالیست های قرون وسطی آنالوژی مبارزه میان
ماتریالیست ها و ایدئالیست ها دیده می شود.»
۳۰
· فونکسیون فلسفی و اجتماعی عینی که جریانات
نومینالیستی و رئالیستی شرکت کننده در مشاجره بر سر یونیورسال ها به دوش داشته
اند، به لحاظ محتوای نهائی اش ضد هم بوده اند:
الف
· نومینالیسم با پیشرفت تفکر بشری، با دینامیسم (پویایی)
اجتماعی همراه بوده و عملش پیشرفت طلبانه و مترقی بوده است.
ب
· رئالیسم اما برعکس، از قرون وسطای آغازین تا قرون
متمادی، به لحاظ فلسفی و اجتماعی نقش پیشرفت ستیز و ارتجاعی بازی کرده است و به مثابه
آموزش اساسی متافیزیکی ـ معرفتی ـ نظری نئواسکولاستیک،
هنوز هم اجتماعی نقش پیشرفت ستیز و ارتجاعی بازی می کند.
· مراجعه کنید به نومینالیسم،
رئالیسم.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر