سید محمد حسین
بهجت تبریزی
(۱۲۸۵ - ۱۳۶۷)
ای وای مادرم
ادامه
ویرایش و تحلیل از
شین میم شین
ای
وای مادرم
·
این شعر بلند شهریار، یکی از اشعار
نو او و ضمنا فرمی از سنت شکنی شهریار است.
·
شعر نو در قاموس اجامر اشرافیت
بنده دار و فئودال و روحانی، نوعی کفر است.
·
سؤال این است که چرا شاعر کلاسیک
روحانیت و فئودالیسم مرتکب معصیت کبیره ای از این نوع و در این مقیاس شده است، در
حالیکه شعرای دست چندم همین فئودالیسم و فوندامنتالیسم به تکفیر شعر نو و شعرای نو
پرداز پرداخته اند؟
1
ای
وای مادرم
·
دیله مای شهریار، دوستی عمیق او با
نیما یوشیج، «مادر اشعار نو» (اخوان) بوده است.
·
نیما ـ چه بسا ـ با مشقتی عظیم به
دیدار شهریار رفته است.
·
عکس های خانوادگی حتی از نیما و
شهریار در دست است.
·
دلیل دوستی عمیق نیما با شهریار
خود سؤال بزرگی است.
·
چون نیما علاوه بر «مادر اشعار نو»
بودن، شاعری از سرتاپا خردگرا، ماتریالیست، ضد فئودالی و انقلابی است.
·
نیما آنتی تز حافظ است و موضع بینشی
صد در صد مخالف با بینش حافظ را بارها نمایندگی کرده است:
2
افسانه
حافظا
این چه کید و دروغ است
کز زبان می و جام ساقی است
نالی ار تا ابد، باورم نیست
که بر آن عشق بازی، که باقی است
من بر آن عاشقم کاو رونده است
·
معنی تحت اللفظی:
·
حافظ، این چه حقه و حیله و دروغی
است که از قول می و ساقی به خورد خلایق می دهی و ادعا می کنی که عاشق چیزهای ابدی
و باقی هستی؟
·
من عاشق هر آن چیزی هام که جاری
است و نه باقی.
·
منظور نیما احتمالا ابیات زیرین حافظ
است:
3
عرضه
کردم دو جهان بر دل کارافتاده
بجز
از عشق تو، باقی
همه
فانی دانست
·
معنی تحت اللفظی:
·
دنیا و عقبا را به دل دنیا دیده عرضه
کردم.
·
غیر از عشق تو، هر چه بود، فانی
محسوب داشت.
·
حافظ در این بیت، عشق را ایدئالیزه
می کند و بر نعمات دنیوی و اخروی، ترجیح می دهد.
·
دلیل منطقی حافظ این است که غیر از
عشق همه نعمات دنیوی و اخروی موقتی و فانی اند.
·
این بدان معنی است که عشق در قاموس
خواجه شیراز، ورجاوند و جاوید است.
·
نیما این ادعای خواجه را مکر و
ترفند و دروغ می نامد.
·
خواجه ای که برای شهریار ایدئال
است.
4
جهان
فانی و باقی فدای شاهد و ساقی
که
سلطانی عالم را طفیل عشق می بینم
·
معنی تحت اللفظی:
·
دنیای فانی و عقبای باقی را فدای
شاهد و ساقی می کنم.
·
برای اینکه سلطنت دنیوی را ریزه
خوار سفره عشق می بینم.
·
خواجه شیراز در این بیت شعر، همه نعمات
دنیوی و اخروی را بسان گوسفندی در بارگاه ساقی و معشوق نر، قربانی می کند.
·
دلیل خواجه این است که سلطنت دنیا بدون
عشق، هیچ و پوچ است.
·
وارونه نمائی خواجه همین است:
·
عشق کذائی ـ در واقع ـ ببرکت سلطنت دنیا، میسر می شود.
·
هیچ ساقی و معشوق ماده و نری برای جماعت
مفلس، اعتنائی نمی کند.
5
می
باقی بده تا مست و خوشدل
به
یاران برفشانم عمر باقی
·
معنی تحت اللفظی:
·
می جاوید بده تا در نهایت مستی و
خوشدلی، بقیه عمرم را فدای یاران کنم.
·
خواجه در این بیت، واژه «باقی» را
به دو معنی متفاوت به کار می برد.
·
نیما همین باقی نامیدن می توسط
خواجه را نوعی «مکر و حیله و دروغ» می داند و افشا می کند.
6
ای وای مادرم
·
یکی از دلایل دوستی عمیق میان نیما
و شهریار، احتمالا دهاتی وارگی شهریار است.
·
این طرز نگرش یکی از معایب اصلی
نیما بوده است.
·
نیما شهریت (مدنیت) ستیز است.
·
نیما از شهر و مناسبات اجتماعی شهری
منزجر و بیزار است.
·
نیما زندگی ساده و بی آلایش روستائی
را بر زندگی بغرنج و مخاطره آمیز شهری ترجیح می دهد.
7
ای وای مادرم
·
آذر بایجانی ها تا پیروزی عنگلاب فئودالی
ـ فوندامنتالیستی ـ اسلامی تجسم روشن سادگی و دهاتی وارگی بوده اند و به همین دلیل «ترک خر»
نامیده شده اند.
·
طنز قضیه اینجا ست که آذر بایجانی
ها بلحاظ فکری و فلسفی ده سر و گردن از بقیه اقوام ایرانی برتر بوده اند.
·
آذربایجان گهواره پرورش صابرها،
معجزها، پیشه وری ها علی موسیو ها، سلطان
زاده ها، ابراهیمی ها، جوانشیرها و امثالهم بوده است.
·
یاد آذر بایجان کیمیای سابق به یاد،
باد.
·
اذربایجان پس از پیروزی ارتجاع
فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی به طویله تمامعیار تبدیل شده است.
·
روشنفکران آذربایجانی اکنون ـ در
بهترین حالت ـ طرفدار گربه و سگ اند و ـ در بد ترین حالت ـ طرفدار پان ترکیسم اند.
8
ای وای مادرم
·
نیما اشعار چه بسا صد بیتی برای
شهریار سروده و یا به شهریار تقدیم کرده است.
·
این اشعار البته اشعار به درد
نخوری اند و ارزش خواندن ندارند.
9
ای وای مادرم
·
یکی دیگر از دلایل دوستی عمیق نیما
با شهریار، شاید منقل و وافور و مخلفات بوده است.
·
بنا بر ضرب المثلی، تریاکی ها عاشق
و دلباخته همدیگر اند.
·
معلوم نیست که دلیلش چیست.
·
دلیلش شاید وابستگی و اعتیاد مشترک
به چیز واحدی باشد.
·
چون به زعم آنها، «آنچه خوبان ـ همه
ـ دارند»، تریاک ـ تنها ـ دارد.
·
به همین دلیل، همه اختلافات ایده
ئولوژیکی میان نیما و شهریار تحت الشعاع وجه مشترک ایدئال آندو قرار می گیرند و
رنگ می بازند.
10
ای وای مادرم
·
دلیل سرایش اشعار نو توسط شهریار
هم احتمالا ابراز عشق و علاقه به نیما بوده است.
·
این به معنی نوعی عصیان و طغیان
شهریار بر ضد علایق و سلایق سنتی ـ فئودالی بوده است.
·
شهریار البته در دیدار با سید علی،
غسل توبه می ریزد و ضمنا نیما را هم به آب زمزم می شوید:
·
«نیما ـ خودش ـ آدم خوبی بود.
·
اطرافیان نیما آدم نبودند.»
·
(نقل به مضمون)
·
سید علی هم اختلاف نظری با شهریار
ندارد.
·
چون در سمت رئیس دانش کاه اوین،
اطرافیان بد نیما را شقه شقه فرموده و در خاوران های مرئی و نامرئی، طعمه سگان و
گرگان بی رحم بیابان کرده است.
چنین اند، شیخان عیران زمین
رئیس رئوفان بند اوین
ادامه دارد.
ویرایش:
پاسخحذفمن عاشق هر آن چیزی ام که جاری است و نه باقی.