کارل ـ هاینتس بروان
(1948)
استاد دانشگاه ماگدابورگ آلمان
پداگوژی اجتماعی
علوم تربیتی
از اساتید روانشناسی انتقادی
از همکاران کلاوس هولتس کامپ
مؤلف آثار متعدد
فصل پانزدهم
روانکاوی
پروفسور دکتر
کارل هاینتس بروان
برگردان شین
میم شین
پیشکش به
هوشنگ تیزابی
(۱۳۲۲ ـ ۱۳۵۳ )
مؤلف «نقدی بر فرویدیسم»
بخش سوم
نئو ـ روانکاوی
فرویدومارکسیسم
توسعه روانکاوی در حال حاضر
10
·
در این میان، حوایج حسی ـ حیاتی
توسط حوایج پرودوکتیو (مولد، خلاق) نفی می شوند.
11
·
کلیه انواع و اقسام روانکاوی به
ارزیابی غلط از «رابطه هیجانسرشار حاصله میان «حسیت» و «خلاقیت» (پرودوکتیویته،
مولدیت)» می پردازند.
·
برای اینکه این مسئله را نمی بینند
و یا نادیده می گیرند که حوایج انسانی ـ اصولا ـ از طریق تولید اجتماعی وساطت می
شوند.
·
ضمنا نمی بینند که پیوند مستقیم و
بی واسطه میان حوایج انسانی و ارضای آنها تخریب شده است.
12
·
فقط به کمک طرح مبتنی بر مارکسیسم می
توان به ارزیابی درست تشکیل تاریخی ـ طبیعی حوایج انسانی و توسعه تاریخی ـ اجتماعی امکانات ارضای آنها در
تاریخیت فراگیر شان نایل آمد.
13
·
روانکاوی اما ـ علیرغم گشودن در به
روی علوم اجتماعی ـ درست با همین تفکر تاریخی (مارکسیسم) بیگانه است.
14
·
سؤال این است که درونمایه حقیقی
نسبی روانکاوی از چه قرار است؟
15
·
در جامعه طبقاتی ـ بورژوائی بر دره
طبقاتی عمیق مبتنی بر استثمار میان بورژوازی و پرولتاریا با اشاره به برابری ظاهری
ـ واقعی صاحبان کالا در عرصه گردش (برابری کارفرما به مثابه خریدار کالای نیروی
کار و کارگر به مثابه فروشنده کالای نیروی کار در بازار)، سرپوش نهاده می شود.
16
·
در جامعه طبقاتی ـ بورژوائی، فرم
خصوصی ـ بورژوائی فرد تشکیل می شود که همزمان، فرم محیط زیستی بورژوائی است.
17
·
زندگی در این فرم خصوصی همیشه ـ همزمان
ـ به معنی بازتولید آنتاگونیسم (تضاد های آشتی ناپذیر) اجتماعی است.
18
·
هر کارگر منفرد تا زمانی که در این
فرم خصوصی قرار دارد، به بازتولید مناسبات مبتنی بر استثمار و همزمان به بازتولید وابستگی
خویشتن خویش به طبقه حاکمه و مراجع قدرت طبقه حاکمه می پردازد.
19
·
روانکاوی، همین هاله رئال (ظاهر
واقعی) مناسبات زندگی بورژوائی را بازتولید می کند و ضمنا تضاد ظاهری میان فرد (نیازمند)
و جامعه (عاجز از ارضای نیاز) را سرهم بندی می کند.
20
·
انواعی از روانکاوی تحت عناوین
مختلف نیز که میان علوم اجتماعی معین و روانکاوی واسطه گری پیشه کرده اند، همین
کار را انجام می دهند.
21
·
برای اینکه این جور روانکاوی ها
نخست، وحدت میان فرد و جامعه را تخریب می کنند و بعد دوباره فرد را به جامعه سنجاق
می کنند.
22
·
این در روانکاوی موسوم به فرویدو مارکسیسم
حتی برای اثبات این مسئله به خدمت گرفته می شود که چرا مارکسیسم (منظور از مارکسیسم،
شالوده اقتصادی جامعه است) باید با روانکاوی (منظور از روانکاوی، فرد است) تکمیل شود.
23
·
مراجعه کنید به آثار زیر:
الف
·
کارل هاینتس بروان، «نقد فرویدو مارکسیسم»
(1979)
ب
·
کارل هاینتس بروان، کلاوس هولتس
کامپ، «روانکاوی انتقادی»، جلد 2، (1977)
پ
·
فریدریش، «نقد روانکاوی و طرح های بیولوژیکی»
(1977)
ت
·
سیو، «مارکسیسم و تئوری شخصیت» (1972)
ادامه دارد.
ویرایش:
پاسخحذفکارل ـ هاینتس براون