پروفسور دکتر ورنر شوفن هاور
برگردان
شین
میم شین
ث
اعتقاد به
هنجارهای رفتاری تعیین شده توسط همبود مذهبی
·
عقیده مذهبی سرانجام بر هنجارهای
رفتاری تعیین شده توسط همبود مذهبی مربوطه مبتنی است، که به امید «نجات»
و سعات اخروی و ابدی است.
3
·
عقیده مذهبی، بنا بر اصول معرفتی
اش، در تضاد لاینحلی با علم و دانش قرار دارد.
4
·
برای اینکه عقیده مذهبی، تجزیه و
تحلیل عینی ـ علمی جایگاه انسان نسبت به طبیعت، نسبت به شیوه زندگی اجتماعی اش و ابراز
نظر مستدل علمی راجع به امکانات، حوایج، قوای خلاق و واقعی و اعمال ضرور انسانی را
با جهانتصویر، جامعه ـ تصویر و انسانتصویری جایگزین می سازد که بر مطلق کردن و بت واره
انگاشتن قوای مبهم، نامرئی و مرموزی استوارند که در روند زندگی اجتماعی و در تشکیل
خصایص انسانی بطور بنیادی مؤثرند و در ضمیر مؤمنان، فرم قوای ماورای جهانی به خود
می گیرند و چنان جلوه گر می شوند که انگار زندگی واقعی انسان ها وابسته به آنها
ست.
5
·
از آنجا که عقیده مذهبی و قبول آن
ـ در عین حال ـ بمثابه پیش شرط برخورداری از «نجات» مذهبی اعلام شده و بمثابه
وسیله گام نهادن در راه سعادت تلقی می شود، پس در عین حال، بمثابه یک شیوه رفتار در
می آید که اعتماد بی حد و حصری به تحقق این انتظار مذهبی بوجود می آورد و هر عملی
را از نقطه نظر «نجات» مورد نظر، در نظر می گیرد.
·
یعنی به اعمال انسانی معنائی می
بخشد که بکلی در خارج از حیطه پراتیک حسی، مشخص و قابل آزمون انسانی است.
6
·
از این رو، ارزیابی رفتار اجتماعی
انسان ها از نقطه نظر عقیدتی خاصی صورت می گیرد که کمتر خود رفتار و عمل «در خود»
(فی نفسه) و بیشتر و بطور یکجانبه، انگیزه سوبژکتیو و نیت انسان ها مقام درجه اول
کسب می کند.
7
·
بنابرین، عقیده مذهبی ناگزیر به
تشکیل یک موضعگیری بنیادی منجر می شود که سوبژکتیویسم، انتقاد گریزی و اطاعت از
اراده غیر را الزامی می سازد و بدین طریق ـ قبل از همه ـ زمینه لازم را برای تحمیق
مذهبی از سوی طبقات اجتماعی ارتجاعی، برای رسیدن به اهداف غیر مذهبی و اگوئیستی
سیاسی خود فراهم می آورد.
8
·
تاریخ بشری از مبارزه میان عقیده و
دانش، مبارزه میان مذهب و علم، مبارزه بر ضد تحمیل مذهب، که بصورت کم و بیش
قاطعانه ای صورت می گیرد، سرشار است.
9
·
فلسفه ماتریالیستی در این میان ـ بنا
بر ماهیتش ـ همیشه طرفدار سرسخت آزادی عقیده و وجدان و خودمختاری عقل و علم بوده
است.
10
·
امروزه روحانیت سیاسی، علیرغم
اعتراضات مذهبیون دموکرات، عقیده مذهبی را برای اهداف سیاسی ارتجاعی امپریالیسم
مورد استفاده قرار می دهد.
11
·
روحانیت سیاسی، دانش را تابع عقیده
می سازد و بدین وسیله می کوشد تا رشد آگاهی اجتماعی مردم را سد کند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر