۱۳۹۴ بهمن ۷, چهارشنبه

راه «توده» و جهان «بینی» اش (20)


محورهای یازده گانه سیاست حزب توده ایران
در برابر جمهوری اسلامی
سرچشمه:
(راه توده)  

ویرایش و تحلیل از
مسعود بهبودی

شعار برپایی «جنگ خلقی»، که انقلاب چین را راهنمای خود قرار داده بود،
 در عمل کشور را به سمت جنگ داخلی و جانشینی « گلوله» به جای «منطق»  می‌ برد.

·        این انتقاد راه «توده» از جریان سیاسی دیگری پس از پیروزی ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی است.
·        قبل از هر کاری بهتر است، مفاهیمی مورد تأمل قرار گیرند که علامه راه «توده» در این جمله به خدمت گرفته است:

1
شعار برپایی «جنگ خلقی»، که انقلاب چین را راهنمای خود قرار داده بود.

·        راه «توده» و حتی حزب توده تحلیل علمی روشنی از انقلاب چین نداشته است.
·        علامه راه «توده» احتمالا با توجه سطحی و سرسری به شعاری از طرف جریان سیاسی معینی، بدان انگ پیروی از انقلاب چین می زند تا از تحلیل علمی و عینی آن جریان سیاسی شانه خالی کند.
·        انقلاب چین، انقلاب یکشبه نبوده، بلکه تاریخ درازی پشت سر داشته است.
·        انقلابیون چین تئوری های رهائی متفاوت متعددی را عملی ساخته اند و شکست خورده اند تا اینکه بالاخره به مارکسیسم رسیده اند.
·        انقلاب رهائی بخش ملی خلق چین، تحت رهبری بزرگ ترین حزب کمونیست جهان و ضمنا تحت حمایت جنبش کارگری ـ کمونیستی بین المللی پیروز شده است.
·        علامه راه «توده» فکر می کند که دادن شعاری از طرف گروهی کافی است تا آن را پیرو انقلاب چین جا بزند و هارت و پورت کند.

2

شعار برپایی «جنگ خلقی»، که انقلاب چین را راهنمای خود قرار داده بود،
 در عمل کشور را به سمت جنگ داخلی و جانشینی « گلوله» به جای «منطق»  می‌ برد.

·        علامه راه «توده» مخالف سرسخت جنگ داخلی است.
·        به همین دلیل به انکار ضرورت «جنگ داخلی» کمر بسته و از آن، لولو و تابو سرهم بندی می کند.
·         سواد نظری هم که در بین نیست تا حداقل بداند که جنگ داخلی یعنی جنگ میان طبقات اجتماعی آشتی ناپذیر (انتاگونیستی) هر جامعه طبقاتی.
·        جنگ داخلی در قاموس مارکسیسم ـ لنینیسم، فرمی از مبارزه طبقاتی است.

·        به قول لنین:
·        «جنگ عبارت است از ادامه سیاست این و یا آن طبقه اجتماعی.
·        در جامعه طبقاتی ـ یعنی در جوامع برده داری، فئودالی و سرمایه داری ـ جنگ های بیشماری رخ داده اند که ادامه سیاست طبقات ستمگر بوده اند.
·        اما جنگ هائی هم بوده اند که ادامه سیاست طبقات تحت ستم بوده اند»
·        (لنین، «کلیات»، جلد 26، ص 149)

3
شعار برپایی «جنگ خلقی»، که انقلاب چین را راهنمای خود قرار داده بود،
 در عمل کشور را به سمت جنگ داخلی و جانشینی « گلوله» به جای «منطق»  می‌ برد.

·        علامه راه «توده» استنباط دگماتیکی از جنگ دارد و جنگ را بطور کلی بمثابه آفت و بلای محض تلقی می کند و خبر ندارد که مارکسیسم ـ لنینیسم  میان جنگ های عادلانه و ظالمانه، جنگ های انقلابی و ارتجاعی فرق می گذارد:

الف
جنگ های ظالمانه و ارتجاعی

·        در قاموس مارکسیسم ـ لنینیسم، جنگ های ظالمانه، جنگ هائی اند که طبقه حاکمه هر کشوری، سیاست مبتنی بر ستم و سرکوب و استثمار خلق خودی و خلق های بیگانه را با توسل به سلاح ادامه می دهد، تا قلمرو تحت حاکمیت خود را وسعت بخشد و به حفظ قلدرمآبانه قدرت قوای ارتجاعی نایل آید.

ب
جنگ های عادلانه و انقلابی

·        جنگ های عادلانه به جنگ هائی اطلاق می شود که خلق ها برای رهایش خود از ستم ملی و استعماری و  طبقات ستمکش برای رهایش از یوغ طبقات ارتجاعی حاکم آغاز می کنند.

·        به قول لنین، «جنگ های داخلی هم جنگ محسوب می شوند.
·        کسی که مبارزه طبقاتی را برسمیت می شناسد، نمی تواند جنگ های داخلی را برسمیت نشناسد که در هر جامعه طبقاتی ادامه، توسعه و تشدید طبیعی و در شرایط معینی اجتناب ناپذیر مبارزه طبقاتی اند.»
·        (لنین، «کلیات»، جلد 23، ص 74)

4
شعار برپایی «جنگ خلقی»، که انقلاب چین را راهنمای خود قرار داده بود،
 در عمل کشور را به سمت جنگ داخلی و جانشینی « گلوله» به جای «منطق»  می‌ برد.

·        این جمله علامه راه «توده»، بی اعتنا به جریان سیاسی مورد او، بدان معنی است که بسیج خلق و رزم مسلحانه برای کسب قدرت سیاسی کرد و کاری مذموم و مضر و زیانبار است.
·        راه «توده» از جنگ داخلی هراس دارد و به هراس افکنی دامن می زند و چنان وانمود می کند که انگار جنگ داخلی لولو و تابو ست و باید به هر قیمتی از آن صرفنظر کرد.
·        مضحک اما این است که علامه فاقد حافظه است و فراموش کرده که پس از قبضه قدرت سیاسی توسط اجامر، جنگ داخلی واقعی در کشور شعله ور شده است.
·        بزرگ ترین سازمان ها در این جنگ داخلی را روحانیت فئودالی شیعی تحت رهبری خمینی و سازمان تروریستی ـ فوندامنتالیستی ـ آوانتوریستی موسوم به مجاهدین خلق تشکیل می دادند.
·        جنگ داخلی که حتما نباید با تانک و توپ و هواپیما صورت گیرد.

3
شعار برپایی «جنگ خلقی»، که انقلاب چین را راهنمای خود قرار داده بود،
 در عمل کشور را به سمت جنگ داخلی و جانشینی « گلوله» به جای «منطق»  می‌ برد.

·        دلیل قوی علامه راه «توده» این است که جنگ خلقی «در عمل کشور را به سمت جنگ داخلی و جانشینی « گلوله» به جای «منطق»  می‌ برد.»

·        این دلیل راه «توده» اما به چه معنی است؟

الف
در عمل کشور را به سمت جنگ داخلی و جانشینی « گلوله» به جای «منطق»  می‌ برد.

·        این در بهترین حالت، بدان معنی است که راه «توده» برای تضاد اصلی جامعه، برای تضاد کار و سرمایه، یعنی برای تضاد توده های مولد و زحمتکش و اقلیت انگل و استثمارگر، راه حل مسالمت آمیز را مطلق می کند.

ب
·        این در بدترین حالت، بدان معنی است که راه «توده» مخالف حل تضاد اصلی جامعه است.
·        در این صورت، راه «توده» یکی از دو جریان زیر قرار خواهد بود:

1


·        در بهترین حالت، جریانی رفرمیستی خواهد بود.
·        بسان احزاب سوسیال ـ دموکرات در اروپا و غیره خواهد بود.
·        یعنی منافع طبقه حاکمه را از موضع بظاهر چپ نمایندگی خواهد کرد.

2


·        در بدترین حالت، راه «توده» جریانی کنسرواتیو و یا محافظه کار خواهد بود.
·        یعنی طرفدار حفظ و تحکیم وضع موجود خواهد بود.
·        یعنی طرفدار بی چون و چرای  طبقه حاکمه خواهد بود.
·        یعنی جریانی ارتجاعی و یا ضد انقلابی و عملا ضد خلقی خواهد بود.

4

در عمل کشور را به سمت جنگ داخلی و جانشینی « گلوله» به جای «منطق»  می‌ برد.

·        در این جمله علامه راه «توده» اما از توهم راه «توده» هم پرده برداشته می شود:
·        راه «توده» آنهم پس از سرکوب بی رحمانه و نابودی بی برگشت حزب توده توسط اجامر ارتجاعی ـ فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی، کماکان با توهم گفت و گوی منطقی با طبقه حاکمه بسر می برد.
·        این به معنی از آن خود کردن تز موسوم به «گفت و گوی عاری از سلطه» میان طبقات اجتماعی متضاد است.
·        این به معنی پیروی از پوپریسم است.

·        اتفاقا خاتمی هم با کتاب پوپر در دست عکسی برای عوامفریبی منتشر کرده و عشوه همین ایده «منطق» به جای «گلوله» راه «توده» را فروخته است.
·        ایده بدی هم نیست.
·        سؤال فقط این است که چرا راه «توده» در داخل به فعالیت قانونی مبادرت نمی ورزد و در انتخاتات با کاندیداهای خود شرکت نمی ورزد؟
·        بهتر از مجلس شورای اسلامی کجا می توان از سیاست منطق به جای گلوله استفاده و شق القمر کرد؟

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر