شین میم شین
نه اندیشه
مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن
مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار
فراگرفت.
بوستان
در ستایش
خداوند تعالی
(دکتر حسین رزمجو: بوستان
سعدی، ص ۱ ـ ۳)
۱
به نام خدائی که
جان آفرید
سخن گفتن اندر
زبان آفرید
سؤال
سعدی در مصراع اول این بیت
شعر،
دیالک تیک ف ـ م
را
به شکل دیالک تیک جسم و جان بسط و تعمیم می دهد.
جواب
سعدی در مصراع اول این بیت شعر،
دیالک تیک فرم و
محتوا
را
به شکل دیالک تیک جسم و جان
بسط و تعمیم می دهد.
۲
به نام خدائی که
جان آفرید
سخن گفتن اندر
زبان آفرید
سؤال
سعدی در مصراع دوم این بیت
شعر،
دیالک تیک و ـ ف
را
به شکل دیالک تیک زبان و بیان (سخن گفتن) بسط و تعمیم می دهد.
جواب
سعدی در مصراع دوم این بیت
شعر،
دیالک تیک وسیله
و فونکسیون
را
به شکل دیالک تیک زبان و بیان بسط و تعمیم می دهد.
۳
به نام خدائی که
جان آفرید
سخن گفتن اندر
زبان آفرید
سؤال
سعدی در این بیت شعر،
دیالک تیک س ـ الف
را
از
سویی
به شکل دیالک تیک خدا و جان
و
از
سوی دیگر
به شکل دیالک
تیک خدا و بیان
بسط و تعمیم می
دهد.
جواب
سعدی در این بیت شعر،
دیالک تیک سوبژکت و
اوبژکت
را
از
سویی
به شکل دیالک تیک خدا و جان
و
از
سوی دیگر
به شکل دیالک
تیک خدا و سخن
بسط و تعمیم می
دهد.
۴
به نام خدائی که
جان آفرید
سخن گفتن اندر
زبان آفرید
سؤال
سعدی در این بیت شعر
دیالک تیک م ـ ر
(دیالک تیک و ـ ش )
را
به
شکل دیالک تیک جسم و جان بسط و تعمیم می دهد
و
خدا
را
خالق
هر دو جا می زند.
جواب
سعدی در این بیت شعر
دیالک تیک ماده و روح
(دیالک تیک وجود و شعور)
را
به
شکل دیالک تیک جسم و جان
بسط و
تعمیم می دهد
و
خالق
هر دو را خدا جا می زند.
ادامه
دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر