۱۳۹۵ آبان ۸, شنبه

اشرف دهقانی ـ مصطفی کردستانی ـ ادوارد برنشتاینی (13)


اشرف دهقانی
«رویکرد جدید» حزب دموکرات کُردستان ایران
در خدمت کیست؟
سرچشمه:
صفحه فیسبوک اشرف دهقانی
ویرایش و تحلیل از
ربابه نون

بنا بر این،
ـ برغم ادعای حزب دموکرات کُردستان
در توجیه چرایی «رویکرد جدید" و یا «مرحله نوین» مبارزه این حزب ـ
 واقعیات نشان داده اند که عملیات نظامی اخیر حزب دموکرات
هیچ ربطی به ادعای این حزب مبنی بر روشن شدن عدم «انگیزه» جمهوری اسلامی برای «حل» «مسئله کُرد» ندارد.

·        منظور اشرف دهقانی از مفهوم «واقعیات» چیست؟

1
واقعیات

·        برای کشف منظور او از مفهوم «واقعیات» باید به واژه «بنا بر این» او توجه کرد.
·        بنا بر این، یعنی با توجه به دلایل ارائه شده در بخش قبلی این تز اشرف دهقانی:   

اصولا باید دانست و تأکید کرد،
 تا زمانی که نظام سرمایه داری وابسته (؟)
بر جامعه ایران حاکم است،
با وجود هر رژیمی،
مسئله حق تعیین سرنوشت
 و یا به زبان محدود رهبران حزب دموکرات
«مسئله کُرد»
 هیچگاه به شیوه دموکراتیک (؟) 
قابل «حل» نبوده و نخواهد بود.

·        اشرف دهقانی هر کدام از دلایل خود را (بطرز دموکراتیک، لاینحل بودن مسئله خودمختاری خلق ها در شرایط حاکمیت بورژوازی وابسته بر جامعه را) واقعیتی تصور می کند.

·        اینجا اما واقعیتی در بین نیست.
·        اینجا ادعای اشرف دهقانی در بین است.
·        ادعا، چیزی سوبژکتیو است که احتیاج به استدلال تجربی و منطقی (امپیریکی و تئوریکی) برای اثبات دارد.
·        ادعا در آن صورت یعنی پس از ادسلال و اثبات، به حکم و یا نظر تبدیل می شود.

·        سؤال اکنون این است که منظور اشرف دهقانی از واژه «واقعیات» چیست؟    
  
2
واقعیات

·        در حوزه «علمیه» ی روشنفکران عیران، از دیرباز، جای حقیقت با واقعیت در دیالک تیک واقعیت و حقیقت عوض شده است.
·        حیدر مهرگان هم در «تحلیل» شعر معروف سیاوش کسرائی تحت عنوان «آرش کمانگیر» همین خطای اشرف دهقانی را مرتکب شده است.

·        سؤال اکنون این است که فرق این دو مفهوم معروف خاص و عام چیست؟      

3
واقعیات

·        توضیح این تفاوت کار نسبتا دشواری است و باید در فرصتی دیگر به طور مجزا، مفصل و همه جانبه صورت گیرد.
 
4
واقعیات

·        واقعیت ـ قبل از همه ـ وجود مادی دارد.
·        یعنی اوبژکتیو و یا عینی است.
·        یعنی بود و نبودش به بود و نبود این و آن وابسته نیست.
·        میلیون ها سال قبل از پیدایش موجود زنده، کوه و دره و دار و درخت وجود داشته اند.
·        بشریت پس از طی مسیر دشوار توسعه و تکامل به تفکر انتزاعی (مجرد) قادر شده است.
·        به هنر تجرید مجهز گشته است.
·        از تجرید (انتزاع) سرو و صنوبر و بید و چنار و سپیدار، یعنی با عمده کردن وجه مشترک همه آنها و دور ریختن خواص خاص انها، مفهوم انتزاعی (مجرد) درخت را ساخته است که با شنیدنش همه انواع درختان در میدان ذهن شنونده رژه می روند.

5
واقعیات

·        در مفهوم ماده، وجود، رئالیته، واقعیت و واقعیت عینی همه چیزهای مستقل از بود و نبود انسان تجرید یافته اند.
·        ماده و رئالیته عینی عالی ترین مفهوم فلسفی است.
·        یعنی مقوله فلسفی است.
·        با شنیدن مقوله فلسفی ماده و یا رئالیته عینی همه چیزهای عینی هستی از ذره تا کهکشان در میدان ذهن شنونده رژه می روند.

6
واقعیات

·        خصوصیت مهم ماده و یا رئالیته عینی انعکاس است.
·        هر چیز مادی، آیینه چیز مادی دیگری است.
·        از هر چیز مادی در آیینه هر چیز مادی دیگر، تصویری، عکسی می افتد.
·        روح و یا شعور ضد دیالک تیکی ماده و یا وجود است.
·        روح و یا شعور نیز عالی ترین مفهوم فلسفی است.
·        همه چیزهای غیر مادی از افکار تا احساسات، از مذاهب تا  مفاهیم، از پوئه تیک تا اتیک (از شعر تا اخلاق)، از هنر تا استه تیک و غیره در مفهوم روح و یا شعور تجرید یافته اند.
·        روح و شعور نیز مقوله ای فلسفی است.
  
7
واقعیات

·        واقعیت عینی ـ خواه و ناخواه ـ در آیینه روح آدمی انعکاس می یابد.

·        همانطور که ما با دیالک تیک ماده و روح و یا دیالک تیک وجود و شعور سر و کار داریم، به همان سان نیز با دیالک تیک ذات و عکس، رئالیته و ایدئالیته، مادی و فکری سر و کار داریم.
·        حقیقت (و ضدش، باطل) به عرصه روحی، شعوری، ایدئالیته، فکری تعلق دارند.
·        حقیقت (و باطل) عکس و تصویر درست و یا نادرست واقعیت در آیینه ذهن اند.
·        حقیقیت (حقیقی بودن)  و بطلان (باطل بودن) چیزی به احکام (جملات به مثابه فرم) مربوط می شوند.  

8
اصولا باید دانست و تأکید کرد،
 تا زمانی که نظام سرمایه داری وابسته (؟)
بر جامعه ایران حاکم است،
با وجود هر رژیمی،
مسئله حق تعیین سرنوشت
 و یا به زبان محدود رهبران حزب دموکرات
«مسئله کُرد»
 هیچگاه به شیوه دموکراتیک (؟) 
قابل «حل» نبوده و نخواهد بود.

·        خواننده و شنونده در این ادعای اشرف دهقانی، نه با واقعیت و بدتر از آن، نه با واقعیات، بلکه با تصویر واقعیت، با عکس واقعیت، با انعکاس (عکس اندازی، عکس برداری، تصویر سازی) واقعیت عینی در آیینه روح و یا ضمیر و ذهن اشرف دهقانی سر و کار دارد.

·        منظور اشرف دهقانی از مفهوم «واقعیات»، حقایق و یا حقایق امور است:      

بنا بر این،
ـ برغم ادعای حزب دموکرات کُردستان
در توجیه چرایی «رویکرد جدید" و یا «مرحله نوین» مبارزه این حزب ـ
 واقعیات نشان داده اند که عملیات نظامی اخیر حزب دموکرات
هیچ ربطی به ادعای این حزب مبنی بر روشن شدن عدم «انگیزه» جمهوری اسلامی
 برای «حل» «مسئله کُرد» ندارد.

·        منظور اشرف دهقانی این است که انعکاس واقعیات امور مربوطه در آیینه ذهن امثال او، به تشکیل حقایق اموری منجر شده است که بر کذب ادعای سران حزب دموکرات کردستان دلالت دارند.
·        برای تمیز حقیقت امر از واقعیت امر، حریفی مثالی زده است که آشنائی با آن بی ضرر و ضرور است:

الف
زمین سیاره ای است.

·        محتوای این جمله هم واقعیت امری است و هم ضمنا حقیقت امری است:
·        یعنی هم زمین واقعی ئی وجود دارد و هم این زمین واقعی، سیاره ای است. 

ب
زمین سیاره ای از طلای ناب است.

·        این هم واقعیت امری است.
·        چون زمین واقعا هم به صورت سیاره ای وجود دارد.
·        این اما حقیقت امری نیست.
·        چون زمین از طلای ناب نیست.

9
بنا بر این،
ـ برغم ادعای حزب دموکرات کُردستان
در توجیه چرایی «رویکرد جدید" و یا «مرحله نوین» مبارزه این حزب ـ
 واقعیات نشان داده اند که عملیات نظامی اخیر حزب دموکرات
هیچ ربطی به ادعای این حزب مبنی بر روشن شدن عدم «انگیزه» جمهوری اسلامی
 برای «حل» «مسئله کُرد» ندارد.

·        حالا می توان منظور اشرف دهقانی را بهتر فهمید:     

سران حزب دموکرات کردستان:
رویکرد جدید ما که مرحله مبارزاتی نوین ما ست
به دلیل فقدان انگیزه اجامر جماران نسبت به حل مسئله کرد است.

·        این واقعیت امری است.
·        اشرف دهقانی هم صحت این واقعیت امر را استدلال تجربی و منطقی کرده و حسابی خر فهم کرده است:
·        اجامر جماران به جای حل مسئله کردستان، سران حزب دموکرات کردستان را در سرب مذاب مضمحل و منحل کرده اند. 

·        این جفنگ مصطفی صلواة الله علیه از دید اشرف دهقانی اما نه حقیقت امری، بلکه عوامفریبی عمدی است.
·        دلایل اشرف دهقانی را در این زمینه هم خواهیم شنید.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر