پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین
میم شین
IX
اصل علیت در
فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی
ادامه
3
·
طرز نگرش متافیزیکی (چه ایدئالیستی و چه ماتریالیستی) در
رابطه میان علیت و تله ئولوژی تضادی لاینحل می بیند.
·
مراجعه کنید به تله ئولوژی در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
الف
·
ماتریالیسم مکانیکی تنها علل خارجی را به رسمیت می شناسد
و وجود عینی هدفمندی حوادث را منکر می شود.
ب
·
تله ئولوژی ایدئالیستی ـ بر عکس ـ همه حوادث را مبتنی بر
اراده الهی قلمداد می کند و از هدف و مقصدی از قبل تعیین شده دم می زند.
4
·
اما اختلاف آن دو تنها زمانی جامه مطلق می پوشد که علیت،
مکانیکی و خطی تلقی شود و مبتنی بر تله ئولوژی ایدئالیستی و مذهبی باشد.
·
(تله ئولوژی آموزش ایدئالیستی ئی است که پدیده های
تطبیق، هدفخوانی و آماجگرائی سیستم های آلی را بطرز آنتروپومورفی جامه عرفان می پوشاند.
·
به هدفگزاری معنوی از قبل مقدر برای چیزها، روندها،
سیستم ها و غیره جهان مادی باور دارد و لذا ساختار و توسعه واقعیت را نه بطور علی، بلکه بطور غائی، بمثابه
نتیجه مشیت ایده هدفگزار غیرمادی می داند.
·
تله ئولوژی بطور عینی توجیه کننده ی جهان بینی مذهبی
است. مترجم)
5
·
در مقوله ماتریالیستی ـ دیالک تیکی «تأثیر متقابل» این
مسئله در سطح بالاتری حل می شود.
·
مراجعه کنید به تأثیر متقابل در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
6
·
این امر تبیین مبتنی بر علوم منفرد خود را برای مثال در
دوایر تنظیم و مکانیسم های پیوند برگشتی می یابد که در سیبرنتیک مورد بررسی قرار
می گیرند.
·
مراجعه کنید به سیبرنتیک در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
7
·
علیت حاوی خصلت های مطق و نسبی است:
الف
خصلت مطلق علیت
·
خصلت مطلق علیت در این است که هیچ پدیده ای (معلولی)
وجود ندارد که بوسیله پدیده دیگری (علتی) پدید نیامده باشد و خود ـ به نوبه خود ـ معلول
دیگری نداشته باشد.
·
همه اشیاء و پدیده های جهان علت و معلول اند و به واسطه پیوند
کلی در وحدت با هم قرار دارند.
ب
خصلت نسبی علیت
·
خصلت نسبی علیت
در این است که علیت تنها برشی (مقطعی) از تأثیر متقابل کلی است.
·
فقط یکی از فرم های گونه گون پیوند میان پدیده ها ست.
·
اگرچه همه پیوندها بطور علی مشروط می شوند (خصلت مطلق).
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر