فرازهایی
از کتاب شهلا زرلكي
تحت
عنوان
«در
خدمت و خیانت زنان»
ویرایش
و تحلیل از
مریم
دال و ربابه نون
آسمان،
بار خیانت نتوانست کشید
قرعه
کار به نام زن «دیوانه» زدند.
(دیوانه
یعنی اسیر پا در زنجیر و به جنون رسیده)
1
دعوای
زن و شوهر تنها دعوایی است
که
قابل قیاس با نزاع های دیگر نیست.
هر
بگومگویی میان زن و شوهر،
مثل
تخت معروف فروید،
بستری است برای برون ریزی.
·
هر دعوائی ـ بسان هر چیز دیگر ـ
دیالک تیکی از منفرد (خاص) و عام است:
الف
·
در مفهوم منفرد و خاص، جنبه های
خودویژه ی دعوا تجرید می یابند.
·
جنبه های منحصر به فرد دعوا های
زنان با شوهران.
·
مسائل و معضلات خصوصی.
ب
·
در مفهوم عام، جنبه های عمومی و
تکرار شونده ی دعوا تجرید می یابند.
·
جنبه های مشترک همه دعوا های زنان
با شوهران.
2
دعوای
زن و شوهر تنها دعوایی است
که
قابل قیاس با نزاع های دیگر نیست.
·
نظر مؤلف در زمنیه جنبه های منفرد
و خاص دعوای زنان و شوهران درست است، ولی نه در زمینه جنبه های عام آن.
·
ایراد اسلوبی مؤلف این است که جنبه
های منفرد و خاص و مرئی و ملموس را مطلق می کند و از دیدن جنبه های عام عاجز می
ماند.
·
به همین دلیل وجوه مشترک دعواهای
جاری میان ستمکشان و ستمگران را نمی بیند.
·
یکی از معایب طرز نگرش متافیزیکی
(غیر دیالک تیکی) همین است:
·
یکسونگری.
3
هر
بگومگویی میان زن و شوهر،
مثل
تخت معروف فروید،
بستری است برای برون ریزی.
·
تحلیل مؤلف از دعوای زن و شوهر،
تحلیل امپیریستی (تجربه گرائی) درخور تحسینی است:
·
مؤلف بنا بر تجارب شخصی و یا
همنوعی به این وقوف رسیده است.
·
سخن مؤلف از انباشت تدریجی درد در بطری
روح و روان زن و شوهر، تبدیل بطری به بمب و انفجار ناگهانی بمب به جرقه ای (بهانه
ای) است.
·
این پدیده پسیکولوژیکی ربط تعیین
کننده ای به یاد آوری های مکانیکی در تخت روانکاوی فروید و یا به فرم های دیگر
تداعی و تخلیه روانی مثلا از طریق خاطره نویسی و یا از طریق درد دل با مادر و پدر
و خواهر و دوست و آشنا ندارد.
·
زیان و صدمه و ضرر تخلیه روانی در
تخت فروید و یا هر ننه قمری در مکانیکی و قلابی و موقتی بودن آن است.
·
این روانکاوی های مکانیکی به تخلیه
سطحی روان اعضای جامعه می انجامند و به آنها تسکین سطحی و موقتی می بخشند، ولی در
دراز مدت به تخریب روح و روان آنها منجر می شوند.
·
چرا و به چه دلیل؟
·
چه آلترناتیو و بدیلی برای
روانکاوی و پسیکولوژیسم بطور کلی وجود دارد؟
4
هر
بگومگویی میان زن و شوهر،
مثل
تخت معروف فروید،
بستری است برای برون ریزی.
·
حیرت انگیز است که مؤلف این پدیده
را فقط شامل حال زن و شوهر می داند و عامیت آن را نمی بیند و یا می بیند و پرده
پوشی می کند.
·
دعوای هر کلفتی با کدبانوئی، هر
عمله ای با اربابی، هر رعیتی با مباشری و یا ژاندارمی، هر شاگردی با استادی همین
روند و روال دیالک تیکی را طی می کند.
·
تحقیر و توهین و تخریب لحظه به
لحظه و انباشت تدریجی چه بسا خودپو، ناخودآگاه و ناخواسته ی آن در بطری روح و روان
و تشکیل بمبی از آزردگی روحی و روانی و مرگ ناگهانی، جنون ناگهانی، انفجار ناگهانی
و رهایش روحی و روانی.
·
به قول درست قدما، «ترکیدن بمب بغض
و آرامش ناشی از آن»
·
بر اساس شعار «هر چه بادا باد.»
·
سؤال این است که چگونه می توان این
پدیده را توضیح داد؟
5
هر
بگومگویی میان زن و شوهر،
مثل
تخت معروف فروید،
بستری است برای برون ریزی.
·
روانشناسی و روانکاوی و هیچ علم
منفرد دیگر قادر به توضیح این پدیده نیست.
·
برای درک و توضیح این «برون ریزی»،
به دیالک تیک ماتریالیستی نیاز هست:
·
به قانون دیالک تیکی گذار از
تغییرات کمی به تغییرات کیفی و برعکس.
·
به مقوله فلسفی «حد»
·
به دیالک تیک کمیت و کیفیت
·
مراجعه کنید به قانون دیالک تیکی گذار از تغییرات کمی به
تغییرات کیفی و برعکس، «حد»، کمیت، کیفیت، دیالک تیک کمیت و کیفیت در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
6
هر
بگومگویی میان زن و شوهر،
مثل
تخت معروف فروید،
بستری است برای برون ریزی.
·
مثال ساده برای مفاهیم فلسفی کمیت و کیفیت و حد و قانون دیالک
تیکی گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی و برعکس، روند تبدیل آب به بخار (تبخیر)
و یا تبدیل آب به یخ است:
الف
·
کتری آب را می توان روی آتش گذاشت
و افزایش تدریجی دمای آن را با دماسنجی اندازه گرفت.
·
آب تا رسیدن به 100 درجه سانتیگراد
در فشار جو، کیفیت خود را، مایعیت خود را حفظ می کند.
·
این تغییرات کمی (افزایش دمای آب)
به محض رسیدن به 100 درجه سانتیگراد، متوقف می شوند.
·
درجه 100 سانتیگراد، حد عینی آب
است.
ب
·
آب به محض رسیدن به حد عینی (100
درجه سانتیگراد) بسان دیوانه ای زنجیر پاره می کند.
·
به قول مولف، دستخوش «برون ریزی»
می شود.
·
منفجر می شود.
·
به زبان سهراب سپهری، «در کتری نمی
گنجد» و بسان غولی در هیئت گاز (بخار) بیرون می زند.
·
آب کتری ـ به زبان فلسفی ـ تحول
کیفی می یابد.
·
تبخیر می شود.
·
گذار از کیفیت مایع به کیفیت گاز
صورت می گیرد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر