۱۳۹۵ آذر ۱۷, چهارشنبه

علیت (8)


پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین

IX
اصل علیت در
فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی
ادامه

 3
·        طرز نگرش متافیزیکی (چه ایدئالیستی و چه ماتریالیستی) در رابطه میان علیت و تله ئولوژی تضادی لاینحل می بیند.

·        مراجعه کنید به تله ئولوژی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

الف
·        ماتریالیسم مکانیکی تنها علل خارجی را به رسمیت می شناسد و وجود عینی هدفمندی حوادث را منکر می شود.

ب
·        تله ئولوژی ایدئالیستی ـ بر عکس ـ همه حوادث را مبتنی بر اراده الهی قلمداد می کند و از هدف و مقصدی از قبل تعیین شده دم می زند.

4
·        اما اختلاف آن دو تنها زمانی جامه مطلق می پوشد که علیت، مکانیکی و خطی تلقی شود و مبتنی بر تله ئولوژی ایدئالیستی و مذهبی باشد.

·        (تله ئولوژی آموزش ایدئالیستی ئی است که پدیده های تطبیق، هدفخوانی و آماجگرائی سیستم های آلی را بطرز آنتروپومورفی جامه عرفان می پوشاند.
·        به هدفگزاری معنوی از قبل مقدر برای چیزها، روندها، سیستم ها و غیره جهان مادی باور دارد و لذا ساختار و توسعه  واقعیت را نه بطور علی، بلکه بطور غائی، بمثابه نتیجه مشیت ایده هدفگزار غیرمادی می داند.
·        تله ئولوژی بطور عینی توجیه کننده ی جهان بینی مذهبی است. مترجم)

5
·        در مقوله ماتریالیستی ـ دیالک تیکی «تأثیر متقابل» این مسئله در سطح بالاتری حل می شود.

·        مراجعه کنید به تأثیر متقابل در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

6
·        این امر تبیین مبتنی بر علوم منفرد خود را برای مثال در دوایر تنظیم و مکانیسم های پیوند برگشتی می یابد که در سیبرنتیک مورد بررسی قرار می گیرند.

·        مراجعه کنید به سیبرنتیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

7
·        علیت حاوی خصلت های مطق و نسبی است:

الف
خصلت مطلق علیت

·        خصلت مطلق علیت در این است که هیچ پدیده ای (معلولی) وجود ندارد که بوسیله پدیده دیگری (علتی) پدید نیامده باشد و خود ـ به نوبه خود ـ معلول دیگری نداشته باشد.
·        همه اشیاء و پدیده های جهان علت و معلول اند و به واسطه پیوند کلی در وحدت با هم قرار دارند. 

ب
خصلت نسبی علیت

·        خصلت نسبی علیت  در این است که علیت تنها برشی (مقطعی) از تأثیر متقابل کلی است.
·        فقط یکی از فرم های گونه گون پیوند میان پدیده ها ست.
·        اگرچه همه پیوندها بطور علی مشروط می شوند (خصلت مطلق).

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر