تحلیلی از
گاف سنگزاد
·
ما قبل از بررسی سخن حریف، به
بررسی آیه 233 سوره بقره می پردازیم که ظاهرا به عنوان «آیه توهین به زنان» ورد زبان
این و آن شده است:
1
و مادران باید
فرزندان خود را دو سال کامل
شیر دهند
این ( دستور ) برای
کسی است که می خواهد دوران شیرخوارگی (طفل)
را تکمیل کند
و روزی و لباس آنها
به نحو متعارف بر عهده کسی است
که طفل از آن او ست ( پدر )
هیچ کس جز به مقدار
توانش مکلّف نمی شود،
نباید مادری به خاطر فرزندش به زیان افتد
و
نه صاحب فرزندی برای فرزندش
·
از همین جملات آغازین آیه معلوم می
شود که ما با یکی از موزاین شرعی (موازین قانونی ـ اسلامی 1400 سال قبل) سر و کار
داریم.
·
در همین جملات آغازین آیه ضمنا دقت
شگفت انگیزی به چشم می خورد که بلحاظ صراحت در فرمولبندی و واقع بینی (رئالیسم) هیچ
چیز کمتر از موازین قانونی فعلی در کشورهای مختلف ندارد.
· سوبژکت های این آیه دقیقا و صریحا
تعیین شده اند:
الف
·
مادر
ب
·
پدر
ت
·
کودک
2
و مادران باید
فرزندان خود را دو سال کامل
شیر دهند
·
در این جمله مادر موظف به تغذیه
نوزاد می شود.
·
او باید دو سال و در سوره های دیگر
قرآن چند ماه، کمتر به کودک خود شیر دهد.
3
و مادران باید
فرزندان خود را دو سال کامل
شیر دهند
این ( دستور ) برای
کسی است که می خواهد دوران شیرخوارگی (طفل)
را تکمیل کند
·
برخورد قرآن به نوزاد، برخوردی مطلقا
متمدنانه، مترقی و ضمنا ستایش انگیز است.
·
نوزاد نه به عنوان زباله، بلکه به
عنوان «کسی» (شخصیتی، پرسونی) تصور و تصویر می شود.
·
نوزاد به عنوان شخصی تصور می شود
که حائز حقوقی است:
·
به عبارت روشن تر، در این آیه،
حقوق خدشه ناپذیر نوزادان تصریح می شود و به صورت قانون شرعی و تکلیف و وظیفه مدنی
ابلاغ می گردد.
·
حقوق بشر قرآن کجا و حقوق بشر
کوروش کبیر و حتی اجامر جمهوری اسلامی ـ فوندامنتالیستی ـ فاشیستی کجا؟
·
در کشور امام زمان در همین روزها،
کودکان نابالغ مردم به جای مداد، وافور به دست دارند و به عوض نشستن در کودکستان و
یا سر کلاس درس، پای منقل نشسته اند.
4
و مادران باید
فرزندان خود را دو سال کامل
شیر دهند
این ( دستور ) برای
کسی است که می خواهد دوران شیرخوارگی (طفل)
را تکمیل کند
و روزی و لباس آنها
به نحو متعارف بر عهده کسی است
که طفل از آن او ست ( پدر )
·
در این آیه ضمنا وظیفه پدر در
زمینه حمایت مادی و مالی از مادر و کودک تعیین و تصریح می شود:
·
پدر در نهایت صراحت به تهیه ی خوراک
و پوشاک زن و نوزاد مکلف و موظف می شود.
·
این یکی از مهمترین نکات همین آیه است.
·
بینش حاکم بر این قسمت از آیه، نه
بینشی مذهبی، ایدئالیستی، بلکه بینشی علمی و ماتریالیستی ـ رئالیستی است.
·
در این قسمت از آیه، رزق و روزی و
پوشاک مادر و کودک را رزاق آسمانی ـ انتزاعی نازل نمی کند.
·
بلکه پدر به تأمین آن مکلف و موظف
می شود.
·
این ایده این آیه، در همین روزگار در
کشورهای متروپول سرمایه داری حتی ایده هومانیستی ـ فمینیستی فوق العاده جذابی است.
·
جاذبه اسلام برای زنان سیاه پوست
ایالات متحده و غیره به همین دلایل هم است.
·
چون شوهرشان با ایمان به اسلام،
مجبور به تهیه و تأمین مایحتاج اولیه اعضای خانواده می شود.
·
بدین طریق، زنی که نوزادی را به
دنیا آورده و تغذیه و بزرگ می کند، مجبور به کار نمی گردد و کودک و خودش نفله نمی شوند.
5
هیچ کس جز به مقدار
توانش مکلّف نمی شود،
نباید مادری به خاطر فرزندش به زیان افتد
و
نه صاحب فرزندی برای فرزندش
·
وقتی از رئالیسم حاکم بر این آیه سخن
می رود، به همین دلیل است.
·
این شعار همین آیه، شعار رئالیستی
و ضمنا هومانیستی ارزشمندی است:
·
از هر کس به اندازه توانش، طلب می
شود و نه بیشتر.
·
نه مادر باید زیان ببیند، نه پدر و
نه نوزاد.
·
ایراد این آیه در عصر حاضر و نه در
1400 سال قبل، سلب صاحبیت بر نوزاد از زاینده نوزاد است.
·
پدر صریحا صاحب فرزند قلمداد می شود.
·
این موضعگیری قرآن اما در آن زمان که
کودکان را (بویژه کودکان دختر را) به دلیل سطح توسعه نازل نیروهای مولده و کمبود
مواد غذائی، به محض تولد، زنده بگور می ساختند، مترقی، هومانیستی و فمینیستی بوده
است.
6
و نباید مادر و پدر
به
فرزند خود ضرر و آسیب برسانند.
·
اگر محتوای این جمله آیه، تصریح بی
چون و چرای حقوق نوزادان (چه رسد به حقوق کودکان) نیست، پس چیست.
·
بر اساس دگم (جزم) نهفته در این آیه می توان، هر مادر و پدر کودک آزاری را
به محاکمه کشید و محکوم کرد.
7
حال
اگر پدر و مادر بخواهند روی توافق و مشورت شان
(فرزند را قبل از موعد مقرر)
از
شیر بگیرند
بر
آنها گناهی نیست.
·
در این بخش از آیه، بینش دموکراتیکی
ستایش انگیزی نمایندگی می شود:
·
دگم مذهبی (آیه قرآن) با این تبصره،
عملا جزم زدائی می شود.
·
سلب جزمیت (دگم وارگی) می شود.
·
این از نقطه نظرهای پزشکی و غیره
نیز درست است.
·
اگر احیانا مادر بیمار و یا غیره
باشد، مادر و پدر نوزاد می توانند بدیل دیگری برای تغذیه کودک بیندیشند.
8
و
اگر بخواهید برای شیر دادن
اولادتان دایه طلبید
بر شما گناهی نیست
·
در این جمله آیه، حتی آلترناتیوی
عرضه می شود:
·
پیدا کردن دایه برای نوزاد.
·
کجای این آیه ضد زن و غیره است؟
9
در
صورتی که آنچه را که باید بدهید
به نیکی و معروف بپردازید.
و از خدا پروا کنید و بدانید خدا به آنچه می کنید،
بینا ست.
·
در این جمله پایانی آیه، حتی حقوق
دایه تصریح می شود.
·
دایه نباید مورد استثمار قرار گیرد
و بطور مجانی کودک دیگری را شیر دهد و تربیت و بزرگ کند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر