۱۳۹۶ آذر ۲۴, جمعه

قهر (خشونت، زور) (۱)



پروفسور دکتر ولفگانگ ایشهورن
برگردان
شین میم شین

۱

·    قهر بطور کلی به معنی استفاده از وسایل قدرت برای پیشبرد نیات معینی در مقابل نیات انسان های دیگر است.

۲
·    برای فلسفه، قهر ـ قبل از همه ـ در تاریخ مبارزات طبقاتی جالب است.

۳
·    قهر به استفاده از وسایل قدرت سیاسی ـ بویژه قدرت دولتی ـ توسط نیروهای طبقاتی معین برای تحمیل اراده و خواست خود بر نیروهای طبقاتی دیگر و برای پیشبرد منافع خود بر ضد منافع آنان اطلاق می شود.

۴
·    خصلت و نقش تاریخی قهر، از این رو، در هر حال بنا بر موضع اجتماعی و تاریخی طبقه معینی تعیین می شود که از اعمال قهر در راستای منافع خود استفاده می کند.

۵
·    اعمال قهر از سوی ملتی بر ضد ملل دیگر نیز در تحلیل نهائی، همواره اعمال قهر از سوی طبقاتی بر ضد طبقات دیگر است.

۶
·    طبقه کارگر انقلابی می خواهد جامعه ای بسازد که در آن، آنتاگونیسم های طبقاتی و سرانجام تفاوت های طبقاتی از بین می روند، توسعه آزاد هر فرد، پیش شرط توسعه آزاد همه افراد است، همراه با آنتاگونیسم طبقاتی در داخل کشور، آنتاگونیسم ها و اختلافات ملی میان خلق های مختلف نیز از بین می روند.

۷
·    در چنین جامعه ای برای اعمال قهر ـ به معنای فوق الذکر ـ جائی وجود ندارد.

۸
·    لنین تأکید می ورزد که «اعمال قهر بر ضد انسان ها با ایدئال های ما انطباق ندارد.»
·    (ولادیمیر لنین،«کلیات»، جلد ۲۳، ص ۶۴)

۹
·    «سوسیالیسم ـ بطور کلی ـ مخالف اعمال قهر از سوی انسانی بر ضد انسان های دیگر است.»
·    (ولادیمیر لنین،«کلیات»، جلد ۲۸، ص ۲۸۵)  

۱۰
·    مارکسیسم ـ لنینیسم اما با هر موضعگیری انتزاعی و غیرتاریخی نسبت به قهر بیگانه است.

۱۱
·    مارکسیسم ـ لنینیسم هم مخالف ستایش و تجلیل و ایدئالیزاسیون ماکیاولیستی و آنارشیستی قهر است و هم مخالف لعن و نفرین اخلاقی ـ خرده بورژوائی قهر بطور کلی است.

۱۲
·    قهر از زمان تشکیل آنتاگونیسم های (تضاد های آشتی ناپذیر) طبقاتی، در حیات اجتماعی و در توسعه تاریخی، پدیده اجتناب ناپذیری بوده و خواهد بود.

۱۳
·    قهر تنها زمانی می تواند از حیات اجتماعی انسان ها رخت بربندد که آنتاگونیسم های طبقاتی در مقیاس جهانی از بین بروند.

۱۴
·    تا کنون مسائل بزرگ در زندگی خلق ها همیشه با توسل به قهر حل شده اند.

۱۵
·    از این رو، باید هر اعمال قهر در پیوند با مبارزه طبقاتی و منافع طبقاتی در نظر گرفته شود و مورد قضاوت قرار گیرد.

۱۶
·    اگر اعمال قهر وسیله ای برای پیشبرد منافع طبقات انقلابی باشد، آنگاه آن نقش مترقی و انقلابی بازی می کند.

۱۷
·    به قول مارکس، قهر «قابله هر جامعه کهنه ای است که آبستن نو است.»
·    (مارکس و انگلس،«کلیات»، جلد ۲۳، ص ۷۷۹)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر