پروفسور دکتر هلموت لانگه
استاد دانشگاه برمن (آلمان)
فصل ۲۲
فنفلسفه
(تکنیکفلسفه)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
عبد الصمد کامبخش
چشم و چراغ توده
بخش دوم
خصلت عام فنفلسفه
ادامه
۲۰
· قضاوت منفی نسبت به
تکنیسین ها به مثابه واقفان واقعی به فن، آنهم از سوی کسانی که به دلیل رشته
تحصیلی شان و افق علمی ـ حرفه ای شان از فن فرسنگ ها فاصله دارند، تضاد های موجود
را ژرفتر ساخته است.
۲۱
فریدریش گئورگ یونگر
(۱۸۹۸ ـ ۱۹۷۷)
شاعر، نویسنده، منتقد فرهنگی،
مقاله نویس
·
به نظر فریدریش گئورگ یونگر، «تکنیسین در ماهیت روحی اش،
گنگ است.
·
برای برقراری رابطه واقعی با فن، باید بیش از تکنیسین
بود.»
·
(یونگر، «تکمیل فن»، ۱۹۵۳، ص ۱۷۷
· «کارگر. حاکمیت و هیئت»،
۱۹۳۲، ص ۱۴۹)
۲۲
· این تضاد هرگز مطلق
نبوده و تا کنون برای درک خودویژگی های اختلافنظر های معاصر و تحول تاریخی آنها
مناسب نبوده است.
۲۳
· علیرغم این تمایزات هم
بلحاظ طرز نگرش سیستماتیکی ـ طرحی در رابطه با فن و هم در رابطه با تعین های فلسفی
مسئله مبتنی بر آن، همواره همرأیی های مهمی میان مؤلفین متعلق به محیط مهندسی و
مؤلفین متعلق به سنت «علمی ـ انسانی» (علوم انسانی) وجود داشته اند.
۲۴
· فن از همان آغاز، روی
هم رفته در دو سطح سیستماتیکی (منظم) متفاوت زیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته
است:
الف
·
فن از سویی به مثابه سیستموسیله مناسب با هدف مورد تجزیه
و تحلیل قرار گرفته است.
·
از این دیدگاه، فن را نه، می توان مثبت ارزیابی کرد و نه،
منفی.
·
به قول یاسپرس، «بسته به این است که انسان ها فن را
چگونه مورد استفاده قرار می دهند.
·
فن در خدمت چه چیزی است و تحت چه شرایطی به خدمت گرفته
می شود.»
· (یاسپرس، «منشاء و آماج
فن»، ۱۹۵۵، ص ۱۲۲)
ب
·
از سوی دیگر، فن بالاعم و روی هم رفته، به مثابه فاکتور
تعیین کننده (دترمینانت) فکری و اجتماعی خاص هستی انسانی تلقی می شود، که همزمان
بیانگر تفکر خاصی و فرم تفکر خاصی و درک درخوری از خود تحقق بخشی انسانی است.
· طیف مؤلفینی که با این
استنباط از فن موافق اند، از همان آغاز مواضع متفاوت داشته اند که از انتقاد
سرسختانه از فن شروع می شود و به دفاع اوپتیمیستی (مبتنی بر خوش بینی) از فن می
رسد.
۲۵
· به همین دلیل، کلیشه
رایج مبنی بر «اوپتیمیسم فنی» (خوش بینی فنی) و «پسیمیسم فنی» (بدبینی فنی) برای
تحلیل مواضع فنفلسفی، برای تحیل مراحل منفرد و برای تحلیل هر کدام از خطوط سنتی
(چه خطوط سنتی مبتنی بر علوم انسانی و چه خطوط سنتی مبتنی بر محیط مهندسی) فقط از ارزش
معینی برخوردار است.
۲۶
· اهمیت اصلی تمییز در
محتوای اجتماعی ـ سیاسی هر دو عنصر است:
الف
· «پسیمیسم فنی» (بدبینی
فنی)، حاوی فونکسیون فلج کننده نیرومندی است.
ب
· «اوپتیمیسم فنی» (خوش
بینی فنی)، به مثابه گشتاوری (ممانی) در بسیج اجتماعی عمل می کند.
۲۷
زیگفرید ولگاست
(۱۹۳۳ ـ ۲۰۱۷)
پروفسور فلسفه
·
هر دو گشتاور فوق الذکر می توانند در آن واحد به یکسان
در خدمت طبقه حاکمه قرار داشته باشند.
·
راجع به حدود و ثغور و همچنین راجع به فونکسیون های
معرفتی آندو، مراجعه کنید به
· (ولگاست و بانزه،
«فلسفه فن»، ص ۲۳)
پروفسور گرهارد بانزه
۲۸
· فن نیز فقط از این نقطه
نظر به طرق متفاوتی مورد ارزیابی قرار می گیرد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر