۱۳۹۵ آذر ۱۷, چهارشنبه

سیری در گفت و گوی شهاب شهسوار و رئیس دانا (12)


فریبرز رئیس‌دانا
 (۱۳۲۷) 
سرچشمه:
صفحه فیسبوک روزبه نوید 
ویرایش و تحلیل از
مسعود بهبودی

شهاب:
شبیه به انقلاب چین؟
برداشت متفاوت از مارکسیسم؟

رئیس دانا:
 اما واقعیت این است که
در تحلیل نهایی
چه گوارا و یارانش و کاسترو عمدتا وفادار به شیوه لنینی بودند،

·        منظور رؤسای دانا از مفهوم «شیوه لنینی» چیست؟ 

1
رئیس دانا:
 اما واقعیت این است که
در تحلیل نهایی
چه گوارا و یارانش و کاسترو عمدتا وفادار به شیوه لنینی بودند،
 این شیوه لنینی به جای کادرهای انقلابی در سراسر جامعه،
کار خودش را از جنگل‌ های سیراماسترا شروع کرد.

·        یکی از خیانت های مهیب اجامر جماران و جمکران به فرهنگ جامعه، تخریب ساختار زبان فارسی است.
·        سنگ اول را در این زمینه، خود روح الله نهاده است.

·        الف برزگر در دفتر چهارم شورای نویسندگان و هنرمندان ایران (دوره دوم سال 1365)، در پژوهشی تحت عنوان «اندیشه ها،  مفاهیم و زبان فارسی در قلمرو ولایت فقیه» از این خیانت  فرهنگی مهیب اجامر جماران و جمکران پرده برداشته است.
·        این خیانت نعلینیستی پس از سه دهه به ثمر نشسته است: 

2
این شیوه لنینی
به جای کادرهای انقلابی در سراسر جامعه،
کار خودش را از جنگل‌ های سیراماسترا شروع کرد.

·     تحت اللفظی    معنی  کردن این جمله رؤسای دانا حتی محال است:
·        این بدان می ماند که واژه ای را با فعلی مقایسه کنیم:
·        مثلا بگوییم:
·        شیوه حسن «به جای لولهنگ، کارش را با معماری شروع کرد.»

·        منظور رئیس دانا احتمالا از قرار زیر است: 

چه گوارا و یارانش و کاسترو
در شیوه لنینی خاص خود
 به جای تربیت کادرهای انقلابی و
تبلیغ تئوری مارکسیستی ـ لنینیستی در سراسر جامعه،
 به عملیات چریکی از جنگل‌ های سیراماسترا شروع می کنند.

3
اما واقعیت این است که
در تحلیل نهایی
چه گوارا و یارانش و کاسترو عمدتا وفادار به شیوه لنینی بودند،
 این شیوه لنینی به جای کادرهای انقلابی در سراسر جامعه،
کار خودش را از جنگل‌ های سیراماسترا شروع کرد.

·        منظور رئیس دانا از مفهوم ناقص الخلقه و تق و لق «شیوه لنینی» (شیوه لنینی در چه زمینه ای؟)، احتمالا لنینیسم است.

·        فیدل و چه گوارا از دید رئیس دانا ـ در تحلیل نهائی ـ عمدتا   وفادار به لنینیسم بوده اند.

·        اگر قضیه از این قرار باشد، غیرعمدتا وفادار به چه بوده اند؟

·        به زبان ساده تر اگر آندو 90 درصد وفادار به لنینیسم بوده اند، 10 درصد وفادار به چه بوده اند؟

·        احتمالا 10 درصد وفادار به کاستروئیسم بوده اند.

·        سؤال این است که اگر کسی غیرعمدتا وفادار به کاستروئیسم، و عمدتا وفادار به لنینیسم باشد، آیا او را باید لنینیست قلمداد کرد و یا کاستروئیست؟

·        ضمنا اگر چه گوارا و کاسترو  وفادار به شیوه لنینی کذائی بوده اند، پس چرا از لنین پیروی نکرده اند و از تربیت کادر بلشویک و تبلیغ مارکسیسم ـ لنینیسم در سراسر کشور صرفنظر کرده اند؟

4
شهاب شهسوار:
  انقلاب کوبا تا چه حد در گسترش عدالت و دموکراسی موفق بود؟

·        می توان به قبر قمر بنی هاشم قسم خورد که شهاب معنی مشخص عدالت و دموکراسی را نمی داند.

·        باید ببینیم پاسخ رؤسای دانا به این پرسش شهابان شهسوار از چه قرار است: 

5
رئیس دانا:
 کاسترو بعد از پیروزی
مسیر دموکراتیزه کردن عمیق جامعه را
پیش گرفت.

·        شهاب حتما انتظار دارد که استاد دانشگاه به این ادعا بسنده نکند و به سؤال او جواب جامع و مانع دهد.

6
رئیس دانا:
اما این نیکسون بود، این آمریکا بود که هیچ تحولی را بر نمی ‌تابید.

·        خوب منظور؟
·        کاسترو در دموکراتیزه کردن جامعه ناموفق مانده است؟

·        اصلا منظور از دموکراتیزاسیون عمیق جامعه چیست؟ 

7

هنوز هم آمریکایی‌ ها همین گونه رفتار می ‌کنند،
در ونزوئلا تحمل تغییر ندارند،
تحمل ایران را ندارند.

·        این مسئله چه ربطی به سؤال شهاب دارد؟

·        سؤال شهاب میزان موفقیت جنبش انقلابی کوبا در اشاعه عدالت و دموکراسی است.

·        برای چه رئیس دانا خود را به کوچه علی چپ می زند و اطلاعات مرده تحویلش می دهد و ضمنا میان ونزوئلا و جماران علامت تساوی می گذارد و حتی جماران را به آب زمزم می شوید؟

·        چاوز کی سران حزب کمونیست ونزوئلا را تحت شکنجه های قرون وسطائی قرار داد، به شو های تلویزونی کشاند، در ملأ عام ملی و بین المللی رسوا کرد.
·        بعد پیران معصوم و مظلوم پرولتاریا را بی رحمانه و وحشیانه شقه شقه کرد و طعمه ددان درنده در خاوران های آشکار و نهان کرد؟
·        چاوز کی یک میلیون نفر تحصیلکرده و اندیشمند و فرزانه را از یار و دیار شان کند و به گدائی در کشورهای دیگر مجبور ساخت؟

8
حتی قذافی را نمی ‌توانستند تحمل (کنند)  
همین خانم هیلاری کلینتون،
 قهرمان جنایت و کشتار در لیبی بود.

·        یکی از امراض فکری روشنفکران عجق ـ وجق عیرانی وفاداری عمیق به اخوندیسم است که خود را در خروج عنگلابی از موضوع بحث و پرت و پلا بافی نمودار می سازد:
·        شهاب شهسوار از میزان موفقیت جنبش انقلابی کوبا در اشاعه عدالت و دموکراسی پرسیده است.
·        رئیس دانا ـ بی اعتنا به سؤال شهاب ـ  به بر و بیابان می زند و هر چه دانش مرده در چنته دارد، به گوشش می خواند. 

9
کاسترو در خاطراتش می گوید:
«نیکسون به دیدن من آمد،
در زمانی که نیکسون معاون رییس جمهور آمریکا بود،
با من صحبت کرد، من از آرزوهای ‌مان گفتم،
از نیاز خلق ‌مون، از فقر و گرسنگی، از توهینی که به ما شده در طول تاریخ، از بلایی که هموطنان آمریکایی شما (او)  بر سر ما آورده ‌اند
 و از اینکه می ‌خواهیم روی پای خودمان بایستیم،
برای آزادی استقلال نیاز است.
یک ملت وابسته هیچ گاه نمی‌ تواند
آزادی ودموکراسی را داشته‌ باشد.»

·        باشد.
·        این خاطرات فیدل اما ربطی به سؤال  شهاب شهسوار ندارند.

10
فیدل می ‌گوید:
«داشتم همین حرف‌ها را به او می ‌گفتم، یکدفعه نیکسون بلند شد،
سوار هواپیما شد و بدون خداحافظی رفت.»

فیدل می ‌گوید:
 «به محض اینکه نیکسون به آمریکا برگشت،
گفت که من در کوبا با یک کمونیست روبرو بودم.»
در حالیکه کاسترو می ‌گوید:
«ما هنوز حزب کمونیست درست نکرده ‌بودیم.
حزب کمونیست ۶ سال بعد از انقلاب در سال ۱۹۶۵ در کوبا تأسیس  شد»

·        خوب.
·        از این خاطرات فیدل علیه الرحمه چه نتیجه ای می توان گرفت؟ 

11
پیروان کاسترو یکسری اصلاح‌ طلب رادیکال بودند
که می ‌خواستند جامعه را از فقر و نکبتی که گرفتارش شده ‌بود،
 نجات دهند.

·        این نتیجه گیری رؤسای دانا، نتیجه گیری دلبخواهی بدی نیست.
·        اگرچه این ادعا کمترین ربطی به سؤال شهاب ندارد، ولی تحلیل آن زیان و ضرری ندارد:

الف
پیروان کاسترو یکسری اصلاح‌ طلب رادیکال بودند
که می ‌خواستند جامعه را از فقر و نکبتی که گرفتارش شده ‌بود،
 نجات دهند.

·        اولا سخن از رهبری جنبش انقلابی کوبا ست و نه از پیروان چه گوارا و فیدل کاسترو.

ب
·        ثانیا چگونه رؤسای دانا به ماهیت ایده ئولوژیکی پیروان کاسترو پی برده اند؟

·        ماهیت ایده ئولوژیکی پیروان مائو و ارتش عظیم گرسنگان چین چه بوده است؟

·        بخش اعظم دهقانان چین بنا بر گزارش های رسانه های امپریالیستی، حتی سواد خواندن و نوشتن نداشته اند و به قول  خودشان نه از سخنرانی های مائو سر در آورده اند و نه از اشعار انقلابی اش.

پ
پیروان کاسترو یکسری اصلاح‌ طلب رادیکال بودند
که می ‌خواستند جامعه را از فقر و نکبتی که گرفتارش شده ‌بود،
 نجات دهند.

·        ثالثا مفهوم هشلهف «اصلاح طلب رادیکال» ساخته و پرداخته کدام حوزه «علمیه» و علمیه است؟
·        رفرمیست، چگونه می تواند رادیکال باشد؟

·        اصلا رفرمیسم چیست؟

ت

پیروان کاسترو یکسری اصلاح‌ طلب رادیکال بودند
که می ‌خواستند جامعه را از فقر و نکبتی که گرفتارش شده ‌بود،
 نجات دهند.

·        ایده ئولوژی رفرمیسم به انجام تغییرات در چارچوب سیستم موجود قناعت می ورزد و به این توهم دل می بندد که بدین طریق می توان معایب و نواقص موجود را از بین برد.

·        معایب و نواقصی که ذاتی سیستم به مثابه کل و به عنوان سیستم اند:

1
·        ایده ئولوژی رفرمیسم بدین طریق به حفظ سیستم کمک می کند.

2
·        ایده ئولوژی رفرمیسم به تحکیم و تثبیت اوضاع منجر می شود.

3
·        ایده ئولوژی رفرمیسم اراده انقلابی توده ها را فلج می سازد و از کار می اندازد و چه بسا ـ حتی ـ به توجیه سرکوب حرکات انقلابی می پردازد.

·        چگونه می توان از رفرمیسم رادیکال دم زد و آن را به دم پیروان کاسترو چسباند؟ 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر