۱۳۹۷ تیر ۲۵, دوشنبه

خود آموز خود اندیشی (۲)


شین میم شین


 نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.

اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.
  
بوستان 
 در ستایش خداوند تعالی
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص  ۱ ـ ۳)

۱ 
به نام خدائی که جان آفرید
سخن گفتن اندر زبان آفرید

سؤال

سعدی در مصراع اول این بیت شعر،
 دیالک تیک ف ـ م  
را
به شکل دیالک تیک جسم و جان بسط و تعمیم می دهد.

جواب

 سعدی در مصراع اول این بیت شعر،
دیالک تیک فرم و محتوا
را
به شکل دیالک تیک جسم و جان
بسط و تعمیم می دهد.

۲
به نام خدائی که جان آفرید
سخن گفتن اندر زبان آفرید

سؤال

سعدی در مصراع دوم این بیت شعر،
دیالک تیک و ـ ف  
را
به شکل دیالک تیک زبان و بیان (سخن گفتن) بسط و تعمیم می دهد.

جواب
سعدی در مصراع دوم این بیت شعر،
دیالک تیک وسیله و فونکسیون  
را
به شکل دیالک تیک زبان و بیان بسط و تعمیم می دهد.

  ۳
به نام خدائی که جان آفرید
سخن گفتن اندر زبان آفرید

سؤال

سعدی در این بیت شعر،
دیالک تیک س ـ الف
   را
از
سویی
به شکل دیالک تیک خدا و جان
و
از
سوی دیگر
به شکل دیالک تیک خدا و بیان
بسط و تعمیم می دهد.

جواب

سعدی در این بیت شعر،
 دیالک تیک سوبژکت و اوبژکت   
را
از
سویی
به شکل دیالک تیک خدا و جان
و
از
سوی دیگر
به شکل دیالک تیک خدا و سخن
بسط و تعمیم می دهد.

۴
به نام خدائی که جان آفرید
سخن گفتن اندر زبان آفرید

سؤال

سعدی در این بیت شعر
دیالک تیک م  ـ ر 
(دیالک تیک و  ـ  ش )
را
به شکل دیالک تیک جسم و جان بسط و تعمیم می دهد
و
خدا
را
خالق هر دو جا می زند.

جواب

سعدی در این بیت شعر
دیالک تیک ماده و روح
(دیالک تیک وجود و شعور)
را
به شکل دیالک تیک جسم و جان
بسط و تعمیم می دهد
و
خالق هر دو را خدا جا می زند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر