میمحا نجار
سار
·
نا خوش شده بودم.
ستاره
·
این که گفتی، چیه؟
سار
·
یک جمله است.
ستاره
·
آره.
·
ولی محتوای این جمله چیه؟
سار
·
این سخن است.
ستاره
·
این جمله و یا سخن چگونه تشکیل شده است؟
·
منشاء و منبع و سرچشمه این سخن کجا ست؟
سار
·
منشاء و منبع و سرچشمه این سخن، خود منم.
·
اندام من است.
·
اندام من ناخوش بود.
·
ناخوشی من در آئینه ذهنم منعکس شده و این سخن تشکیل
یافته است.
ستاره
·
تو در قندهار هستی.
·
به همین دلیل، ناخوشی ات را به شکل این جمله بیان می
کنی.
·
اگر در لندن بودی، حتما طور دیگری تبیین می داشتی.
·
·
این تفاوت حاکی از چیست؟
سار
·
این تفاوت حاکی از آن است که نه این جمله بلکه محتوای این
جمله در آئینه ضمیر من منعکس شده است و جمله ظرف آن است، فرم آن است.
·
جمله فرم مادی آن است.
·
درست به همان سان که واژه، فرم مادی مفهوم بود.
ستاره
·
آره.
·
قضیه از این قرار است.
·
اسم این محتوای جمله چیست؟
سار
·
اسمش را نمی دانم.
·
ولی از مفاهیم تشکیل
شده است.
·
از به هم پیوستن مفاهیم تشکیل شده است.
·
چون جمله از به هم پیوستن واژه ها تشکیل شده است.
ستاره
·
آره.
·
درست است.
·
اسم فلسفی این، حکم است.
·
حکم از ترکیب مفاهیم تشکیل می یابد.
ستاره
·
حکم انعکاس ناخوشی تو در آئینه ی ذهن تو ست.
·
حکم انعکاس احساس (حس) و تجربه تو در آئینه ذهن تو ست.
·
·
مثال بهتری بزن برای تفهیم حکم.
سار
·
آب تحت فشار جو در 100 درجه سانتیگراد می جوشد.
ستاره
·
درست است.
·
تو آب را در این شرایط جوشانده ای و به این نتیجه رسیده
ای.
·
بعد این تجربه را در آئینه ذهنت منعکس کرده ای و به حکم زیر رسیده ای:
·
آب تحت فشار جو در 100 درجه سانتیگراد می جوشد.
سار
·
می خواهی دیالک تیک مربوطه را کشف کنم و تبیین دارم؟
ستاره
·
آره.
·
چه بهتر از این.
سار
·
دیالک تیک جمله و حکم بسط و تعمیم دیالک تیک فرم و محتوا
ست.
·
جمله فرم مادی حکم است که محتوا ست.
ستاره
·
می توانی به طرز دیگری هم بسط و تعمیم دهی که عام تر از دیالک
تیک فرم و محتوا باشد و اطلاعات بیشتری را بازگو کند؟
سار
·
آره.
·
جمله غلاف مادی چیزی روحی به نام حکم است.
·
پس دیالک تیک ماده و روح به شکل دیالک تیک جمله و حکم بسط
و تعمیم یافته است.
ستاره
·
آره.
·
درست است.
·
فکر می کنی، حکم اغلب تحت چه عناوینی معرفی می شود؟
سار
·
حکم شباهت غریبی به فکر دارد.
·
به اندیشه.
·
به قضاوت.
ستاره
·
آره.
·
همه اینها چیزهای روحی، شعوری، فکری و یا ذهنی اند.
·
مرئی نیتسند.
·
ملموس نیستند.
ستاره
·
چه نتیجه ای از آشنایی با حکم می گیریم؟
سار
·
این نتیجه را می توان گرفت که مفاهیم، آجر های اولیه تفکر هستند.
·
با مفاهیم است که عمارات فکری یعنی احکام تشکیل می شوند.
ستاره
·
آره.
·
اهمیت عظیم مفاهیم هم همین جا ست.
·
اگر کسی مفاهیم رشته
علمی و یا فقهی و یا فنی معینی را بیاموزد، در آموزش آن رشته مشکل زیادی نخواهد داشت.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر