تحلیلی
از
فریدون
ابراهیمی
آیه 8
وَمِنَ
النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَبِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ
و
برخى از مردم مى گويند:
«ما
به خدا و روز بازپسين ايمان آورده ايم»،
ولى
گروندگان راستين نيستند.
·
ما باید بسته به بضاعت فکری خویش
به سؤالات مطروحه در بخش پیشین جواب دهیم:
1
این آیه به چه معنی است؟
·
این آیه حاوی معانی متعدد آشکار و
نهان است:
الف
و
برخى از مردم مى گويند:
«ما
به خدا و روز بازپسين ايمان آورده ايم»،
ولى
گروندگان راستين نيستند.
·
در این آیه صراحت خاصی به چشم می
خورد.
·
متظاهرین به ایمان در حرف به دو
چیز ایمان دارند:
·
به خدا و روز رستاخیز.
·
اما از ترس از خدا، نماز و انفاق و
غیره خبری نیست.
ب
·
این آیه ضمنا حاکی از تشکیل تضاد
در درون همبود مذهبی (اسلامی) آغازین است:
·
گروهی از مؤمنین نه در خط خدای طبقه
حاکمه (اشرافیت بنده دار)، بلکه در خط دیگری فکر می کنند و سیر می کنند.
·
این بدان معنی است که دین واحدی از
سوی اعضای طبقات اجتماعی متفاوت، به طرز متفاوت و حتی متضاد استنباط می شود.
·
بدین طریق تشتت نظری در همبود
اسلامی پدید می آید.
·
پیامبر اسلام و در حقیقت طبقه
حاکمه بنده دار از این پدیده ناراضی اند.
ت
و
برخى از مردم مى گويند:
«ما
به خدا و روز بازپسين ايمان آورده ايم»،
ولى
گروندگان راستين نيستند.
·
این آیه ثالثا حاوی نوعی خط و
نشان، مرزبندی و تهدید است.
·
بنا بر این آیه میان مسلمانان شکاف
افتاده است.
·
برای حل این تضاد به تحلیل و شناخت
این تضاد نیاز مبرم احساس می شود.
·
چون پیش شرط تغییر هر چیز و یا
غلبه بر هر کس و هر دار و دسته، شناخت آن چیز
و آن دار و دسته است.
·
آیه بعدی همین فونکسیون معرفتی و
توضیحی را به عهده دارد:
آیه 9
يُخَادِعُونَ
اللّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم وَمَا
يَشْعُرُونَ
اينها خدا و مؤمنان را می فريبند
ولی تنها خود را فريب می دهند و نمی فهمند.
·
«تحلیل» قرآن از این دسته از مؤمنین، در این آیه
گنجانده شده است:
·
بنا بر این آیه، مسلمانان دو دسته
اند:
الف
·
دسته اول صادق و عالم و عاقل هستند.
ب
·
دسته دوم مکار و جاهل و نادان و
نفهم.
1
·
این «تحلیل» از مخالفین، در حقیقت،
نه تحلیل، بلکه تخریب است.
·
نوعی برچسب زنی سوبژکتیو (دلبخواهی،
بی دلیل، مصلحت طلبانه، الکی) است.
·
نوعی رسوا سازی سوبژکتیو دگر
اندیشان است.
·
معلوم نیست که چرا دسته دیگر ناگهان
صادق و عالم و عاقل و علامه گشته اند و دگر اندیشان مکار و جاهل و نادان و نفهم.
2
·
اکنون در هر صورت در کنار کفار،
دار و دسته دیگری قد برمی افرازد.
·
این بدان معنی است که محمد به
عنوان نماینده طبقه حاکمه باید در دو جبهه بجنگد:
الف
·
بر ضد کفار
ب
·
بر ضد متظاهرین به ایمان
·
این بدان معنی است که اکنون بر مفهوم
«کفر»، مفهوم جدیدی مزید می شود:
·
مفهوم «نفاق» (مکر، تظاهر، ریا)
3
·
می توان گفت که در این آیه دشمنان
اسلام به شکل دیالک تیک داخلی و خارجی یعنی به شکل دیالک تیکی از منافقین و کفار بسط و
تعمیم می یابد:
الف
·
کفار در خارج از همبود اسلامی قرار
دارند.
·
احتمالا مخالف نظام برده داری اند و
یا دین و آیین دیگری دارند.
ب
·
منافقین اما در درون همبود اسلامی
اند و احتمالا خطرناک تر از کفار محسوب می شوند.
·
به همین دلیل پیشاپیش بطور سوبژکتیو
تخریب و رسوا می شوند:
·
مکار و جاهل جا زده می شوند.
·
برای پاسخ دادن به سوالات دیگر
باید بقیه آیات این سوره (بقره) و غیره تحلیل شوند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر