احمد
بیگدلی آذری قمی
(۱۹۲۴ ـ ۱۹۹۹)
فقیه شیعه و سیاستمدار ایرانی
از بنیانگذاران جامعه
مدرسین حوزه علمیه قم،
عضو مجلس خبرگان قانون اساسی،
عضو شورای بازنگری
قانون اساسی،
نمایندهٔ قم در دوره دوم مجلس شورای اسلامی،
نمایندهٔ
دوره های اول و دوم مجلس خبرگان رهبری
از مؤسسین روزنامه رسالت بود.
ویکیپدیا
مهندس صادق انصاری
(ا. برزگر)
اندیشه ها، مفاهیم و زبان فارسی
در
قلمرو «ولایت فقیه»
دفتر چهارم
شورای نویسندگان و هنرمندان ایران
(۱۳۶۵)
ویرایش و تحلیل
از
شین میم شین
(آذری قمی
پاسخ به اعتراض بر «لایحه حدود و شیوه فعالیت تولیدی بخش خصوصی»
کیهان ۲۶ بهمن ۱۳۶۴)
آذری قمی
در قلمرو «اقتصاد سیاسی»
«چه عالمانه»
مطلب
را
می شکافد:
«اما سرمایه دار به معنای ثروتمند
که
ثروت خود
را
از
طرق قانونی و شرعی
به دست می آورد،
با
سرمایه داری...
معادل نیستند.
این طرز فکر
که
اینها
را
معادل می داند
مثل کسی است
که
برای گرمای هوای کاشان
چنین استدلال می کرد
که
کاشان شین دارد،
شمر هم شین دارد،
شمر در کربلا بود و کربلا گرم بود،
پس کاشان هم گرم است.»
این
توسل آذری قمی به مثال
برای توضیح عدم هویت (نایکسانی، تفاوت) سرمایه دار (ثروتمند) با سرمایه داری (کاپیتالیسم، امپریالیسم)
اگرچه
نارسا و نچسب می نماید،
ولی
حاکی از توان تخیل او ست
و
بهتر از هیچ است.
آذری قمی
احتمالا
با سوادتر از خمینی و خامنه ای و جنتی و کوسه و دیگر اجامر جماران بوده است.
۱
(آذری قمی
پاسخ به اعتراض بر «لایحه حدود و شیوه فعالیت تولیدی بخش خصوصی»
کیهان ۲۶ بهمن ۱۳۶۴)
«عدالت اجتماعی
مفهومی زیبا و مقدس و محبوب همه انسان ها ست ...
ولی
مصداق صحیح و معتبر آن
چیزی است
که
وحی معین می کرد
و
رجال وحی
آن
را
معرفی می کنند.
ابان ابن تغلب
می گوید،
امام صادق
علیه السلام
فرمودند:
دیه بر بریدن یک انگشت زن
۱۰ شتر
و
دو انگشت او
۲۰ شتر
و
سه انگشت
۳۰ شتر
و
چهار انگشت
۲۰ شتر
است
که
از
نظر فهم ظاهر
معنای این حدیث
برای عقول عادی دشوار است.
چرا که دیه دو و چهار انگشت
یکسان می باشد.
ولی
این حکم خدا ست
و
چون و چرا ندارد.»
۱
«عدالت اجتماعی
مفهومی زیبا و مقدس و محبوب همه انسان ها ست ...
ولی
مصداق صحیح و معتبر آن
چیزی است
که
وحی معین می کرد
و
رجال وحی
آن
را
معرفی می کنند.
این تعریف آذری قمی از مفهوم عدالت اجتماعی
که
معروف خاص و عام
معروف خاص و عام
است،
نشانه ژرف اندیشی حیرت انگیز او ست.
آذری قمی
در این جمله،
بی آنکه خود متوجه باشد،
دیالک تیک ظاهر و ذات
(پدیده و ماهیت)
را
به شکل دیالک تیک محبوبیت و صحت بسط و تعمیم می دهد
و
نقش تعیین کننده
را
از آن ماهیت (صحت) می داند:
مفهوم عدالت اجتماعی
مفهوم محبوب هر ننه قمری است.
در این شکی نیست.
ماهیت این مفهوم
اما
نه،
بسته به محبوبیت ظاهری آن،
بلکه بسته به وحی تعیین می شود
و
توسط رجال وحی
معرفی می شود.
این
تبیین فقهی مفهوم عدالت اجتماعی است:
این بدان معنی است
که
بی اعتنا به سکسی و همه پسند بودن مفهوم عدالت اجتماعی،
ماهیت و محتوای آن،
توسط طبقه حاکمه ـ خدا (الله)
و
در تحلیل نهایی
توسط طبقه حاکمه
تعیین می شود
و
توسط ایده ئولوگ های طبقه حاکمه معرفی می شود.
مثلا
توسط آخوندهای با عمامه و بی عمامه.
این توضیح آذری قمی
ماهیتا
توضیحی ماتریالیستی - تاریخی
است.
البته
خود آذری قمی
به محتوا و غنای فلسفی سخن خود واقف نیست.
مهم هم نیست.
۲
«عدالت اجتماعی
مفهومی زیبا و مقدس و محبوب همه انسان ها ست ...
ولی
مصداق صحیح و معتبر آن
چیزی است
که
وحی معین می کرد
و
رجال وحی
آن
را
معرفی می کنند.
ایراد این سخن آذری قمی،
این است
که
او
دیالک تیک مادی و روحی
را
و
به عبارت دقیقتر،
دیالک تیک شرایط اوبژکتیو - شرایط سوبژکتیو
(عینی ـ ذهنی)
را
وارونه می سازد.
چون
در این دیالک تیک
اصولا و اساسا
نقش تعیین کننده
از آن مادی و شرایط عینی است
و
نه
آن سان
که
آذری قمی
آذری قمی
تصور می کند،
از
آن روحی (وحی الهی) و شرایط سوبژکتیو (تفسر رجال وحی، یعنی فقها از وحی الهی).
وارونه اندیشی
در
ذات ایدئالیسم عینی و ذهنی (ادیان و مذاهب و غیره)
است.
۳
«عدالت اجتماعی
مفهومی زیبا و مقدس و محبوب همه انسان ها ست ...
ولی
مصداق صحیح و معتبر آن
چیزی است
که
وحی معین می کرد
و
رجال وحی
آن
را
معرفی می کنند.
این ادعای آذری قمی
را
اگر وارونه سازیم،
می توانیم تأیید کنیم:
محتوا و ماهیت مفهوم عدالت اجتماعی
را
شرایط مادی و واقعی ـ عینی
تعیین می کنند.
لنین
صلواة اله علیه
همیشه
می گفت:
برای رفع وارونگی از هر چیز پا درهوا و وارونه،
باید
آن
را
وارونه ساخت
تا
پا در زمین شود و استوار ایستد.
یادش
به
یاد
باد.
روی مفهوم مشکوک عدالت اجتماعی
باید
کار تحلیلی عرقریز صورت گیرد.
ما
در
بخش بعدی این تحلیل
عمیقتر
در
این مفهوم فریبای عوامپسند ـ عوامفریب
نفوذ خواهیم کرد
تا
بلکه
خرپروری
دشوار شود
و
خرد
دسترس پذیرتر گردد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر