اشرف
دهقانی
«رویکرد
جدید» حزب دموکرات کُردستان ایران 
در
خدمت کیست؟
سرچشمه:
صفحه
فیسبوک اشرف دهقانی
ویرایش و
تحلیل از 
ربابه نون
اصولا
باید دانست و تأکید کرد،
 تا زمانی که نظام سرمایه داری وابسته (؟) بر
جامعه ایران حاکم است، 
با
وجود هر رژیمی، 
مسئله
حق تعیین سرنوشت
 و یا به زبان محدود رهبران حزب دموکرات 
«مسئله
کُرد»
 هیچگاه به شیوه دموکراتیک (؟)  
قابل
«حل» نبوده و نخواهد بود. 
·       
این جمله اشرف دهقانی ـ در تحلیل
نهائی ـ بهترین جمله ی او در این بخش آغازین «تحلیل» او ست.
·       
چرا و به چه دلیل؟
1
اصولا
باید دانست و تأکید کرد،
 تا زمانی که نظام سرمایه داری وابسته (؟) بر
جامعه ایران حاکم است، 
با
وجود هر رژیمی، 
مسئله
حق تعیین سرنوشت
 و یا به زبان محدود رهبران حزب دموکرات 
«مسئله
کُرد»
 هیچگاه به شیوه دموکراتیک (؟)  
قابل
«حل» نبوده و نخواهد بود. 
·       
اشرف دهقانی ـ اگاهانه و یا
ناخودآگاه ـ دیالک تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی را در این جمله، به
شکل دیالک تیک نظام سرمایه داری و هر رژیم بسط و تعمیم می دهد.
·       
خود این درک از تاریخ (جامعه بشری
بطور کلی) ستایش انگیز است.
·       
کمتر کسی در گله مدعیان چپ عیران
می توان یافت که حداقل به این درجه از بلوغ نظری رسیده باشد.
2
·       
این درک از تاریخ (جامعه) ـ در
تحلیل نهائی ـ از سرچشمه بزرگ ترین کشف مارکس آب می خورد که به تز «درک ماتریالیستی
تاریخ» موسوم است که در عرصه علوم اجتماعی و فلسفه تاریخ، کشفی همتراز با کشف آتش است.
·       
با این کشف مارکس (ماتریالیسم تاریخی)،
امکان تبدیل علوم اجتماعی و جامعه شناسی و روانشناسی و غیره به علمی از طراز علوم
طبیعی (فیزیک و شیمی و ریاضی و غیره)  فراهم
می آید.
3
اصولا
باید دانست و تأکید کرد،
 تا زمانی که نظام سرمایه داری وابسته (؟) بر
جامعه ایران حاکم است، 
با
وجود هر رژیمی، 
مسئله
حق تعیین سرنوشت
 و یا به زبان محدود رهبران حزب دموکرات 
«مسئله
کُرد»
 هیچگاه به شیوه دموکراتیک (؟)  
قابل
«حل» نبوده و نخواهد بود. 
·       
در دیالک تیک زیربنای اقتصادی و
روبنای ایده ئولوژیکی، در دیالک تیک نظام سرمایه داری و هر رژیم (اشرف دهقانی)، ضمنا
دیالک تیک طبقه حاکمه و هیئت حاکمه تبیین می یابد:
الف
·       
در مفهوم «هر رژیم» اشرف دهقانی، دولت
و هیئت حاکمه تبیین یافته است که عنصری از عناصر بیشمار روبنای ایده ئولوژیکی هر جامعه
است.
ب
·       
در مفهوم «نظام سرمایه داری» اشرف
دهقانی طبقه حاکمه تبیین یافته است که در زیربنای اقتصادی جامعه (در فرم مالکیت بر
وسایل تولید)  کمین کرده است و بی نام و
نشان است.
4
اصولا
باید دانست و تأکید کرد،
 تا زمانی که نظام سرمایه داری وابسته (؟) بر
جامعه ایران حاکم است، 
با
وجود هر رژیمی، 
مسئله
حق تعیین سرنوشت
 و یا به زبان محدود رهبران حزب دموکرات 
«مسئله
کُرد»
 هیچگاه به شیوه دموکراتیک (؟)  
قابل
«حل» نبوده و نخواهد بود. 
·       
طبقه حاکمه چیزی از جنس اجنه است
که هست و فعال مایشاء است و علیرغم آن، نامرئی است و دیده نمی شود.
·       
همه طبقات حاکمه از جنس اجنه اند.
·       
به همین دلیل، حتی اکثریت اعظم اعضای
طبقات حاکمه، خود از ماهیت طبقاتی خود خبر ندارند و گاهی از سر خریت (از
خودبیگانگی، خود ناشناسی) تبر بر ریشه طبقاتی خویش فرود می آورند.
·       
وقتی بخشی از کارگران در آلمان شرقی
با شعار «خلق ما هستیم» به میدان آمدند و تبر بر ریشه های طبقاتی فخر انگیز خویش فرود
آوردند، خریت خود را نشان خلایق دادند.
·       
حضرات تحت تأثیر تبلیغات پر زرق و
برق لحظه به لحظه ی امپریالیسم، سوراخ دعا را گم کرده بودند و معنی  مفاهیم را فراموش.
·       
آنها حالا چه بسا لومپن پرولتریزه
شده اند و به «عه ز آب» فاشیستی رأی می دهند و بر اعضای هیئت حاکمه امپریالیستی هارت
و پورت می کنند و از سقوط طبقاتی خود پرده برمی دارند.
5
اصولا
باید دانست و تأکید کرد،
 تا زمانی که نظام سرمایه داری وابسته (؟) بر
جامعه ایران حاکم است، 
با
وجود هر رژیمی، 
مسئله
حق تعیین سرنوشت
 و یا به زبان محدود رهبران حزب دموکرات 
«مسئله
کُرد»
 هیچگاه به شیوه دموکراتیک (؟)  
قابل
«حل» نبوده و نخواهد بود. 
·       
این جمله اشرف دهقانی اما عاری از
ایرادات نظری (تئوریکی) نیست:
6
اصولا
باید دانست و تأکید کرد،
 تا زمانی که نظام سرمایه داری وابسته (؟) بر
جامعه ایران حاکم است، 
·       
اشرف دهقانی ـ به احتمال قوی بی آنکه
روحش حتی خبر داشته باشد ـ نظام اجتماعی سرمایه داری را، فرماسیون اجتماعی ـ
اقتصادی سرمایه داری را به مستقل و وابسته طبقه بندی می کند.
·       
خواننده این «تحلیل» اشرف دهقانی ـ
بی اعتنا به نیت قلبی مؤلف، خواه و ناخواه ـ به این نتیجه می رسد که بشریت با دو
نوع از نظام سرمایه داری سر و کار دارد:  
الف
نظام سرمایه داری مستقل
·       
نظام سرمایه داری مستقل در این «تحلیل»
اشرف دهقانی ـ به احتمال قوی بر خلاف نظر و میل و خواست خود او ـ  تبرئه و تطهیر می شود و حتی به عنوان متحد توده
در «جبهه» فلان و بهمان محسوب می شود.
ب
نظام سرمایه داری وابسته
·       
نظام سرمایه داری وابسته کذائی را
اشرف دهقانی در هر صورت به عنوان قطب مخالف نظام سرمایه داری مستقل، احتمالا از
دیرباز تماتیزه کرده و کماکان تماتیزه می کند.
·       
یعنی بدان موضوعیت بخشیده و می
بخشد.
·       
بی آنکه تعریف مشخص و روشنی از آن عرضه
دارد و بتواند عرضه دارد.
·       
چون در نظام و یا مناسبات تولیدی سرمایه
داری برای استقلال و ملیت به معنی حقیقی کلمه تره حتی خرد نمی شود.
·       
ناسیونالیسم بورژوائی در فاز امپریالیستی
سرمایه داری، فاقد محتوای آغازینی است که در فاز سرمایه داری مبتنی بر رقابت آزاد وجود
داشته است.
·       
سرمایه های «ملی» دمبدم در هم ذوب
می شوند و کنسرن های بین المللی تشکیل می شوند.
·       
فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی را نمی
توان به مستقل و ابسته تقسیم کرد.
پ
نظام سرمایه داری وابسته
·       
منظور اشرف دهقانی نه نظام سرمایه
داری، بلکه بورژوازی است.
·       
او احتمالا تضاد های درونطبقاتی بورژوازی
را بهانه ای برای طبقه بندی سوبژکتیو بورژوازی به مستقل و ملی و وابسته (کمپرادور)
قرار می دهد.
·       
این اصطلاح سوبژکتیو و غیر علمی،
میراث جنبش دانشجوئی در سال های 60 قرن بیستم است:
·       
بچه فئودال های دانشجو در متروپول
های امپریالیستی، نظام نوپای سرمایه داری پس از پیروزی انقلاب بورژوائی سفید را از
موضع ارتجاعی تر، یعنی از موضع اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی به چالش می
کشیدند و چون نقد نظام سرمایه داری از موضع فئودالی جاذبه نداشت، ماسک سرخ رنگی بر
سر می کشیدند و خود را کمونیست قلمداد می کردند و ضمنا بورژوازی مدرن ایران را
کمپرادور و وابسته به امپریالیسم می نامیدند.
·       
حضرات اکنون ماسک سرخ از سر
برداشته اند و علنا و رسما از نظام سرمایه داری حتی لگامگسیخته، وحشی و خونریز و
خونخوار موسوم به «نئو» لیبرال دفاع می کنند، از طبقه حاکمه امپریالیستی جایزه پشت
سر جایزه می گیرند  و همه با هم سرود تازه ای
می خوانند:
از چریکی مردم و مالی شدم
مردم از مالی و دستمالی شدم
حال و روز من بخوان از قال من
من سلیمانم که خود قالی شدم.
ادامه دارد.



هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر