فرمالیسم آخوندی
نظر ﯾﮏ ﺧﺎﻧﻢ ﺁﻟﻤﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻫﻤﺴﺮ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺩﺍﺭﺩ
ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺪﺗﯽ ﺍﻗﺎﻣﺖ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ
راجع به ایرانیان
ویرایش و تحلیل از
ربابه نون
نظر ﯾﮏ ﺧﺎﻧﻢ ﺁﻟﻤﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻫﻤﺴﺮ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺩﺍﺭﺩ
ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺪﺗﯽ ﺍﻗﺎﻣﺖ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ
راجع به ایرانیان
ویرایش و تحلیل از
ربابه نون
ﻣﺮﺩﻣﺎﻥﺷﻤﺎ ﻓﻘﻂ ﺩﺭﭘﯽ
ﺗﻼﻓﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ
ﻭﺩﺭﻗﺒﺎﻝ هر ﺳﻔﺮﻩ،
ﺳﻔﺮﻩ ﺍﯼ
ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﻭﺩﺭ ﻗﺒﺎﻝ هر ﮐﺎﺩﻭ، ﮐﺎﺩﻭﯾﯽ داده می شود.
ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﻭﺩﺭ ﻗﺒﺎﻝ هر ﮐﺎﺩﻭ، ﮐﺎﺩﻭﯾﯽ داده می شود.
·
این سخن خانم آلمانی سخنی دو لایه است:
1
ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﻓﻘﻂ
ﺩﺭﭘﯽ ﺗﻼﻓﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ
·
این لایه عام سخن خانم آلمانی است.
·
تلافی کردن اما به چه معنی است؟
الف
·
تلافی کردن به معنی جبران کردن
است.
·
تلافی کردن بدان معنی است که اگر کسی
چیزی به تو داد، تو هم به نوبه خود، چیزی معادل آن چیز و یا بهتر از آن چیز به او
بدهی.
·
ما در این جور موارد با دیالک تیک
داد و ستد سر و کار پیدا می کنیم.
·
این دیالک تیک یکی از جهانشمول ترین
دیالک تیک های هستی است.
·
سعدی این دیالک تیک را حتی در
صحرای محشر معتبر می داند.
·
به همین دلیل، دست خالی رفتن به
صحرای محشر همان و پرتاب شدن به اسفل السافلین دوزخ همان.
·
بنا بر این دیالک تیک، بهشت از آن ثروتمندان
دنیا ست.
·
ثروتمندانی که هر از گاهی پشیزی به
گدایی داده اند و خوان یغمائی برای ازاذل و اوباش گسترده اند.
ب
·
تلافی کردن خاص مردمان ایران نیست.
·
هر عضو هر جامعه ای به ازای چیزی
که دریافت می کند، خود را موظف به پس دادن معادل آن چیز می داند.
·
ضمنا طرف مقابل هم مادام العمر در انتظار
پس گرفتن معادل داد خود بسر می برد.
·
داد و ستد فی نفسه، کرد و کار بدی نیست
که مورد انتقاد قرار گیرد.
·
آنچه باید مورد انتقاد قرار گیرد و
چه بسا به دلایلی مورد انتقاد قرار نمی گیرد، ستد چیزی از کسی و پرهیز از دادن معادل
آن چیز به او ست.
ت
·
اتفاقا ریشه بیداد در نقض همین دیالک
تیک جهانشمول است:
·
کسی که از کسی چیزی بستاند و به
ازای آن «ستد»، «داد»ی ندهد، در عمل به او «بی داد» داده است.
·
یعنی به او بیداد و یا ستم روا
داشته است.
·
بیداد در واقع اختصاری از «ستد بی
داد» است و مذموم است.
·
مردم حق مقاومت در مقابل بیداد
دارند.
·
مردم حتی از دید فلاسفه کلاسیک
بورژوائی مثلا فیشته، حق انقلاب دارند تا بساط بیداد را بر اندازند و نظام مبتنی
بر «ستد با داد»، نظام مبتنی بر دیالک تیک داد و ستد، به اختصار، نظام داد را بر
پا دارند.
·
تار و پود شاهنامه فردوسی مدافعه
بی وقفه از همین ستد با داد است.
·
داد یکی از مقولات مهم فلسفه حکیم
سرخ طوس است.
2
ﻭﺩﺭﻗﺒﺎﻝ هر ﺳﻔﺮﻩ، ﺳﻔﺮﻩ ﺍﯼ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﻣﯿﺸﻮﺩ
ﻭﺩﺭ ﻗﺒﺎﻝ هر ﮐﺎﺩﻭ، ﮐﺎﺩﻭﯾﯽ داده می شود.
ﻭﺩﺭﻗﺒﺎﻝ هر ﺳﻔﺮﻩ، ﺳﻔﺮﻩ ﺍﯼ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﻣﯿﺸﻮﺩ
ﻭﺩﺭ ﻗﺒﺎﻝ هر ﮐﺎﺩﻭ، ﮐﺎﺩﻭﯾﯽ داده می شود.
·
این بخش از سخن خانم آلمانی، لایه
منفرد و یا خاص سخن او ست.
·
می توان گفت که او دیالک تیک عام و
منفرد را به شکل دیالک تیک تلافی و سفره، تلافی و کادو بسط و تعمیم داده است.
·
هر کس دادی به شکل سفره و یا کادو می
دهد، طرف مقابل هم تلافی این کار او را در می آورد.
·
یعنی او هم به نوبه خود، سفره ای و
یا کادوئی تهیه و عرضه می کند.
3
·
داد و ستد در همه فرم های آن، فی
نفسه مذموم و قابل انتقاد نیست.
·
اما خانم آلمانی در ورای این پدیده،
چیز دیگری را به چالش می کشد.
·
آن چیز دیگر همان فرمالیسم است که
در ایران به این شکل و در کشورهای دیگر به اشکال دیگر نمودار می گردد:
الف
·
فرمالیسم ایرانی های مورد نظر خانم
آلمانی بازی با چیزها و کرد و کار های بی محتوا ست:
·
مثلا دعوت از این و آن برای به رخ
کشیدن مبلمان مجلل جدید خویش.
·
داد و ستد کادو به عنوان کاری بی
درونمایه.
·
الکی.
·
محض رفع یک نواختی زندگی.
·
بعد، انداختن کادوی یاد شده به گوشه
پستو، بسان زباله ای.
ب
·
این فرمالیسم در خود اروپا و
امریکا مثلا به شکل خرید صد جفت کفش گرانقیمت و یا 50 دامن و بلوز و شورت و غیره
است.
·
اتلاف وقت گرانبها در فروشگاه های
لوازم آرایش و غیره.
·
سفر بیهوده به این کشور و آن کشور
برای داشتن سخنی جهت نقل در محافل دوستانه
·
رفتن به رستوران های مختلف نه برای
خوردن غذا، بلکه برای داشتن حرف تازه ای در محل کار.
·
مراجعه کنید به سریال سکس و شهر
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر