پروفسور
دکتر هورست هولتسر
فصل هشتم
علوم
اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان
شین میم شین
فصل
هشتم
بخش
چهارم
پرده
پوشی ایده ئولوژیکی جامعه طبقاتی
امیل
دورکهایم
پیشکش
به
ابوتراب
باقرزاده
(
۱۳۰۹ ـ
۱۳٦۷)
در
بابل کنار مازندران به دنیا آمد
در
اوین به دار اویخته شد.
30
ژان
ژاور (1859 ـ 1914)
مورخ
و سیاستمدار سوسیالیست فرانسه
نماینده
سوسیالیسم رفرمیستی
قبل
از شروع جنگ جهانی اول
توسط
ناسیونایلست های فرانسه ترور می شود.
·
انزجار امیل دورکهایم، فقط از
نتایج نظری ـ تحلیلی که مؤلفین سوسیالیستی عرضه کرده بودند، نبود.
·
(او احتمالا با آثار مارکس آشنا بود.
·
او ضمنا از دوستان ژان ژاور بود.)
31
·
دورکهایم پراتیک سیاسی سوسیالیسم را
و مخالفت سوسیالیسم با خصلت انتاگونیتسی جامعه کاپیتالیستی ـ بورژوائی را مورد
حمله شدید قرار می داد.
32
·
او به عنوان مدافع مؤمن جمهوری سوم
فرانسه می کوشید تا حتی الامکان به توسعه و اشاعه دلایل متقن و البته «علمی» بر ضد
سوسیالیسم بپردازد:
الف
·
بر ضد تئوری طبقاتی و سیاست کارگری
انقلابی
ب
·
بر ضد نیروی جامعه تعیینگر تقویت
یابنده آن
ت
·
بر سایه کماکان موجود «گذشته کمونی»
آن
·
(گیدن، «کاپیتالیسم و تئوری اجتماعی مدرن»،
1971، ص 96)
33
·
دورکهایم برهان بنیادی خود را از
سن سیمون به عاریه می گیرد:
·
این نظریه را که بر اساس سطح توسعه
علمی ـ صنعتی نایله می توان انتگراسیون اجتماعی را و همبستگی اجتماعی را از طریق
نهادینه سازی اخلاق، سیستم ارزش ها و هنجارهای «صحیح» فراهم آورد.
·
(دورکهایم، «سوسیالیسم و سن سیمون»، با مقدمه
ای از ماوس و گلدنر، 1959، ص 91)
34
·
دورکهایم می نویسد:
·
قواعد اخلاقی پیش شرط اصلی همبستگی
اجتماعی اند.
·
می توان گفت که اخلاق تنها چیزی
است که موجد همبستگی است و آدم ها را به ملاحظه همنوعان وامی دارد و سبب می شود که
اعمال خود را تحت فرمان چیزی غیر از غرایز اگوئیستی قرار دهند.
·
(دورکهایم، «تقسیم اجتماعی کار»، چاپ دوم،
1911، ص 393، ترجمه هورست هولتسر)
35
·
دورکهایم در اثر خود تحت عنوان «تقسیم
اجتماعی کار» (1893)، اثری که بی تردید در کانون آثار او قرار دارد و هسته آن تعیین
کننده سمت و سوی آثار بعدی او ست، می کوشد تا تئوری «همبستگی اجتماعی» را بطور
منظم (سیستماتیک) توسعه دهد و بدین وسیله «سیمان
اجتماعی رئال» را آشکار سازد.
·
(چایتلین، «ایده ئولوژی و توسعه تئوری سوسیولوژیکی»،
1968، ص 236)
36
·
دورکهایم میان دو نوع همبستگی
تفاوت می گذارد:
·
همبستگی مکانیکی و همبستگی
ارگانیکی
37
·
هر دو فرم همبستگی بنظر دورکهایم
مبتنی بر توسعه روند تقسیم تاریخی کارند و جوامع بشری را از همبستگی مکانیکی به
همبستگی ارگانیکی سوق می دهند.
·
(دورکهایم، «تقسیم اجتماعی کار»، چاپ دوم،
1911، ص 35، 79)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر