پروفسور
دکتر الفرد کوزینگ
پروفسور
دکتر ولفگانگ سگت
برگردان شین میم شین
10
·
واژه های زبان محاوره ای (صوتی) فرم وجودی مفاهیم را می
سازند.
·
تفکر بواسطه مفاهیم جامه عمل می پوشد.
·
مفاهیم محتوای فکری واژه ها هستند.
·
مفاهیم معانی واژه ها و یا کلمات اند.
11
·
شالوده نویرودینامیکی عصبی ـ پویای) مشترک تفکر و زبان
عبارت است از «سیستم علائم ثانوی»:
·
سیستم واکنشی ـ مشروط شروط عصبی مغز بزرگ انسانی که بر سیگنال های تعمیم یافته، بر واژه ها واکنش نشان می
دهد.
12
·
زبان در روند شناخت نقش فوق العاده بزرگی بازی می کند:
الف
·
اولا زبان برای عملکرد (فونکسیون) «سیستم علائم ثانویه» و برای واقعیت یابی تفکر
انتزاعی لازم است.
ب
·
ثانیا زبان به سبب فونکسیون مبادله فکری، امکان تبدیل
دانش به دارائی عمومی را فراهم می آورد.
ت
·
ثالثا ببرکت زبان مکتوب، امکان ثبت و درج دانش اندوخته
حاصل از شناخت رشد یابنده بشریت و حفظ آن برای نسل های آینده فراهم می آید.
13
·
زبان صوتی (لفظی) ببرکت توسعه تاریخی اش و به سبب پیوند
تنگاتنگ همیشگی اش با تفکر به «زبان طبیعی» بدل شده است.
14
·
این زبان طبیعی و یا زبان عامیانه شالوده لازم را برای سیستم های علامتی دیگر (که
بمثابه زبان و یا بخش هائی از زبان محسوب می شوند) فراهم می آورد.
15
·
اینجا باید قبل از همه به زبان علمی، به زبان سمبلیزه
شده و به زبان فرمالیزه شده اشاره کرد و که مورد استفاده وسیع علوم قرار دارند.
16
·
زبان های سمبلیزه شده و فرمالیزه شده، بر خلاف زبان طبیعی
نه بطور خودپو، بلکه بنا بر توافق ها و تعین های آگاهانه و هدفمند پدید می آیند و
رشد می یابند.
·
از این رو، آنها بمثابه زبان های مصنوعی و زبان های هنری
در مقابل زبان طبیعی مطرح می شوند.
17
·
زبان های سمبلیزه شده و فرمالیزه شده، خادم بیواسطه
انسان اند.
·
مورد استفاده انسان ها قرار می گیرند، یعنی با آنها
رابطه دارند.
18
·
اطلاعتئوری مفهوم زبان را آن قدر وسعت می بخشد که آن شامل
سیستم علائم نیز می شود.
·
مراجعه کنید به اطلاعتئوری در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
19
·
سیستم علائم میان موجودات نازل، سیستم های فنی و غیره
مورد استفاده قرار می گیرد.
20
·
از منظر اطلاعتئوری، هر
سیستم علامتی طبیعی و یا قراردادی موجود که بواسطه اخبار و اطلاعات از یک سیستم
سیبرنتیکی به سیستم سیبرنتیکی دیگر انتقال می یابد، زبان محسوب می شود.
·
مراجعه کنید به سمیوتیک،
سیبرنتیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر